Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-3SEML5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 3 rok sem.letni 1 stopień Filologia polska 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
20.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Student przystępujący do pisania pracy licencjackiej powinien znać reguły pisania prac naukowych (w tym zasady etyki komunikacji) oraz podstawową metodologię badań w dziedzinie, której dotyczy praca. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do samodzielnego napisania oraz ustnej obrony pracy dyplomowej według obowiązujących standardów Wydziału Filologicznego UwB. W trakcie pisania pracy student winien rozwijać umiejętności sprawnego posługiwania się słowem pisanym w stylu naukowym, komponowania tekstu, gromadzenia materiału badawczego, przeprowadzania analizy tekstu i wyciągania adekwatnych wniosków interpretacyjnych. Ważne jest także kształtowanie i pogłębianie umiejętności krytycznego myślenia (rozmawianie o własnej pracy, odpowiadanie na pytania dotyczące szczegółów pracy badawczej). |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu – kierunkowy obowiązkowy Dziedzina - nauki humanistyczne, dyscyplina – literaturoznawstwo Rok studiów - III rok pierwszego stopnia. Semestr V-VI. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin - 60. Metody dydaktyczne - metoda problemowa, analiza strukturalna i interpretacja tekstu źródłowego oraz literatury pomocniczej, prezentacja, dyskusja moderowana, konsultacje indywidualne. ECTS - 20 pkt. w tym z bezpośrednim udziałem nauczyciela 8 pkt Nakład pracy studenta: udział w zajęciach i konsultacjach - 180 h (8 ECTS), własna praca studenta - 240 godz. (12 ECTS) |
Literatura: |
L. Cirko, Warsztat badacza. Polska rozprawa filologiczna w świetle poradników i recenzji akademickich, Wrocław 2021. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks Jurkowlaniec G., Warszawa 2007. Juda-Mieloch M., Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków 2008. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Markiewicz H., O cytatach i przypisach, Kraków 2004. Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG2 - ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej. KA6_UWO1 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł. KA6_UW1 - analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów. KA6_UK1 - planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków. KA6_UUO1 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KA6_KKOR1 - postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: dyskusja, rozmowa o pracy, konsultacje indywidualne, ocena cząstkowa napisanych fragmentów pracy. Kryteria weryfikacji: stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach, współpraca z promotorem. Student powinien systematycznie informować promotora o postępach i trudnościach w procesie powstawania pracy (stały kontakt podczas spotkań indywidualnych i za pośrednictwem poczty e-mail). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Saniewska | |
Prowadzący grup: | Diana Saniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Kultura języka polskiego 340-PS1-2KJP |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Temat seminarium: Język (i) wartości – aksjologiczny wymiar tekstu i komunikacji Seminarium skupia się wokół współczesnych zagadnień aksjolingwistycznych, analizowanych zarówno w perspektywie semantycznej, jak i pragmatycznej. Podczas spotkań zgłębiane mogą być takie obszary tematyczne, jak między innymi: semantyka nazw wartości (definicje słownikowe, znaczenia tekstowe, konotacje potoczne), profilowanie pojęć aksjologicznych, językowy obraz wartości i tego, co wartościowe, w zróżnicowanych tekstach i komunikatach, formy wyrażania wartościowań w tekstach różnego typu, etyczne i nieetyczne zachowania komunikacyjne. |
|
Pełny opis: |
Seminarium licencjackie to spotkania polegające na przekazaniu uczestnikom podstawowej wiedzy z zakresu określonego przez prowadzącą, tj. aksjolingwistyki (badań nad językiem wartości, semantyką nazw wartości, sposobami wartościowania w tekstach różnego gatunku). Przedmiotem rozważań może być m.in.: odzwierciedlona w języku hierarchia wartości, słownictwo nacechowane aksjologicznie, elementy morfologiczne, składniowe, leksykalne i inne służące komunikowaniu wartościowania, wartościowanie jako element perswazyjny komunikatu, kreowanie językowego obrazu świata poprzez wartościowanie (pozytywne lub negatywne) określonych elementów rzeczywistości. Materiałem źródłowym mogą być teksty (pisane lub mówione) zróżnicowane gatunkowo. Seminaria opierają się na grupowych i indywidualnych rozmowach ze studentami, dotyczących ich pracy dyplomowej: zakresu tematycznego, doboru materiału źródłowego, doboru metod badawczych, kompozycji pracy, poprawności stylistycznej. Finalnym efektem spotkań winna być praca licencjacka (praca dyplomowa) na wybrany przez studenta temat, opracowana indywidualne, samodzielnie, pod kierunkiem prowadzącego seminarium (promotora). Praca licencjacka jako projekt indywidualny pod kierownictwem opiekuna naukowego, realizowany wedle określonych standardów i przyjętego harmonogramu. Od studenta wymaga się umiejętności samodzielnego docierania do źródeł, właściwego doboru materiału, tematyki i zakresu pracy. Seminarium kształci umiejętność dyskusji, komponowania pracy pisemnej, poprawność językową, formalną i merytoryczną. Przygotowuje do ustnych wypowiedzi w czasie egzaminu – obrony pracy dyplomowej. |
