Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-HF1-3SEM2 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe | ||
Jednostka: | Wydział Filologiczny | ||
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.francuskiego stosow.z hiszp. - przedmioty obowiązkowe Język francuski stos. z hiszpańskim 3 rok sem.letni 1 stopień Język francuski stos. z hiszpańskim 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
||
Punkty ECTS i inne: |
19.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
Seminarium dyplomowe prowadzone w języku francuskim; poświęcone jest analizie wybranych zjawisk z zakresu literatury, kultury i historii Francji oraz krajów francuskojęzycznych. Przedmiotami wprowadzającymi są: Historia Literatury Francuskiej, Teoria literatury, stylistyka praktyczna, PNJF. Student powinien wykazać się umiejętnością ogólnej analizy i syntezy tekstu literackiego, wiedzą z zakresu historii literatury oraz umiejętnością wykorzystywania wskazanego materiału w redagowaniu pracy licencjackiej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuję pracę na zajęciach, aktywność, wykonywanie zadanych zadań, ukończony i przyjęty wstęp oraz złożenie pierwszej wersji rozdziału pierwszego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mateusz Białas | |
Prowadzący grup: | Mateusz Białas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Włoczewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Włoczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Seminarium dyplomowe prowadzone w języku francuskim; poświęcone jest analizie wybranych zjawisk z zakresu literatury, kultury i historii Francji oraz krajów francuskojęzycznych. Przedmiotami wprowadzającymi są: Historia Literatury Francuskiej, Teoria literatury, stylistyka praktyczna, PNJF. Student powinien wykazać się umiejętnością ogólnej analizy i syntezy tekstu literackiego, wiedzą z zakresu historii literatury oraz umiejętnością wykorzystywania wskazanego materiału w redagowaniu pracy licencjackiej. | |
Pełny opis: |
TEMATY PRAC LICENCJACKICH NA ROK AKADEMICKI 2021/2022 1. z zakresu literatury i filozofii a. Dramat „Muchy” Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja tez egzystencjalizmu ateistycznego (w oparciu o: « Muchy », Jean-Paul Sartre; L’existentialisme est un humanisme, J.-P. Sartre ; L’être et le néant, J.-P. Sartre) b. Dramat « Bez pochówku » Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja teorii teatru zaangażowanego (w oparciu o: «Bez pochówku », J.-P. Sartre; Qu’est-ce que la littérature?, J.-P. Sartre) c. Dramat « Sprawiedliwi » Alberta Camusa jako ilustracja koncepcji rewolucji i buntu (w oparciu o: „Sprawiedliwi”, A. Camus; L’Homme révolté, A. Camus; Le mythe de Sisyphe, A. Camus) 2. z zakresu literatury i estetyki a. Dramat „Nieporozumienie” Alberta Camusa jako przykład fait divers w literaturze (w oparciu o: „Nieporozumienie”, A. Camus) b. Koncepcja absurdu według Alberta Camusa na przykładzie opowiadań „Zaślubiny w Tipasa” i „Lato” (w oparciu o: „Zaślubiny w Tipasa”, A. Camus; „Lato”, A. Camus) c. Koncepcja absurdu według Eugène’a Ionesco i Samuela Becketta, na przykładzie dramatów „Łysa śpiewaczka” i „Czekając na Godota” (w oparciu o: „Łysa śpiewaczka”, E. Ionesco; „Czekając na Godota”, S. Beckett; Notes et contre-notes, E. Ionesco; Le théâtre de l’absurde, Martin Esslin) d. Natura w dziełach Baudelaire’a i Apollinaire’a. e. Mit Orfeusza w literaturze francuskiej, na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarskich (w oparciu o: wiersz Que n’ay-je encor..., Joachim Du Bellay; wiersz Ma bohème, Arthur Rimbaud; wiersz Orphée innombrable, Jean Mambrino; zbiór wierszy Le Bestiaire ou Cortège d’Orphée, Guillaume Apollinaire; cykl obrazów Gustava Moreau Cycle d’Orphée – Le Midi: le chant; obraz Nicolasa Poussina Orphée et Euridice) f. Nowoczesność w wierszach awangardy lat 20. XX wieku (w oparciu o: Zone; Guillaume’a Apollinaire’a; Les Pâques à New York, Blaise’a Cendrarsa ; La Prose du Transsibérien et de la petite Jeanne de France, Blaise’a Cendrarsa) g. Kryzys tożsamości w literaturze antylskiej I poł. XX wieku (w oparciu o utwory Aimé Césaire’a – Le cahier d’un retour au pays natal ; wiersze Guy Tiroliena – Prière d’un petit enfant nègre ; i Léona Gontrana Damasa - Hoquet) h. Mit w teatrze francuskim XX w., na podstawie utworów Giraudoux (Elektra), Sartre’a (Muchy) i Anouilha (Antygona). | |
Literatura: |
Bibliografia selektywna: 1. Jaroszyński Czesław, Jaroszyński Piotr, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej 2. Głowiński Michał, Zarys teorii literatury 3. Adamski Jerzy, Historia literatury francuskiej 4. Boy-Żeleński Tadeusz, Szkice z literatury francuskiej, tom I i II 5. Kroker Wiesław, Piłaszewicz Agnieszka, Anthologie de la critique littéraire française. 6. Patrice Pavis, Dictionnaire du théâtre (lub w wersji polskiej Słownik teatru) 7. Lagarde, Michard, Moyen-Age – XX siècle 8. Bordas, Histoire de la littérature française du XIX – XX siècle 9. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, PAN 10. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora 11. Schopenhauer Arthur, Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów | |
