Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie językoznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-ON2-1WTA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne teorie językoznawcze
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia obca nauczycielska 1 rok sem letni 2 stopień
Filologia obca nauczycielska 1 rok sem zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student:

powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze;

powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych;

powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawami współczesnych teorii językoznawczych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_6)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo

rok studiów: I

semestr: I lub II

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w zajęciach: 15h

- Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 15h.

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,75.

- Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,25.

Literatura:

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003.

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Langacker, Ronald W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: OUP 2008.

Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006.

Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, red. P. Stelmaszczyk, Kraków 2008.

Metodologie językoznawstwa. Ewolucja języka. Ewolucja teorii językoznawczych, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2013.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

KP7_WG1 złożone zjawiska i procesy językowe, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w językoznawstwie

KP7_WG2 złożone zjawiska i procesy związane z uczeniem się i nauczaniem języków, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w teoriach o uczeniu i nabywaniu języka

KP7_WG4 zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa

KP7_WG7 zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych

Absolwent potrafi:

KP7_UW2 formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o uczeniu się i nauczaniu języków

KA6_UW6 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji

KP7_UK1 komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

KP7_UK4 prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

Absolwent jest gotów do:

KP7_KO4 tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa

KP7_KO5 uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach

KP7_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Vitaly Tur
Prowadzący grup: Vitaly Tur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalistyczne
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawami wspolczesnych teorii jezykoznawczych, ze specjalnym uwzglednieniem jezykoznawstwa generatywnego (gramatyka transformacyjna i program minimalistyczny zaproponowane przez Noama Chomsky'ego))

Pełny opis:

1. Language - basic terms; subtypes of linguistics

2. Linguistics as a window to understanding the human mind - e-lecture by Steven Pinker

3. The summary of the most important features of modern linguistics

4. Modern linguistics - historical background, the most important trends and basic concepts

5. Generative grammar - historical background, the most important trends and representatives

6. Chomsky;s transformational grammar, part 1

7. Chomsky's generative grammar, part 2

8. Final test

Literatura:

Aitchison, J. 1995. Linguistics: An introduction. Hodder and Stoughton.

Lier, L. Van. 1995. Language awareness. Pengiun English.

Wardhaugh, R. 1993. Investigating language. Central problems in linguistics. Oxford UK and Cambridge USA: Blackwell.

Witkoś, J. 2004. MOvement rules. Foundations of GB syntax of English. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szerszunowicz
Prowadzący grup: Joanna Szerszunowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalistyczne
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawami współczesnych teorii językoznawczych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_6)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo

rok studiów: I

semestr: I lub II

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w zajęciach: 15h

- Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 15h.

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,75.

- Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,25.

Literatura:

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003.

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Langacker, Ronald W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: OUP 2008.

Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006.

Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, red. P. Stelmaszczyk, Kraków 2008.

Metodologie językoznawstwa. Ewolucja języka. Ewolucja teorii językoznawczych, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2013.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalistyczne
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawami współczesnych teorii językoznawczych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_6)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo

rok studiów: I

semestr: I lub II

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w zajęciach: 15h

- Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 15h.

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,75.

- Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,25.

Literatura:

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003.

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Langacker, Ronald W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: OUP 2008.

Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006.

Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, red. P. Stelmaszczyk, Kraków 2008.

Metodologie językoznawstwa. Ewolucja języka. Ewolucja teorii językoznawczych, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)