Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-3SEML3
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska 3 rok sem.letni 1 stopień
Filologia polska 3 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 20.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej.

Pełny opis:

Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video.

Literatura:

Literatura do przedmiotu proponowana będzie studentom indywidualnie, zależnie od podejmowanej problematyki pracy.

Efekty uczenia się:

efekty kształcenia:

Metody i kryteria oceniania:

warunkiem zaliczenia seminarium jest napisanie pracy licencjackiej i jej zatwierdzenie przez prowadzącego seminarium

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Szamryk
Prowadzący grup: Elżbieta Awramiuk, Konrad Szamryk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Szczegółowemu opisowi poddane zostaną następujące zagadnienia

1. polszczyzna Internetu jako specyficzny wariant języka ogólnego (odmiana socjolektalna);

2. stereotypizacja wypowiedzi w mediach;

3. szablonizacja w massmediach;

4. literatura cyfrowa;

4. social media w kontekście szeroko rozumianej komunikologii;

5. reklama w komunikacji marketingowej;

6. gra jako tekst kultury (w szczególności język i kultura gier komputerowych);

7. fenomen stron internetowych:

7.1.komunikacyjny,

7.2.socjologiczny,

7.3.kulturowy.

Formuła seminarium nie zamyka się w obrębie opozycji „nowe” kontra „stare” media. W polu zainteresowań mieszczą się także:

1. badania nad językiem celebrytów, przedstawicieli życia społecznego, kulturalnego czy świata polityki,

2. językowe mechanizmy budowania marki osobistej,

3. storytelling.

Pełny opis:

1. Spotkanie organizacyjne. Zapoznanie z zakresem tematycznym seminarium językoznawczego:

1.1.język Internetu jako medium „nowe” w stosunku do takich „starych” publikatorów, jak chociażby prasa drukowana.

1.2. diagnoza, dokonujących się w przeciągu ostatnich lat, transfiguracji społecznych, kulturowych, zwyczajów i zachowań komunikacyjnych oraz językowych.

2. Prezentacja i omówienie proponowanych tematów prac licencjackich. Określenie wymagań związanych z ich opracowaniem. Temat, zawartość treściowa i forma pracy naukowej.

3. Omówienie podstawowej literatury z zakresu polszczyzny regionalnej i onomastyki. Wskazanie źródeł bibliografii i wybranej literatury do poszczególnych tematów.

4. Prezentacja wybranych tematów i ich precyzowanie. Recenzja wybranych artykułów naukowych. Materiał badawczy, jego gromadzenie, analiza i opis.

5 – 6. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Analiza kompozycji i treści tekstu wstępu, rozwinięcia i zakończenia w artykule i pracy naukowej. Indywidualne przedstawienie terenu badań i próbek gromadzonego materiału badawczego.

7 – 8. Analiza zawartości treściowej pracy językoznawczej. Redagowanie planu ramowego i szczegółowego pracy licencjackiej. Konsultacje. Wypracowanie koncepcji, tematu i struktury pracy.

9 – 10. Konsultacje indywidualne. Prezentacja planu pracy i wstępu oraz zgromadzonej literatury przedmiotowej.

11. Klasyfikacja, analiza i opis materiału językowego. Przedstawienie wzorcowych klasyfikacji i opisów.

12. Konsultacje indywidualne. Przygotowanie fragmentów pracy do prezentacji publicznej.

13. Pierwsze czytanie publiczne rozdziałów pracy. Korekta i ocena opracowań.

14 – 16. Prezentacja publiczna i analiza fragmentów prac licencjackich. Dyskusja i konsultacje.

17 – 19. Indywidualne spotkania i praca ze studentem. Konsultacje i ostateczna korekta tekstu pracy egzaminacyjnej. Uwagi merytoryczne i redakcyjne.

20. Zaliczenie.

Literatura:

Literatura do przedmiotu proponowana będzie studentom indywidualnie, zależnie od podejmowanej problematyki pracy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Stasiewicz
Prowadzący grup: Piotr Stasiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video.

Pełny opis:

Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video.

Literatura:

1. Fantasy – znaczenie pojęcia, granice gatunku, odmiany.

Grzeborz Trębicki, Fantasy – ucieczka od cudowności, w: Wokół źródeł fantasy, Zielona Góra 2009, s. 63 –70

Bogdan Trocha, Fantasy – spekulacja czy ucieczka?, w: Wokół źródeł…, s. 71-88

Andrzej Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini, Warszawa 2001, s. 9-12 i 23-27.

