Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-3SEML1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 3 rok sem.letni 1 stopień Filologia polska 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
20.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo Rok studiów/semestr: III rok/semestr zimowy i letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godzin seminarium Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja moderowana, konsultacje Punkty ECTS: 20 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w seminarium - 60 godz.; udział w konsultacjach 180; przygotowanie się do zajęć i napisanie pracy licencjackiej -360 godz.. Razem 540 godz., co odpowiada 20 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. + 180 godz. = 240 godz., co odpowiada 8 punktom ECTS. Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 360 godz. (przygotowanie prezentacji - 50 godz., kwerenda biblioteczna - 10 godz.; gromadzenie i opracowanie materiału - 90 godz., napisanie pracy - 160 godz., redakcja i korekta pracy - 25 godz., przygotowanie do egzaminu dyplomowego - 25 godz.), co odpowiada 12 punktom ECTS. |
Literatura: |
Literatura dobierana jest indywidualnie, w zależności od tematu wybranego przez studenta. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG3 Posiada wiedzę z zakresu metod, opisu gramatycznego, semantycznego, stylistycznego językoznawstwa współczesnego oraz historii języka. sposób weryfikacji efektu: praca dyplomowa aktywność na zajęciach, systematyczność pracy stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach KP6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych sposób weryfikacji efektu: praca dyplomowa. aktywność na zajęciach, systematyczność pracy stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach KP6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów. sposób weryfikacji efektu: praca dyplomowa, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach KP6_UW2 Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi właściwymi dla literaturoznawstwa. sposób weryfikacji efektu: praca dyplomowa, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach KP6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków. sposób weryfikacji efektu: praca dyplomowa, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach KP6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. sposób weryfikacji efektu: praca dyplomowa, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach KP6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. sposób weryfikacji efektu: praca dyplomowa. aktywność na zajęciach, systematyczność pracy stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła aktywności na zajęciach seminaryjnych praca licencjacka jako projekt indywidualny pod kierownictwem opiekuna naukowego, realizowany wedle określonych standardów i przyjętego harmonogramu obecność na zajęciach (2 nieobecności dozwolone, pozostałe wymagają zaliczenia podczas konsultacji; usprawiedliwienie nieobceności powinno zostać przedłożone w ciągu tygodnia od zajęć) Komunikator: USOSMail (wiadomości) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jurkowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jurkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W efekcie rocznego kursu seminaryjnego student zyskuje rozpoznanie następujących zagadnień: 1. metodologia przygotowania egzaminu licencjackiego (zwłaszcza części wybranej przez studenta – którą nazwać można „prezentacją licencjacką”, jest ona często dobrą wprawką i wstępem do późniejszego pisania pracy magisterskiej); cele, formy, metody naukowego rozpoznawania wybranego obszaru tematycznego, sposoby gromadzenia i opracowywania źródeł, rozumienie specyfiki i nieoczywistości terminologicznej, genologicznej, znaczeniowej omawianego zagadnienia; 2. metodologia badań literatury średniowiecza, renesansu i baroku (stan i perspektywy badań, opracowania, przyjęte w refleksji literaturoznawczej metody analizy, opisu i interpretacji zjawisk związanych z twórczością autorów polskich i europejskich, ich recepcją i miejscem w kulturze); 3. problemy filozoficzne, nurty estetyczne i etyczne, konwencje gatunkowe, sposoby obrazowania świata w literaturze średniowiecza, renesansu i baroku (zjawiska charakterystyczne dla literatury tego okresu, jej związek z kulturą). |
|
Pełny opis: |
