Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-2KJP
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura języka polskiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska 2 rok sem.letni 1 stopień
Filologia polska 2 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student ma wiedzę z zakresu:

- poprawności językowej,

- różnorodności stylistycznej wypowiedzi pisanych i mówionych,

- podstawowych zasad komunikacji,

- tendencji rozwojowych polszczyzny.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia kształtują świadomość językową studenta, wyposażają studentów w zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu kultury języka. Rozwijają umiejętność poprawnego, sprawnego, etycznego i estetycznego posługiwania się polszczyzną oraz umiejętność korzystania ze słowników i poradników poprawnościowych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów/semestr: II rok/semestr zimowy i letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne

Punkty ECTS – 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach - 60 godz.,

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 1 godz.,

- przygotowanie do zajęć i zaliczenia - godz., egzamin - 25 godz.

Razem: 86 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

– nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 61 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godz., co odpowiada 1 pkt. ECTS

Literatura:

1. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.

2. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.

3. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009.

4. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003.

Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

KA6_WG3 - Posiada wiedzę z zakresu metod, opisu gramatycznego, semantycznego, stylistycznego językoznawstwa współczesnego oraz historii języka (test)

W zakresie umiejętności student:

KA6_UWK1 - Interpretuje komunikat językowy z wykorzystaniem kontekstów i

świadomością paradygmatów badawczych właściwych dla

językoznawstwa (praca pisemna)

W zakresie postaw społecznych student:

KA6_KKO2 - Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i

aksjologiczne aspekty (obserwacja)

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Saniewska
Prowadzący grup: Diana Saniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot służy zapoznaniu studentów z podstawami teoretycznymi językoznawstwa normatywnego oraz kształtowaniu umiejętności właściwego (tj. poprawnego oraz zgodnego z zasadami etyki i etykiety językowej) posługiwania się językiem oraz zapoznaniu studenta z najważniejszymi tendencjami współczesnej polszczyzny, a także wyposażeniu go w narzędzia, które pozwolą zauważać zmiany w języku oraz samodzielnie dokonywać ich ocen, dostrzegać związki języka z kulturą.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów/semestr: II rok/semestr zimowy i letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w ćwiczeniach (60 godz.); przygotowanie do sprawdzianu (5 godz.) – 2 ECTS

ŁĄCZNIE 65 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (60 godz.; 2 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (60 godz.; 2 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.

2. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.

3. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009.

4. . Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

Andrejewic U., Koń się śmieje, czyli czy istnieją błędy frazeologiczne?, „Poradnik Językowy” 2015, nr 2.

Andrejewicz U., Pani ministra czy pani minister? O żeńskich formach nazw stanowisk, funkcji i tytułów w ujęciu feministycznym… i nie tylko, w: Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet, red. A. Janicka, C. Fournier Kiss, B. Olech, Białystok 2019.

Bańko M., Poradnictwo językowe a uzus. Uwagi do uwag, „Poradnik Językowy” 2023, z. 1.

Boczek N., Imiesłowowy równoważnik zdania – zasady użycia a praktyka językowa (na podstawie tekstów Korpusu Języka Polskiego PWN), „Kwartalnik Językoznawczy” 2016, nr 1.

Dubisz S., Polityka językowa, „Poradnik Językowy” 2020, z. 9.

Dunaj B., Mycawka M., O potrzebnych i niepotrzebnych zapożyczeniach z języka angielskiego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” 2017, t. XII.

Hącia A., Łączliwość leksykalno-semantyczna – problem kodyfikacji normy (wybrane zagadnienia), w: Norma językowa w aspekcie teoretycznym i pragmatycznym, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski, Poznań 2011.

https://publikacje.pan.pl/Content/120182/PDF/2020-01-POLS-13-Zbrog.pdf?handler=pdf

Jadacka H., Czynniki utrudniające odbiór zdania (wielokrotnie) złożonego, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1.

Kabata M., Poprawność fleksyjna nazw osobowych w prasie codziennej, „Onomastica” 2012, nr 56.

Kaczor M., Wyznaczniki estetyki w komunikacji językowej, w: tejże, Estetyka słowa a kultura języka, Zielona Góra 2009.

Kita M., „Grzeczność wszystkim należy, lecz każdemu inna”: o wielości odmian grzeczności językowej, „Postscriptum Polonistyczne” 2016, nr 1(17).

Kołodziejek E., Ekonomiczność innowacji składniowych w kontekście normy językowej, „Postscriptum Polonistyczne” 2017, nr 1 (19).

Kołodziejek E., Koncepcje normy językowej i kodyfikacji w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku, „Poradnik Językowy” 2018, z. 8.

Laskowska E., Agresja językowa jako problem moralny, online: https://etykaslowa.ukw.edu.pl/download/43510/agresja-jezykowa-jako-problem-moralny.pdf

Maćkowiak R., Zamierzona niepoprawność językowa jako źródło komizmu w serialu „Świat według Kiepskich”, w: Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, red. K. Burska, B. Cieśla, Łódź 2014.

Marcjanik M., Wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne, w: Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.

Miodek J., O normie językowej, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.