2. Fantasy i modele odbioru – L. Carroll Alicja w krainie ¬czarów i Po drugiej stronie lustra

3. Sword & sorcery i narodziny gatunku – R. Howard Conan z Cimmerii

1. G. Trębicki, Fantasy – ewolucja gatunku, Kraków 2007, s. 9-53

4. Fantasy i epos – J. R. R. Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem

J. Lichański, Epos i powieść. Przypadek Tolkiena , w: Literatura i kultura popularna, Wrocław 1998, s. 87-101

5. Fantasy i literatura dla dzieci – C. S. Lewis Kroniki Narnii (Książe Kaspian lub Podróż „Wędrowca do Świtu”)

M. Oziewicz, Magiczny urok Narnii, Kraków 2005, s. 20-58.

6. Mitologia Północy i fantasy – P. Anderson Zaklęty miecz

B. Trocha, Obecność mitu w literaturze fantasy, w: Fantasy w badaniach naukowych, Zielona Góra 2009, s. 51-67.

7. Antybohater i dark fantasy – K. E. Wagner cykl Kane (Zimne światło, Chłód mego serca) i M. Moorcock Elric z Melnibone

D. Simmons, The Anti-Hero in the American Novel: From Heller to Vonnegut¸ New York 2008, s. 1-43

8. Retelling i intertekstualność w fantasy – J. Gardner Grendel

A. Sapkowski, Rękopis znaleziony…, s. 28-47.

9. Postmodernizm i fantasy – A. Sapkowski Granica możliwości

L. Hutcheon, Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii, przeł. J. Margański, "Pamiętnik Literacki" 1991, z. 4.

10. Fantasy i filozofia – J. Dukaj Inne pieśni i R. Scott Bakker Książę nicości

J. Czurko, Renarracja, transformacja i prefiguacja idei kulturowych w powieści „Inne pieśni” Jacka Dukaja¸ w: Fantasy w badaniach…, s. 273-280.

11. Fantasy i spór o wartości – C. S. Lewis, J. K. Rowling, Ph. Pullman, L. Grossman

12. Fantasy i religia – J. Piekara, Sługa Boży, Młot na czarownice

R. Bień, Zdeformowana wizja chrześcijaństwa w cyklu o inkwizytorze Madderdinie Jacka Piekary, w: Fantasy w badanich…, s. 249-258.

13. Fantasy i historie alternatywne – G. G. Kay, J. Vance, M. Zimmer Bradley

P. Stasiewicz, Alternatywna historia Europy w powieściach fantasy na przykładzie utworów J. Vance'a, M. Zimmer Bradley i G. G. Kaya, w: Exploring the Benefits of the Alternate History Genre, Wrocław 2011, s. 39-50.

14. Weird Fiction i New Weird – Ch. Mieville Miasto i miasto

15. Jack Vance, Oczy Nadświata

16. Anna Brzezińska, Wody głębokie jak niebo, Śmierć czarnoksiężnika + Saga o Twardokęsku

17. Jacek Dukaj, W kraju niewiernych (Ruch Generała, Katedra)

18. Harry Potter i Insygnia Śmierci (28 III) (film)

19. J. K. Rowling Harry Potter, Philip Pullman Mroczne materie, Lev Grossman Czarodzieje

20. Terry Pratchett, Świat Dysku (wybrana powieść)

21. Peter Beagle, Ostatni jednorożec

22. Guy Gavriel Kay, Tigana

23. Andrzej Sapkowski, Maladie

24. Wit Szostak, Raport z nawiedzonego miasta (w: Księga smoków)

Literatura przedmiotu:

1. B. Attebery, Strategies of Fantasy, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1992.

2. F. Mendlesohn, Rhetorics of Fantasy, Wesleyan University Press, Middletown, Connecticut, 2008.

3. The Cambridge Companion to Fantasy Literature, edited by Edward James and Farah Mendlesohn, Camebridge University Press, Cambridge 2012.

4. Grzegorz Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2009.

5. M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009.

6. Fantasy w badaniach naukowych, pod red. T. Ratajczaka i B. Trochy, Zielona Góra 2009.

7. Wokół źródeł fantasy, pod red. T. Ratajczaka i B. Trochy, Zielona Góra 2009.

8. Fantastyka w obliczu przemian, pod red. R. Kochanowicz, D. Mrozek, B. Stefaniak, Poznań 2012.

9. Explloring the Benefits of the Alternate History Genre, eds. Z. Wąsik, M. Oziewicz, J. Deszcz-Tryhubczak, Wrocław 2011.

10. P. Stasiewicz, Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Budrowska
Prowadzący grup: Kamila Budrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video.

Pełny opis:

Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video.

Literatura:

1. Fantasy – znaczenie pojęcia, granice gatunku, odmiany.

Grzeborz Trębicki, Fantasy – ucieczka od cudowności, w: Wokół źródeł fantasy, Zielona Góra 2009, s. 63 –70

Bogdan Trocha, Fantasy – spekulacja czy ucieczka?, w: Wokół źródeł…, s. 71-88

Andrzej Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini, Warszawa 2001, s. 9-12 i 23-27.