Seminarium licencjackie powinno kończyć się egzaminem licencjackim, którego zakres obejmuje tematykę seminarium z uwzględnieniem szczególnych (pogłębionych) studiów uczestnika seminarium nad konkretnym problemem badawczym. W trakcie uczestniczenia w seminarium studenci zapoznają się z proponowaną literaturą przedmiotu (tekstami teoretycznymi i tekstami literackimi), poddają dyskusji teksty teoretyczne, zapoznają się ze specyfiką rozwoju i znaczenia polskiego i europejskiego pozytywizmu i neoromantyzmu. Uczestnicy seminarium licencjackiego rozumieją zależności terminologiczne, kwalifikacyjne, umieją wskazać na osocze historycznoliterackie omawianych zagadnień. Równolegle przygotowują także poszczególne części wybranego z tematyki seminarium materiału badawczego, który prezentują podczas zajęć seminaryjnych (pod koniec drugiego semestru). Wybrany przez studentów materiał badawczy – sproblematyzowany i uspójniony – stanowi część zakresu egzaminu licencjackiego. Uczestnicy seminarium przedstawiają pod koniec drugiego semestru wyniki swych poszukiwań i badań w formie autoreferatów, stanowiących punkt wyjścia do dyskusji uczestników zajęć. Autoreferaty winny stanowić prezentację myśli przewodniej i założeń badawczych (konspekt), ponadto ujawniać samodzielnie przygotowanego fragmentu prezentacji, który następnie poddany jest dyskusji. Dzięki temu student ma możliwość wysłuchania formułowanych w czasie dyskusji uwag uczestników zajęć, ich wskazówek, dopowiedzeń, uzupełnień, podpowiedzi, sugestii. Dyskusja umożliwia studentowi uzyskanie potwierdzenia własnych spostrzeżeń, akceptacji własnej ścieżki badawczej, rozumienia i interpretacji tekstów literackich, porządku rozwijania wstępnych (często intuicyjnych) tez. Ponadto staje się dobrym fundamentem do zobaczenia ewentualnych pęknięć konstrukcji prezentacji, niekonsekwencji lub przeoczeń autorskich. Pomaga dopełnić i uspójnić projekt badawczy studenta. Dzięki możliwości słuchania autoreferatów wygłaszanych przez uczestników seminarium oraz uczestniczeniu w dyskusji przyszły licencjat ma możliwość poznania warsztatów badawczych i metod pracy innych studentów, co pozwala na ciągłą weryfikację własnej postawy i przyjętych przez siebie rozwiązań. |
|
Literatura: |
Literatura dobierana jest indywidualnie, w zależności od tematu wybranego przez studenta. Literatura wprowadzająca w tematykę seminarium "Dawna literatura popularna": - Michałowska T. , Literatura okolicznościowa, w: Słownik literatury staropolskiej, red. tejże, Wrocław 1998, s. 480−485. - Ślękowa L., Muza domowa. Okolicznościowa poezja rodzinna czasów renesansu i baroku, Wrocław 1991. - Walczak B., Staropolska poezja okolicznościowa, „Lingua ac Communitas” 20014, t. 24, s. 5−12. - Krzyżanowski J., Romans polski wieku XVI, Warszawa 1962. - Maciejewska I., Romans można pojmować różnie, w: Gatunki literackie. Tradycja a współczesne przemiany, red. D. Ossowska, Z. Chojnowski, Olsztyn 1996, s. 17–25. - Martuszewska A., Architektonika literackiego romansu, Gdańsk 2014. - Michałowska T., Między poezją a wymową. Konwencje i tradycje staropolskiej prozy nowelistycznej, Wrocław 1970. - Michałowska T., Nowela, w: Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, B. Otwinowska, E. Sarnowska-Temeriusz, Wrocław 2002, s. 584–589. - Michałowska T., Romans, w: Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, B. Otwinowska, E. Sarnowska-Temeriusz, Wrocław 2002, s. 822–829. - Michałowska T., Romans XVII i pierwszej połowy XVIII wieku w Polsce. Analiza struktury gatunkowej, w: Problemy literatury staropolskiej. Praca zbiorowa. Seria 1, red. J. Pelc, Wrocław 1972, s. 427–498. - Wierzbicka-Trwoga K., Historyja, romans, powieść. Różne oblicza tego samego zjawiska, w: Powieść dziś. Teorie, tradycje, interpretacje, red. A. Skubaczewska-Pniewska, J. Tuszyńska, Toruń 2019, s. 131–146. - Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. - Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001. |
|
Uwagi: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 70% - prezentacja autoreferatu – 30% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szerszunowicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Szerszunowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie poświęcone jest wybranym zjawiskom współczesnej polszczyzny. W trakcie seminarium studenci zapoznają się z wybraną literaturą przedmiotu i poddają dyskusji teksty teoretyczne. W trakcie seminarium studenci opracowują wybrane zagadnienia badawcze, które zostaną przedstawione w pracy licencjackiej. W ramach seminarium student pisze pracę licencjacką, która powstaje jako projekt indywidualny pod kierownictwem opiekuna naukowego, realizowany wedle określonych standardów i przyjętego harmonogramu. Od studenta wymaga się umiejętności samodzielnego docierania do źródeł, właściwego doboru materiału, tematyki i zakresu