Rada Języka Polskiego PAN, https://rjp.pan.pl.

Siuciak M., Błąd czy innowacja? Problematyka poprawnościowa z perspektywy historyka języka, „Język Polski” 2016, z. 1.

Stroińska M., Język to nabita broń, online: http://www.etykaslowa.edu.pl/wp-content/uploads/2016/03/Język-to-nabita-broń.pdf

Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 672, z 2023 r. poz. 1672.

Wielki słownik ortograficzny PWN, red. E. Polański, Warszawa 2016.

Zbróg P., Reprezentacja społeczna kultury języka w przestrzeni cyfrowej,

Zdunkiewicz-Jedynak D., Estetyczne kategorie oceny stylu wypowiedzi, w: tejże, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Nie będziesz szkodził drugiemu mówieniem swoim. Etyczny aspekt stylu wypowiedzi, w: tejże, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Saniewska
Prowadzący grup: Diana Saniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia kształtują świadomość językową studenta, wyposażają studentów w zasób wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu kultury języka. Rozwijają umiejętność poprawnego, sprawnego, etycznego i estetycznego posługiwania się polszczyzną oraz umiejętność korzystania ze słowników i poradników poprawnościowych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów/semestr: II rok/semestr zimowy i letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne

Punkty ECTS – 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach - 60 godz.,

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 1 godz.,

- przygotowanie do zajęć i zaliczenia - godz., egzamin - 25 godz.

Razem: 86 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

– nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 61 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godz., co odpowiada 1 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.

2. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.

3. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009.

4. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

Andrejewic U., Koń się śmieje, czyli czy istnieją błędy frazeologiczne?, „Poradnik Językowy” 2015, nr 2.

Andrejewicz U., Pani ministra czy pani minister? O żeńskich formach nazw stanowisk, funkcji i tytułów w ujęciu feministycznym… i nie tylko, w: Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet, red. A. Janicka, C. Fournier Kiss, B. Olech, Białystok 2019.

Bańko M., Poradnictwo językowe a uzus. Uwagi do uwag, „Poradnik Językowy” 2023, z. 1.

Boczek N., Imiesłowowy równoważnik zdania – zasady użycia a praktyka językowa (na podstawie tekstów Korpusu Języka Polskiego PWN), „Kwartalnik Językoznawczy” 2016, nr 1.

Dubisz S., Polityka językowa, „Poradnik Językowy” 2020, z. 9.

Dunaj B., Mycawka M., O potrzebnych i niepotrzebnych zapożyczeniach z języka angielskiego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” 2017, t. XII.

Hącia A., Łączliwość leksykalno-semantyczna – problem kodyfikacji normy (wybrane zagadnienia), w: Norma językowa w aspekcie teoretycznym i pragmatycznym, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski, Poznań 2011.

https://publikacje.pan.pl/Content/120182/PDF/2020-01-POLS-13-Zbrog.pdf?handler=pdf

Jadacka H., Czynniki utrudniające odbiór zdania (wielokrotnie) złożonego, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1.

Kabata M., Poprawność fleksyjna nazw osobowych w prasie codziennej, „Onomastica” 2012, nr 56.

Kaczor M., Wyznaczniki estetyki w komunikacji językowej, w: tejże, Estetyka słowa a kultura języka, Zielona Góra 2009.

Kita M., „Grzeczność wszystkim należy, lecz każdemu inna”: o wielości odmian grzeczności językowej, „Postscriptum Polonistyczne” 2016, nr 1(17).

Kołodziejek E., Ekonomiczność innowacji składniowych w kontekście normy językowej, „Postscriptum Polonistyczne” 2017, nr 1 (19).

Kołodziejek E., Koncepcje normy językowej i kodyfikacji w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku, „Poradnik Językowy” 2018, z. 8.

Laskowska E., Agresja językowa jako problem moralny, online: https://etykaslowa.ukw.edu.pl/download/43510/agresja-jezykowa-jako-problem-moralny.pdf

Maćkowiak R., Zamierzona niepoprawność językowa jako źródło komizmu w serialu „Świat według Kiepskich”, w: Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, red. K. Burska, B. Cieśla, Łódź 2014.

Marcjanik M., Wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne, w: Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.

Miodek J., O normie językowej, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.

Rada Języka Polskiego PAN, https://rjp.pan.pl.

Siuciak M., Błąd czy innowacja? Problematyka poprawnościowa z perspektywy historyka języka, „Język Polski” 2016, z. 1.

Stroińska M., Język to nabita broń, online: http://www.etykaslowa.edu.pl/wp-content/uploads/2016/03/Język-to-nabita-broń.pdf

Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 672, z 2023 r. poz. 1672.

Wielki słownik ortograficzny PWN, red. E. Polański, Warszawa 2016.

Zbróg P., Reprezentacja społeczna kultury języka w przestrzeni cyfrowej,

Zdunkiewicz-Jedynak D., Estetyczne kategorie oceny stylu wypowiedzi, w: tejże, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Nie będziesz szkodził drugiemu mówieniem swoim. Etyczny aspekt stylu wypowiedzi, w: tejże, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)