2. Fantasy i modele odbioru – L. Carroll Alicja w krainie ¬czarów i Po drugiej stronie lustra

3. Sword & sorcery i narodziny gatunku – R. Howard Conan z Cimmerii

1. G. Trębicki, Fantasy – ewolucja gatunku, Kraków 2007, s. 9-53

4. Fantasy i epos – J. R. R. Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem

J. Lichański, Epos i powieść. Przypadek Tolkiena , w: Literatura i kultura popularna, Wrocław 1998, s. 87-101

5. Fantasy i literatura dla dzieci – C. S. Lewis Kroniki Narnii (Książe Kaspian lub Podróż „Wędrowca do Świtu”)

M. Oziewicz, Magiczny urok Narnii, Kraków 2005, s. 20-58.

6. Mitologia Północy i fantasy – P. Anderson Zaklęty miecz

B. Trocha, Obecność mitu w literaturze fantasy, w: Fantasy w badaniach naukowych, Zielona Góra 2009, s. 51-67.

7. Antybohater i dark fantasy – K. E. Wagner cykl Kane (Zimne światło, Chłód mego serca) i M. Moorcock Elric z Melnibone

D. Simmons, The Anti-Hero in the American Novel: From Heller to Vonnegut¸ New York 2008, s. 1-43

8. Retelling i intertekstualność w fantasy – J. Gardner Grendel

A. Sapkowski, Rękopis znaleziony…, s. 28-47.

9. Postmodernizm i fantasy – A. Sapkowski Granica możliwości

L. Hutcheon, Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii, przeł. J. Margański, "Pamiętnik Literacki" 1991, z. 4.

10. Fantasy i filozofia – J. Dukaj Inne pieśni i R. Scott Bakker Książę nicości

J. Czurko, Renarracja, transformacja i prefiguacja idei kulturowych w powieści „Inne pieśni” Jacka Dukaja¸ w: Fantasy w badaniach…, s. 273-280.

11. Fantasy i spór o wartości – C. S. Lewis, J. K. Rowling, Ph. Pullman, L. Grossman

12. Fantasy i religia – J. Piekara, Sługa Boży, Młot na czarownice

R. Bień, Zdeformowana wizja chrześcijaństwa w cyklu o inkwizytorze Madderdinie Jacka Piekary, w: Fantasy w badanich…, s. 249-258.

13. Fantasy i historie alternatywne – G. G. Kay, J. Vance, M. Zimmer Bradley

P. Stasiewicz, Alternatywna historia Europy w powieściach fantasy na przykładzie utworów J. Vance'a, M. Zimmer Bradley i G. G. Kaya, w: Exploring the Benefits of the Alternate History Genre, Wrocław 2011, s. 39-50.

14. Weird Fiction i New Weird – Ch. Mieville Miasto i miasto

15. Jack Vance, Oczy Nadświata

16. Anna Brzezińska, Wody głębokie jak niebo, Śmierć czarnoksiężnika + Saga o Twardokęsku

17. Jacek Dukaj, W kraju niewiernych (Ruch Generała, Katedra)

18. Harry Potter i Insygnia Śmierci (28 III) (film)

19. J. K. Rowling Harry Potter, Philip Pullman Mroczne materie, Lev Grossman Czarodzieje

20. Terry Pratchett, Świat Dysku (wybrana powieść)

21. Peter Beagle, Ostatni jednorożec

22. Guy Gavriel Kay, Tigana

23. Andrzej Sapkowski, Maladie

24. Wit Szostak, Raport z nawiedzonego miasta (w: Księga smoków)

Literatura przedmiotu:

1. B. Attebery, Strategies of Fantasy, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1992.

2. F. Mendlesohn, Rhetorics of Fantasy, Wesleyan University Press, Middletown, Connecticut, 2008.

3. The Cambridge Companion to Fantasy Literature, edited by Edward James and Farah Mendlesohn, Camebridge University Press, Cambridge 2012.

4. Grzegorz Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2009.

5. M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009.

6. Fantasy w badaniach naukowych, pod red. T. Ratajczaka i B. Trochy, Zielona Góra 2009.

7. Wokół źródeł fantasy, pod red. T. Ratajczaka i B. Trochy, Zielona Góra 2009.

8. Fantastyka w obliczu przemian, pod red. R. Kochanowicz, D. Mrozek, B. Stefaniak, Poznań 2012.

9. Explloring the Benefits of the Alternate History Genre, eds. Z. Wąsik, M. Oziewicz, J. Deszcz-Tryhubczak, Wrocław 2011.

10. P. Stasiewicz, Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)