pracy. Seminarium kształci umiejętność dyskusji, komponowania pracy pisemnej, poprawność językową, formalną i merytoryczną. Przygotowuje do ustnych wypowiedzi w czasie egzaminu – obrony pracy dyplomowej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo Rok studiów/semestr: III rok/semestr zimowy i letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godzin seminarium Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja moderowana, konsultacje Punkty ECTS: 20 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w seminarium - 60 godz.; udział w konsultacjach 180; przygotowanie się do zajęć i napisanie pracy licencjackiej -360 godz.. Razem 540 godz., co odpowiada 20 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. + 180 godz. =240 godz., co odpowiada 8 punktom ECTS. Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 360 godz. (przygotowanie prezentacji - 50 godz., kwerenda biblioteczna - 10 godz.; gromadzenie i opracowanie materiału - 90 godz., napisanie pracy - 160 godz., redakcja i korekta pracy - 25 godz., przygotowanie do egzaminu dyplomowego - 25 godz.)., co odpowiada 12 punktom ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura Anusiewicz J., Językoznawstwo kulturowe. Zarys problematyki, Wrocław 1994. Bartmiński J., (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. Bartmiński J., Czym zajmuje się etnolingwistyka? „Akcent”, 4/26 (1986), s. 16-22. Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Warszawa, 1988. Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001. Sapir E., Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, Warszawa 1999. Wierzbicka A., Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin 2006. Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007 Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. Literatura dobierana jest indywidualnie, w zależności od tematu wybranego przez studenta. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sokólska | |
Prowadzący grup: | Urszula Sokólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie poświęcone jest wybranym zjawiskom współczesnej polszczyzny. W trakcie seminarium studenci zapoznają się z wybraną literaturą przedmiotu i poddają dyskusji teksty teoretyczne. W trakcie seminarium studenci opracowują wybrane zagadnienia badawcze, które zostaną przedstawione w pracy licencjackiej. W ramach seminarium student pisze pracę licencjacką, która powstaje jako projekt indywidualny pod kierownictwem opiekuna naukowego, realizowany wedle określonych standardów i przyjętego harmonogramu. Od studenta wymaga się umiejętności samodzielnego docierania do źródeł, właściwego doboru materiału, tematyki i zakresu pracy. Seminarium kształci umiejętność dyskusji, komponowania pracy pisemnej, poprawność językową, formalną i merytoryczną. Przygotowuje do ustnych wypowiedzi w czasie egzaminu – obrony pracy dyplomowej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo Rok studiów/semestr: III rok/semestr zimowy i letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godzin seminarium Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja moderowana, konsultacje Punkty ECTS: 20 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w seminarium - 60 godz.; udział w konsultacjach 180; przygotowanie się do zajęć i napisanie pracy licencjackiej -360 godz.. Razem 540 godz., co odpowiada 20 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godz. + 180 godz. =240 godz., co odpowiada 8 punktom ECTS. Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 360 godz. (przygotowanie prezentacji - 50 godz., kwerenda biblioteczna - 10 godz.; gromadzenie i opracowanie materiału - 90 godz., napisanie pracy - 160 godz., redakcja i korekta pracy - 25 godz., przygotowanie do egzaminu dyplomowego - 25 godz.)., co odpowiada 12 punktom ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura Anusiewicz J., Językoznawstwo kulturowe. Zarys problematyki, Wrocław 1994. Bartmiński J., (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. Bartmiński J., Czym zajmuje się etnolingwistyka? „Akcent”, 4/26 (1986), s. 16-22. Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Warszawa, 1988. Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001. Sapir E., Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, Warszawa 1999. Wierzbicka A., Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin 2006. Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007 Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. Literatura dobierana jest indywidualnie, w zależności od tematu wybranego przez studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.