Uwagi: |
Studenci uczęszczający w zajęciach poddani są ocenianiu bieżącemu, którego elementami są • obecność (do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze) • aktywny udział w zajęciach (wygłaszanie krótkich exposé na tematy wskazane przez prowadzącego) • pierwszy semestr: prezentowanie etapów pracy, złożenie pierwszego rozdziału; • drugi semestr: złożenie całej pracy dyplomowej do końca maja Uwaga: nieprzestrzeganie terminów składania poszczególnych części pracy skutkuje obniżeniem oceny za pracę lub brakiem zgody na dopuszczenie do obrony w pierwszym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Włoczewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Seminarium dyplomowe prowadzone w języku francuskim; poświęcone jest analizie wybranych zjawisk z zakresu literatury, kultury i historii Francji oraz krajów francuskojęzycznych. Przedmiotami wprowadzającymi są: Historia Literatury Francuskiej, Teoria literatury, stylistyka praktyczna, PNJF. Student powinien wykazać się umiejętnością ogólnej analizy i syntezy tekstu literackiego, wiedzą z zakresu historii literatury oraz umiejętnością wykorzystywania wskazanego materiału w redagowaniu pracy licencjackiej. | |
Pełny opis: |
TEMATY PRAC LICENCJACKICH NA ROK AKADEMICKI 2021/2022 1. z zakresu literatury i filozofii a. Dramat „Muchy” Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja tez egzystencjalizmu ateistycznego (w oparciu o: « Muchy », Jean-Paul Sartre; L’existentialisme est un humanisme, J.-P. Sartre ; L’être et le néant, J.-P. Sartre) b. Dramat « Bez pochówku » Jean-Paul Sartre’a jako ilustracja teorii teatru zaangażowanego (w oparciu o: «Bez pochówku », J.-P. Sartre; Qu’est-ce que la littérature?, J.-P. Sartre) c. Dramat « Sprawiedliwi » Alberta Camusa jako ilustracja koncepcji rewolucji i buntu (w oparciu o: „Sprawiedliwi”, A. Camus; L’Homme révolté, A. Camus; Le mythe de Sisyphe, A. Camus) 2. z zakresu literatury i estetyki a. Dramat „Nieporozumienie” Alberta Camusa jako przykład fait divers w literaturze (w oparciu o: „Nieporozumienie”, A. Camus) b. Koncepcja absurdu według Alberta Camusa na przykładzie opowiadań „Zaślubiny w Tipasa” i „Lato” (w oparciu o: „Zaślubiny w Tipasa”, A. Camus; „Lato”, A. Camus) c. Koncepcja absurdu według Eugène’a Ionesco i Samuela Becketta, na przykładzie dramatów „Łysa śpiewaczka” i „Czekając na Godota” (w oparciu o: „Łysa śpiewaczka”, E. Ionesco; „Czekając na Godota”, S. Beckett; Notes et contre-notes, E. Ionesco; Le théâtre de l’absurde, Martin Esslin) d. Natura w dziełach Baudelaire’a i Apollinaire’a. e. Mit Orfeusza w literaturze francuskiej, na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarskich (w oparciu o: wiersz Que n’ay-je encor..., Joachim Du Bellay; wiersz Ma bohème, Arthur Rimbaud; wiersz Orphée innombrable, Jean Mambrino; zbiór wierszy Le Bestiaire ou Cortège d’Orphée, Guillaume Apollinaire; cykl obrazów Gustava Moreau Cycle d’Orphée – Le Midi: le chant; obraz Nicolasa Poussina Orphée et Euridice) f. Nowoczesność w wierszach awangardy lat 20. XX wieku (w oparciu o: Zone; Guillaume’a Apollinaire’a; Les Pâques à New York, Blaise’a Cendrarsa ; La Prose du Transsibérien et de la petite Jeanne de France, Blaise’a Cendrarsa) g. Kryzys tożsamości w literaturze antylskiej I poł. XX wieku (w oparciu o utwory Aimé Césaire’a – Le cahier d’un retour au pays natal ; wiersze Guy Tiroliena – Prière d’un petit enfant nègre ; i Léona Gontrana Damasa - Hoquet) h. Mit w teatrze francuskim XX w., na podstawie utworów Giraudoux (Elektra), Sartre’a (Muchy) i Anouilha (Antygona). | |
Literatura: |
Bibliografia selektywna: 1. Jaroszyński Czesław, Jaroszyński Piotr, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej 2. Głowiński Michał, Zarys teorii literatury 3. Adamski Jerzy, Historia literatury francuskiej 4. Boy-Żeleński Tadeusz, Szkice z literatury francuskiej, tom I i II 5. Kroker Wiesław, Piłaszewicz Agnieszka, Anthologie de la critique littéraire française. 6. Patrice Pavis, Dictionnaire du théâtre (lub w wersji polskiej Słownik teatru) 7. Lagarde, Michard, Moyen-Age – XX siècle 8. Bordas, Histoire de la littérature française du XIX – XX siècle 9. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, PAN 10. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora 11. Schopenhauer Arthur, Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów | |
Uwagi: |
Studenci uczęszczający w zajęciach poddani są ocenianiu bieżącemu, którego elementami są • obecność (do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze) • aktywny udział w zajęciach (wygłaszanie krótkich exposé na tematy wskazane przez prowadzącego) • pierwszy semestr: prezentowanie etapów pracy, złożenie pierwszego rozdziału; • drugi semestr: złożenie całej pracy dyplomowej do końca maja Uwaga: nieprzestrzeganie terminów składania poszczególnych części pracy skutkuje obniżeniem oceny za pracę lub brakiem zgody na dopuszczenie do obrony w pierwszym terminie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.