Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-3SEML3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 3 rok sem.letni 1 stopień Filologia polska 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
20.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. |
Pełny opis: |
Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video. |
Literatura: |
Literatura do przedmiotu proponowana będzie studentom indywidualnie, zależnie od podejmowanej problematyki pracy. |
Efekty uczenia się: |
efekty kształcenia: |
Metody i kryteria oceniania: |
warunkiem zaliczenia seminarium jest napisanie pracy licencjackiej i jej zatwierdzenie przez prowadzącego seminarium |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Szamryk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Awramiuk, Konrad Szamryk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Szczegółowemu opisowi poddane zostaną następujące zagadnienia 1. polszczyzna Internetu jako specyficzny wariant języka ogólnego (odmiana socjolektalna); 2. stereotypizacja wypowiedzi w mediach; 3. szablonizacja w massmediach; 4. literatura cyfrowa; 4. social media w kontekście szeroko rozumianej komunikologii; 5. reklama w komunikacji marketingowej; 6. gra jako tekst kultury (w szczególności język i kultura gier komputerowych); 7. fenomen stron internetowych: 7.1.komunikacyjny, 7.2.socjologiczny, 7.3.kulturowy. Formuła seminarium nie zamyka się w obrębie opozycji „nowe” kontra „stare” media. W polu zainteresowań mieszczą się także: 1. badania nad językiem celebrytów, przedstawicieli życia społecznego, kulturalnego czy świata polityki, 2. językowe mechanizmy budowania marki osobistej, 3. storytelling. |
|
Pełny opis: |
1. Spotkanie organizacyjne. Zapoznanie z zakresem tematycznym seminarium językoznawczego: 1.1.język Internetu jako medium „nowe” w stosunku do takich „starych” publikatorów, jak chociażby prasa drukowana. 1.2. diagnoza, dokonujących się w przeciągu ostatnich lat, transfiguracji społecznych, kulturowych, zwyczajów i zachowań komunikacyjnych oraz językowych. 2. Prezentacja i omówienie proponowanych tematów prac licencjackich. Określenie wymagań związanych z ich opracowaniem. Temat, zawartość treściowa i forma pracy naukowej. 3. Omówienie podstawowej literatury z zakresu polszczyzny regionalnej i onomastyki. Wskazanie źródeł bibliografii i wybranej literatury do poszczególnych tematów. 4. Prezentacja wybranych tematów i ich precyzowanie. Recenzja wybranych artykułów naukowych. Materiał badawczy, jego gromadzenie, analiza i opis. 5 – 6. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Analiza kompozycji i treści tekstu wstępu, rozwinięcia i zakończenia w artykule i pracy naukowej. Indywidualne przedstawienie terenu badań i próbek gromadzonego materiału badawczego. 7 – 8. Analiza zawartości treściowej pracy językoznawczej. Redagowanie planu ramowego i szczegółowego pracy licencjackiej. Konsultacje. Wypracowanie koncepcji, tematu i struktury pracy. 9 – 10. Konsultacje indywidualne. Prezentacja planu pracy i wstępu oraz zgromadzonej literatury przedmiotowej. 11. Klasyfikacja, analiza i opis materiału językowego. Przedstawienie wzorcowych klasyfikacji i opisów. 12. Konsultacje indywidualne. Przygotowanie fragmentów pracy do prezentacji publicznej. 13. Pierwsze czytanie publiczne rozdziałów pracy. Korekta i ocena opracowań. 14 – 16. Prezentacja publiczna i analiza fragmentów prac licencjackich. Dyskusja i konsultacje. 17 – 19. Indywidualne spotkania i praca ze studentem. Konsultacje i ostateczna korekta tekstu pracy egzaminacyjnej. Uwagi merytoryczne i redakcyjne. 20. Zaliczenie. |
|
Literatura: |
Literatura do przedmiotu proponowana będzie studentom indywidualnie, zależnie od podejmowanej problematyki pracy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Stasiewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Stasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video. |
|
Pełny opis: |
Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video. |
|
Literatura: |