|
Literatura: |
Literatura dobierana jest indywidualnie, w zależności od tematu wybranego przez studenta. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lul | |
Prowadzący grup: | Marcin Lul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Seminarium literaturoznawcze z historii literatury i edytorstwa. Tematyka: Prozatorskie silva rerum. Wiek XIX i ciągi dalsze. Przykładowe zagadnienia: proza polska od XIX wieku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem autorów mniej znanych, zapomnianych, niedoczytanych autor – dzieło – czytelnicy w perspektywie XIX-wiecznej i współczesnej; zwierciadła literatury: od realizmu do groteski tekst literacki jako narzędzie dydaktyki, propagandy, ideologii cywilizacyjne i kulturowe lęki, traumy, neurozy pisarzy, publicystów powieść-kalejdoskop, okno na świat, studium socjologiczne… formy „graniczne”: dziennik, autobiografia, list, pamiętnik, esej, reportaż… dziwolągi i hybrydy – światy przedstawione, postaci, gatunki… potoczne doświadczenie rzeczywistości, banał, stereotyp w powieści życie (nie)codzienne ludzi, przedmiotów, książek… tradycja XIX wieku we współczesnej powieści historycznej (Berent, Malewska, Terlecki, Rylski i inni); opis dzieła malarskiego w utworze literackim, czyli tzw. ekfraza; literackie „przewodniki” po galeriach i muzeach; troposfera powieści: biblioteka, artysta, literat, kolekcja, śmietnik, droga, podróż, granica, mapa, terytorium chłopi, chłopskość w obliczu zmiany region w literaturze, literatura regionu, nowy regionalizm – m.in. doświadczenie pamięci wpisane w przestrzeń projekt edytorskiego opracowania tekstów prozatorskich z XIX wieku na podstawie pierwodruku i/lub wersji rękopiśmiennej |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu – kierunkowy obowiązkowy Dziedzina - nauki humanistyczne, dyscyplina – literaturoznawstwo Rok studiów - III rok pierwszego stopnia. Semestr V-VI. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin - 60. Metody dydaktyczne - metoda problemowa, analiza strukturalna i interpretacja tekstu źródłowego oraz literatury pomocniczej, prezentacja, dyskusja moderowana, konsultacje indywidualne. ECTS - 20 pkt. w tym z bezpośrednim udziałem nauczyciela 8 pkt Nakład pracy studenta: udział w zajęciach i konsultacjach - 180 h (8 ECTS), własna praca studenta - 240 godz. (12 ECTS) |
|
Literatura: |
L. Cirko, Warsztat badacza. Polska rozprawa filologiczna w świetle poradników i recenzji akademickich, Wrocław 2021. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks Jurkowlaniec G., Warszawa 2007. Juda-Mieloch M., Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków 2008. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Markiewicz H., O cytatach i przypisach, Kraków 2004. Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2016. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Seminarium literaturoznawcze z historii literatury i edytorstwa. Tematyka: Prozatorskie silva rerum. Wiek XIX i ciągi dalsze. Przykładowe zagadnienia: proza polska od XIX wieku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem autorów mniej znanych, zapomnianych, niedoczytanych autor – dzieło – czytelnicy w perspektywie XIX-wiecznej i współczesnej; zwierciadła literatury: od realizmu do groteski tekst literacki jako narzędzie dydaktyki, propagandy, ideologii cywilizacyjne i kulturowe lęki, traumy, neurozy pisarzy, publicystów powieść-kalejdoskop, okno na świat, studium socjologiczne… formy „graniczne”: dziennik, autobiografia, list, pamiętnik, esej, reportaż… dziwolągi i hybrydy – światy przedstawione, postaci, gatunki… potoczne doświadczenie rzeczywistości, banał, stereotyp w powieści życie (nie)codzienne ludzi, przedmiotów, książek… tradycja XIX wieku we współczesnej powieści historycznej (Berent, Malewska, Terlecki, Rylski i inni); opis dzieła malarskiego w utworze literackim, czyli tzw. ekfraza; literackie „przewodniki” po galeriach i muzeach; troposfera powieści: biblioteka, artysta, literat, kolekcja, śmietnik, droga, podróż, granica, mapa, terytorium chłopi, chłopskość w obliczu zmiany region w literaturze, literatura regionu, nowy regionalizm – m.in. doświadczenie pamięci wpisane w przestrzeń projekt edytorskiego opracowania tekstów prozatorskich z XIX wieku na podstawie pierwodruku i/lub wersji rękopiśmiennej |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu – kierunkowy obowiązkowy Dziedzina - nauki humanistyczne, dyscyplina – literaturoznawstwo Rok studiów - III rok pierwszego stopnia. Semestr V-VI. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin - 60. Metody dydaktyczne - metoda problemowa, analiza strukturalna i interpretacja tekstu źródłowego oraz literatury pomocniczej, prezentacja, dyskusja moderowana, konsultacje indywidualne. ECTS - 20 pkt. w tym z bezpośrednim udziałem nauczyciela 8 pkt Nakład pracy studenta: udział w zajęciach i konsultacjach - 180 h (8 ECTS), własna praca studenta - 240 godz. (12 ECTS) |
|
Literatura: |
L. Cirko, Warsztat badacza. Polska rozprawa filologiczna w świetle poradników i recenzji akademickich, Wrocław 2021. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks Jurkowlaniec G., Warszawa 2007. Juda-Mieloch M., Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków 2008. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Markiewicz H., O cytatach i przypisach, Kraków 2004. Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.