Konstytucyjny system organów państwowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-AS1-1KSO | Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Konstytucyjny system organów państwowych | ||
Jednostka: | Wydział Prawa | ||
Grupy: |
3L stac.I st.studia administracji-przedmioty obowiązkowe ADM.Stacj.1 rok 1 stopnia sem. Letni ADM.Stacj.1 rok 1 stopnia sem. Zimowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
10.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Wykład i ćwiczenia mają pomóc w zrozumieniu roli instytucji ustrojowych w państwie oraz przybliżyć zasady i procedury ich funkcjonowania.Słuchacze mają zrozumieć genezę ustroju państwa, wzajemne relacje między głównymi organami państwa, praktykę działania głównych organów państwa, opanować zasadnicze instytucjonalne i materialne gwarancje konstytucji, praw I wolności oraz obowiązków obywatelskich. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne Rok studiów/sem. - rok I/sem. 1 i 2 Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 120 godzin, w tym 60 godzin wykładu (30 godz. e-learningu) i 60 godzin ćwiczeń (30 godz. e-learningu) Metody dydaktyczne – wykład, ćwiczenia, prezentacje multimedialne, konsultacje Punkty ECTS – 10 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 120 godz. (w tym 60 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 100 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 88 godz., egzamin 2 godz. Razem: 250 godzin, co odpowiada 10 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 150 godzin, co odpowiada 6 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS. |
||
Literatura: |
Prawo konstytucyjne, red. S. Bożyk, Białystok 2020. J. Czajowski, A. Kulig, Konstytucyjny system organów państwa, Koszalin 2010. D. Dudek, Z. Husak, G. Kowalski, W. Lis, Konstytucyjny system organów państwa 2013. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2016. Konstytucyjny system organów państwowych, red. E. Gdulewicz, Lublin 2015 Polskie prawo konstytucyjne na tle porównawczym, red. R.M. Małajny, Warszawa 2013. P. Winczorek, Konstytucyjny system organów państwowych, Warszawa 2012. |
||
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczące prawa administracyjnego (ustrojowego) oraz funkcjonowania administracji publicznej (KA6_WG3) W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu funkcjonowania administracji publicznej oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w obszarze działalności administracji publicznej (KA6_UW2) - współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych w obszarach tematycznych powiązanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (KA6_UO2) W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny prezentowanych zagadnień problemowych dotyczących prawa administracyjnego (ustrojowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej (KA6_KK1) - wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego podejmując czynności w obszarze problematyki prawa administracyjnego (ustrojowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej (KA6_KO1) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (testowo-opisowy) z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu., egzamin poprawkowy - ustny. Do egzaminu mogą przystąpić wszyscy studenci, którzy uzyskali zaliczenie ćwiczeń. W sytuacji niemożliwości przeprowadzenia egzaminu ustnego - egzamin w formie pisemnej lub ustnej na platformie elearningowej. Zaliczenie ćwiczeń – w systemie punktowym. W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia/egzaminu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin ![]() Wykład, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Artur Olechno | |
Prowadzący grup: | Kamila Bezubik, Artur Olechno | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia obejmujące podstawowy zakres programu nauczania przedmiotu, w tym także prezentację praktyki ustrojowej. Zachęcanie studentów do wykorzystywania różnych form samokształcenia (literatura prawnoustrojowa, publicystyka prasowa, wybrane programy telewizje - w tym relacje z posiedzeń Sejmu, internet). Wykorzystywanie platformy e-learningowej Blackboard - w zakresie zamieszczania przez prowadzących zajęcia określonych materiałów źródłowych, kazusów itp. W trakcie ćwiczeń - wykorzystywanie materiału normatywnego oraz orzecznictwa zawartego w bazach danych typu LEX, zwłaszcza przy rozwiązywaniu kazusów. | |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. I i II. Wymagania wstępne - Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: łącznie 120 godz.; 60 godz. wykładu i 60 godz. ćwiczeń. Metody dydaktyczne - klasyczny wykład, prezentacje, wypowiedzi studentów na zadany temat, dyskusja, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów prawnych, prace w grupach, zadania lub testy lub kazusy w e-learningu, konsultacje. Punkty ECTS - 10. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 120 godz. (w tym 60 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 100 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 88 godz., egzamin 2 godz. Razem: 250 godzin, co odpowiada 10 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 150 godzin, co odpowiada 6 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS. | |
Literatura: |