1. Fantasy – znaczenie pojęcia, granice gatunku, odmiany. Grzeborz Trębicki, Fantasy – ucieczka od cudowności, w: Wokół źródeł fantasy, Zielona Góra 2009, s. 63 –70 Bogdan Trocha, Fantasy – spekulacja czy ucieczka?, w: Wokół źródeł…, s. 71-88 Andrzej Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini, Warszawa 2001, s. 9-12 i 23-27. 2. Fantasy i modele odbioru – L. Carroll Alicja w krainie ¬czarów i Po drugiej stronie lustra 3. Sword & sorcery i narodziny gatunku – R. Howard Conan z Cimmerii 1. G. Trębicki, Fantasy – ewolucja gatunku, Kraków 2007, s. 9-53 4. Fantasy i epos – J. R. R. Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem J. Lichański, Epos i powieść. Przypadek Tolkiena , w: Literatura i kultura popularna, Wrocław 1998, s. 87-101 5. Fantasy i literatura dla dzieci – C. S. Lewis Kroniki Narnii (Książe Kaspian lub Podróż „Wędrowca do Świtu”) M. Oziewicz, Magiczny urok Narnii, Kraków 2005, s. 20-58. 6. Mitologia Północy i fantasy – P. Anderson Zaklęty miecz B. Trocha, Obecność mitu w literaturze fantasy, w: Fantasy w badaniach naukowych, Zielona Góra 2009, s. 51-67. 7. Antybohater i dark fantasy – K. E. Wagner cykl Kane (Zimne światło, Chłód mego serca) i M. Moorcock Elric z Melnibone D. Simmons, The Anti-Hero in the American Novel: From Heller to Vonnegut¸ New York 2008, s. 1-43 8. Retelling i intertekstualność w fantasy – J. Gardner Grendel A. Sapkowski, Rękopis znaleziony…, s. 28-47. 9. Postmodernizm i fantasy – A. Sapkowski Granica możliwości L. Hutcheon, Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii, przeł. J. Margański, "Pamiętnik Literacki" 1991, z. 4. 10. Fantasy i filozofia – J. Dukaj Inne pieśni i R. Scott Bakker Książę nicości J. Czurko, Renarracja, transformacja i prefiguacja idei kulturowych w powieści „Inne pieśni” Jacka Dukaja¸ w: Fantasy w badaniach…, s. 273-280. 11. Fantasy i spór o wartości – C. S. Lewis, J. K. Rowling, Ph. Pullman, L. Grossman 12. Fantasy i religia – J. Piekara, Sługa Boży, Młot na czarownice R. Bień, Zdeformowana wizja chrześcijaństwa w cyklu o inkwizytorze Madderdinie Jacka Piekary, w: Fantasy w badanich…, s. 249-258. 13. Fantasy i historie alternatywne – G. G. Kay, J. Vance, M. Zimmer Bradley P. Stasiewicz, Alternatywna historia Europy w powieściach fantasy na przykładzie utworów J. Vance'a, M. Zimmer Bradley i G. G. Kaya, w: Exploring the Benefits of the Alternate History Genre, Wrocław 2011, s. 39-50. 14. Weird Fiction i New Weird – Ch. Mieville Miasto i miasto 15. Jack Vance, Oczy Nadświata 16. Anna Brzezińska, Wody głębokie jak niebo, Śmierć czarnoksiężnika + Saga o Twardokęsku 17. Jacek Dukaj, W kraju niewiernych (Ruch Generała, Katedra) 18. Harry Potter i Insygnia Śmierci (28 III) (film) 19. J. K. Rowling Harry Potter, Philip Pullman Mroczne materie, Lev Grossman Czarodzieje 20. Terry Pratchett, Świat Dysku (wybrana powieść) 21. Peter Beagle, Ostatni jednorożec 22. Guy Gavriel Kay, Tigana 23. Andrzej Sapkowski, Maladie 24. Wit Szostak, Raport z nawiedzonego miasta (w: Księga smoków) Literatura przedmiotu: 1. B. Attebery, Strategies of Fantasy, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1992. 2. F. Mendlesohn, Rhetorics of Fantasy, Wesleyan University Press, Middletown, Connecticut, 2008. 3. The Cambridge Companion to Fantasy Literature, edited by Edward James and Farah Mendlesohn, Camebridge University Press, Cambridge 2012. 4. Grzegorz Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2009. 5. M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009. 6. Fantasy w badaniach naukowych, pod red. T. Ratajczaka i B. Trochy, Zielona Góra 2009. 7. Wokół źródeł fantasy, pod red. T. Ratajczaka i B. Trochy, Zielona Góra 2009. 8. Fantastyka w obliczu przemian, pod red. R. Kochanowicz, D. Mrozek, B. Stefaniak, Poznań 2012. 9. Explloring the Benefits of the Alternate History Genre, eds. Z. Wąsik, M. Oziewicz, J. Deszcz-Tryhubczak, Wrocław 2011. 10. P. Stasiewicz, Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Budrowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Budrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video. |
|
Pełny opis: |
Tematyka seminarium będzie koncentrować się wokół interakcji między współczesną fantastyką a innymi formami literatury i kultury popularnej. Wybrane przykłady zagadnień: klasyczna i współczesna fantastyka naukowa, epos i fantasy (J. R. R. Tolkien), fantasy i powieść historyczna (Glen Cook, George R. R. Martin, Guy Gavriel Kay, Andrzej Sapkowski), retelling i postmodernizm w fantastyce (Andrzej Sapkowski, Terry Pratchett, Marion Zimmer Bradley), fantasy i baśń (Andrzej Sapkowski, Gregory Maguire, Robin McKinley), fantasy i literatura dla młodzieży (J. K. Rowling, C. S. Lewis, Phillip Pullman), fantasy i historia alternatywna (Jacek Piekara, Susanna Clarke), science fantasy (Jarosław Grzędowicz, Jacek Dukaj), a także fantastyka w nowych mediach — filmach, serialach i grach video. |
