Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-5JKA
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bogdanowicz, M. (2014). Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia.

2. Czyżewska, Z., Katner I. A. (2023). Funkcjonowanie rodziny dziecka z niepełnosprawnością po diagnozie. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy. nr 23(16).

3. Frohlich, A. (2015). Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Janus, E. (2018). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PZWL.

5. Kielin, J. (2022). Profil osiągnięć ucznia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

6. Kielin, J. (red.) (2013) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. Knill, M., Knill, Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo MEN.

8. Kokocińska, A. M., Kaleta, T., Lewczuk, D. (2017). Zooterapia z elementami etologii. Kraków: Impuls.

9. Kosińska, A., Polak A., Żiżka, D. (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

10. Szmalec, J. (2022). Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Ruch i rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

1. Markowska, D. (2012). Uczę się przez ruch. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

2. Prysak, D. (2015). Codzienność osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w domu pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

3. Różańska-Gał, A., Kuś, J. (2017). Ja i moje potrzeby. Program kinestetyczno-komunikacyjny dla dzieci ze znaczną lub głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 Student zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);

KA7_WK4 Student zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);

KA7_UW4 Student potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);

KA7_UK2 Student potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);

KA7_UO2 Student potrafi projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe);

KA7_KO1 Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe).

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń);

• przygotowanie zadań praktycznych;

• aktywność na zajęciach.

Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną (poranny krąg, edukacja bazalna, metoda ośrodków pracy, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, terapia zajęciowa, zooterapia i inne).

2. Osoby z sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną – ocena funkcjonowania i planowanie drogi po zakończeniu edukacji.

3. Współpraca z rodziną i opiekunami - trudne decyzje życiowe dotyczące opieki nad osobami z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

4. Projektowanie programu w oparciu o indywidualne potrzeby edukacyjne. Organizacja i metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

4. Współpraca w zespole specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda, rehabilitant i inni). Umiejętność komunikacji i oceniania postępów uczniów/osób dorosłych z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.

5. Alternatywne metody komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

6. Samorozwój nauczyciela sposobem na zabezpieczenie potrzeb osób z niepełnosprawnościami i własnych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

• dyskusja,

• prezentacja multimedialna,

• praca z tekstem,

• metody praktyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agata Mrówka 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)