Współczesne teorie językoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-ON2-1WTA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne teorie językoznawcze |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia obca nauczycielska 1 rok sem letni 2 stopień Filologia obca nauczycielska 1 rok sem zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student: powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze; powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych; powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawami współczesnych teorii językoznawczych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_6) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo rok studiów: I semestr: I lub II Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w zajęciach: 15h - Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 15h. Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,75. - Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,25. |
Literatura: |
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003. Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Langacker, Ronald W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: OUP 2008. Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006. Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, red. P. Stelmaszczyk, Kraków 2008. Metodologie językoznawstwa. Ewolucja języka. Ewolucja teorii językoznawczych, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2013. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: KP7_WG1 złożone zjawiska i procesy językowe, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w językoznawstwie KP7_WG2 złożone zjawiska i procesy związane z uczeniem się i nauczaniem języków, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w teoriach o uczeniu i nabywaniu języka KP7_WG4 zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa KP7_WG7 zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych Absolwent potrafi: KP7_UW2 formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o uczeniu się i nauczaniu języków KA6_UW6 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KP7_UK1 komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KP7_UK4 prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich Absolwent jest gotów do: KP7_KO4 tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa KP7_KO5 uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach KP7_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Vitaly Tur | |
Prowadzący grup: | Vitaly Tur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalistyczne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawami wspolczesnych teorii jezykoznawczych, ze specjalnym uwzglednieniem jezykoznawstwa generatywnego (gramatyka transformacyjna i program minimalistyczny zaproponowane przez Noama Chomsky'ego)) |
|
Pełny opis: |
1. Language - basic terms; subtypes of linguistics 2. Linguistics as a window to understanding the human mind - e-lecture by Steven Pinker 3. The summary of the most important features of modern linguistics 4. Modern linguistics - historical background, the most important trends and basic concepts 5. Generative grammar - historical background, the most important trends and representatives 6. Chomsky;s transformational grammar, part 1 7. Chomsky's generative grammar, part 2 8. Final test |
|
Literatura: |
Aitchison, J. 1995. Linguistics: An introduction. Hodder and Stoughton. Lier, L. Van. 1995. Language awareness. Pengiun English. Wardhaugh, R. 1993. Investigating language. Central problems in linguistics. Oxford UK and Cambridge USA: Blackwell. Witkoś, J. 2004. MOvement rules. Foundations of GB syntax of English. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szerszunowicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Szerszunowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalistyczne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawami współczesnych teorii językoznawczych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_6) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo rok studiów: I semestr: I lub II Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w zajęciach: 15h - Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 15h. Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,75. - Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,25. |
|
Literatura: |
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003. Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Langacker, Ronald W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: OUP 2008. Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006. Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, red. P. Stelmaszczyk, Kraków 2008. Metodologie językoznawstwa. Ewolucja języka. Ewolucja teorii językoznawczych, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2013. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalistyczne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawami współczesnych teorii językoznawczych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_6) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo rok studiów: I semestr: I lub II Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w zajęciach: 15h - Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 15h. Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,75. - Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,25. |
|
Literatura: |
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003. Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Langacker, Ronald W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: OUP 2008. Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006. Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, red. P. Stelmaszczyk, Kraków 2008. Metodologie językoznawstwa. Ewolucja języka. Ewolucja teorii językoznawczych, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.