1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2014. 2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016. 3. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2015. 4. Z. Witkowski, A.Bień-Kacała (red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2015. 5. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. 6. D. Górecki (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2012. 7. R. M. Małajny (red.), Polskie prawo konstytucyjne na tle porównawczym, Warszawa 2013. 8. B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012. 9. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016. 10. T. Mołdawa, Konstytucje polskie 1918-2008, Warszawa 2008. 11. P. Uziębło (red.), Prawo konstytucyjne. Diagramy, Warszawa 2014. 12. G. Kryszeń, K. Prokop, Aksjologia polskiej konstytucji, Warszawa 2017. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin ![]() Wykład, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Artur Olechno | |
Prowadzący grup: | Kamila Bezubik, Artur Olechno | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia obejmujące podstawowy zakres programu nauczania przedmiotu, w tym także prezentację praktyki ustrojowej. Zachęcanie studentów do wykorzystywania różnych form samokształcenia (literatura prawnoustrojowa, publicystyka prasowa, wybrane programy telewizje - w tym relacje z posiedzeń Sejmu, internet). Wykorzystywanie platformy e-learningowej Blackboard - w zakresie zamieszczania przez prowadzących zajęcia określonych materiałów źródłowych, kazusów itp. W trakcie ćwiczeń - wykorzystywanie materiału normatywnego oraz orzecznictwa zawartego w bazach danych typu LEX, zwłaszcza przy rozwiązywaniu kazusów. | |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. I i II. Wymagania wstępne - Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: łącznie 120 godz.; 60 godz. wykładu i 60 godz. ćwiczeń. Metody dydaktyczne - klasyczny wykład, prezentacje, wypowiedzi studentów na zadany temat, dyskusja, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów prawnych, prace w grupach, zadania lub testy lub kazusy w e-learningu, konsultacje. Punkty ECTS - 10. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 80 godz.; przygotowanie do zajęć i egzaminu 125 godz. (w tym 20 godz. e-learningu), udział w konsultacjach związanych z zajęciami 43 godz., egzamin 2 godz. Razem: 250 godz., co odpowiada 10 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 125 godz., co odpowiada 5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 125 godz., co odpowiada 5 pkt ECTS. | |
Literatura: |
1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2014. 2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016. 3. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2015. 4. Z. Witkowski, A.Bień-Kacała (red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2015. 5. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. 6. D. Górecki (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2012. 7. R. M. Małajny (red.), Polskie prawo konstytucyjne na tle porównawczym, Warszawa 2013. 8. B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012. 9. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016. 10. T. Mołdawa, Konstytucje polskie 1918-2008, Warszawa 2008. 11. P. Uziębło (red.), Prawo konstytucyjne. Diagramy, Warszawa 2014. 12. G. Kryszeń, K. Prokop, Aksjologia polskiej konstytucji, Warszawa 2017. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin ![]() Wykład, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia obejmujące podstawowy zakres programu nauczania przedmiotu, w tym także prezentację praktyki ustrojowej. Zachęcanie studentów do wykorzystywania różnych form samokształcenia (literatura prawnoustrojowa, publicystyka prasowa, wybrane programy telewizje - w tym relacje z posiedzeń Sejmu, internet). Wykorzystywanie platformy e-learningowej Blackboard - w zakresie zamieszczania przez prowadzących zajęcia określonych materiałów źródłowych, kazusów itp. W trakcie ćwiczeń - wykorzystywanie materiału normatywnego oraz orzecznictwa zawartego w bazach danych typu LEX, zwłaszcza przy rozwiązywaniu kazusów. | |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. I i II. Wymagania wstępne - Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: łącznie 120 godz.; 60 godz. wykładu i 60 godz. ćwiczeń. Metody dydaktyczne - klasyczny wykład, prezentacje, wypowiedzi studentów na zadany temat, dyskusja, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów prawnych, prace w grupach, zadania lub testy lub kazusy w e-learningu, konsultacje. Punkty ECTS - 10. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 80 godz.; przygotowanie do zajęć i egzaminu 125 godz. (w tym 20 godz. e-learningu), udział w konsultacjach związanych z zajęciami 43 godz., egzamin 2 godz. Razem: 250 godz., co odpowiada 10 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 125 godz., co odpowiada 5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 125 godz., co odpowiada 5 pkt ECTS. | |
Literatura: |
1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2014. 2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016. 3. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2015. 4. Z. Witkowski, A.Bień-Kacała (red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2015. 5. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. 6. D. Górecki (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2012. 7. R. M. Małajny (red.), Polskie prawo konstytucyjne na tle porównawczym, Warszawa 2013. 8. B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012. 9. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016. 10. T. Mołdawa, Konstytucje polskie 1918-2008, Warszawa 2008. 11. P. Uziębło (red.), Prawo konstytucyjne. Diagramy, Warszawa 2014. 12. G. Kryszeń, K. Prokop, Aksjologia polskiej konstytucji, Warszawa 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.