|
Literatura: |
1. Fantasy – znaczenie pojęcia, granice gatunku, odmiany. Grzeborz Trębicki, Fantasy – ucieczka od cudowności, w: Wokół źródeł fantasy, Zielona Góra 2009, s. 63 –70 Bogdan Trocha, Fantasy – spekulacja czy ucieczka?, w: Wokół źródeł…, s. 71-88 Andrzej Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini, Warszawa 2001, s. 9-12 i 23-27. 2. Fantasy i modele odbioru – L. Carroll Alicja w krainie ¬czarów i Po drugiej stronie lustra 3. Sword & sorcery i narodziny gatunku – R. Howard Conan z Cimmerii 1. G. Trębicki, Fantasy – ewolucja gatunku, Kraków 2007, s. 9-53 4. Fantasy i epos – J. R. R. Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem J. Lichański, Epos i powieść. Przypadek Tolkiena , w: Literatura i kultura popularna, Wrocław 1998, s. 87-101 5. Fantasy i literatura dla dzieci – C. S. Lewis Kroniki Narnii (Książe Kaspian lub Podróż „Wędrowca do Świtu”) M. Oziewicz, Magiczny urok Narnii, Kraków 2005, s. 20-58. 6. Mitologia Północy i fantasy – P. Anderson Zaklęty miecz B. Trocha, Obecność mitu w literaturze fantasy, w: Fantasy w badaniach naukowych, Zielona Góra 2009, s. 51-67. 7. Antybohater i dark fantasy – K. E. Wagner cykl Kane (Zimne światło, Chłód mego serca) i M. Moorcock Elric z Melnibone D. Simmons, The Anti-Hero in the American Novel: From Heller to Vonnegut¸ New York 2008, s. 1-43 8. Retelling i intertekstualność w fantasy – J. Gardner Grendel A. Sapkowski, Rękopis znaleziony…, s. 28-47. 9. Postmodernizm i fantasy – A. Sapkowski Granica możliwości L. Hutcheon, Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii, przeł. J. Margański, "Pamiętnik Literacki" 1991, z. 4. 10. Fantasy i filozofia – J. Dukaj Inne pieśni i R. Scott Bakker Książę nicości J. Czurko, Renarracja, transformacja i prefiguacja idei kulturowych w powieści „Inne pieśni” Jacka Dukaja¸ w: Fantasy w badaniach…, s. 273-280. 11. Fantasy i spór o wartości – C. S. Lewis, J. K. Rowling, Ph. Pullman, L. Grossman 12. Fantasy i religia – J. Piekara, Sługa Boży, Młot na czarownice R. Bień, Zdeformowana wizja chrześcijaństwa w cyklu o inkwizytorze Madderdinie Jacka Piekary, w: Fantasy w badanich…, s. 249-258. 13. Fantasy i historie alternatywne – G. G. Kay, J. Vance, M. Zimmer Bradley P. Stasiewicz, Alternatywna historia Europy w powieściach fantasy na przykładzie utworów J. Vance'a, M. Zimmer Bradley i G. G. Kaya, w: Exploring the Benefits of the Alternate History Genre, Wrocław 2011, s. 39-50. 14. Weird Fiction i New Weird – Ch. Mieville Miasto i miasto 15. Jack Vance, Oczy Nadświata 16. Anna Brzezińska, Wody głębokie jak niebo, Śmierć czarnoksiężnika + Saga o Twardokęsku 17. Jacek Dukaj, W kraju niewiernych (Ruch Generała, Katedra) 18. Harry Potter i Insygnia Śmierci (28 III) (film) 19. J. K. Rowling Harry Potter, Philip Pullman Mroczne materie, Lev Grossman Czarodzieje 20. Terry Pratchett, Świat Dysku (wybrana powieść) 21. Peter Beagle, Ostatni jednorożec 22. Guy Gavriel Kay, Tigana 23. Andrzej Sapkowski, Maladie 24. Wit Szostak, Raport z nawiedzonego miasta (w: Księga smoków) Literatura przedmiotu: 1. B. Attebery, Strategies of Fantasy, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1992. 2. F. Mendlesohn, Rhetorics of Fantasy, Wesleyan University Press, Middletown, Connecticut, 2008. 3. The Cambridge Companion to Fantasy Literature, edited by Edward James and Farah Mendlesohn, Camebridge University Press, Cambridge 2012. 4. Grzegorz Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2009. 5. M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009. 6. Fantasy w badaniach naukowych, pod red. T. Ratajczaka i B. Trochy, Zielona Góra 2009. 7. Wokół źródeł fantasy, pod red. T. Ratajczaka i B. Trochy, Zielona Góra 2009. 8. Fantastyka w obliczu przemian, pod red. R. Kochanowicz, D. Mrozek, B. Stefaniak, Poznań 2012. 9. Explloring the Benefits of the Alternate History Genre, eds. Z. Wąsik, M. Oziewicz, J. Deszcz-Tryhubczak, Wrocław 2011. 10. P. Stasiewicz, Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Białystok 2016 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.