Edukacja matematyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3BHL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja matematyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci/tki rozpoczynający/ce zajęcia powinni/ny posiadać podstawową wiedzę dotyczącą myślenia uczniów klas 1-3 i warunków jego rozwoju, znać determinanty kształtowania pojęć i umiejętności dzieci oraz posiadać umiejętności projektowania pracy nauczyciela i uczniów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest stworzenie możliwości do nabywania przez Studentów/tki kompetencji nauczycielskich w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć matematycznych w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Studenci/tki uzupełnią wiedzę dotycząca warunków rozwoju myślenia uczniów na zajęciach matematycznych, poznają determinanty kształtowania pojęć i umiejętności matematycznych dzieci oraz usprawnią umiejętności projektowania pracy nauczyciela i uczniów. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika wczesnoszkolna Rok studiów/semestr: III/6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia Punkty ECTS: 5.0; Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach - 30h Udział w wykładach – 20 h przygotowanie do ćwiczeń - 30h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do testu egzaminacyjnego - 10h egzamin - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 52 h; ECTS – 2 -O charakterze praktycznym - 60 h; ECTS – 2,5 |
Literatura: |
Literatura podstawowa Braun M., Konstrukcje matematyczne. Jak sobie z nimi radzić? Gdańsk 1995. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Warszawa 2009. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć, Warszawa 2013. Dąbrowski M., Edukacja matematyczna bez matematyki (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Dudel B., Zajączkowska K., MultiZegar. Nauka pomiaru czasu., Gdańsk 2019. Dudel B., Zajączkowska K., Uczymy się matematyki z „Magicznym Drzewem”, Opole 2022. Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000. Jaworska M., Jędrzejewska M., Nawrocka K., Dziecinnie prosta matematyka., Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata, Warszawa 2019. Hanisz J., Matematyka w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2002. Kalinowska A., Pozwólmy dzieciom działać. Warszawa 2010. Kalinowska A. (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie, Olsztyn 2013. Kalinowska A., Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004. Krejcova E., Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej, Opole 2016. Krämer M., Matematyka jest wszędzie. Rodzinne przygody z matematyką, Warszawa 2017. Łuczak A., Muzyka i matematyka w edukacji dziecka. Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania muzyki i matematyki w edukacji wczesnoszkolnej, Zielona Góra 2020. Nowak-Łojewska A., Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczyciela klas I-III. Warszawa 2015. Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolne, Opole 2011. Nawolska B., Żądło-Treder J., Dziecko w świecie miary, Kraków 2020. Oszwa U., Lęk przed matematyką, Lublin, 2020. Pawlusińska L., Kierowane odkrywanie matematyki we wczesnej edukacji. Szczecin 2021. Płocki A., Krecha I. (red.) Matematyka w przyrodzie i sztuce – matematyka, przyroda i sztuka w kształceniu powszechnym, Nowy Sącz 2012. Przybyła T. (red.), Liczby w cyfrowym świecie. Rozmowy o współczesnej edukacji matematycznej dziecka, Poznań 2021. Siwek H., Nauczanie czynnościowe matematyki, Warszawa 1998. Skarbek K., Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie? Kraków 2020. Skura M., Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego, Warszawa 2008. Skura M., Lisicki M., Gen liczby. Jak dzieci uczą się matematyki, Warszawa 2018. Szczygieł M., Sukcesy i porażki w uczeniu się matematyki. Uwarunkowania osiągnięć matematycznych uczniów edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2020. Treliński G., Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym w klasach I-III, Kielce 2004. Wojciechowska K., Zabawy z zadaniami tekstowymi w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2011. Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków 2007. Czasopisma metodyczne : Matematyczna Edukacja Dzieci - Czasopismo dla nauczycieli i rodziców, Problemy Wczesnej Edukacji Literatura uzupełniająca: Dudel B., Stymulowanie rozwoju kompetencji emancypacyjnych uczniów w procesie realizacji treści geometrycznych w klasie trzeciej szkoły podstawowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2015. Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2017. Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne,, Toruń 2020. Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii, Kraków 2008. Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Kraków 2004. Rocławski B., O związkach nauczania matematyki z nauczaniem języka w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Gdańsk 2010. |
Efekty uczenia się: |
- interpretuje klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także krytycznie je ocenia i twórczo z nich korzysta (KA7_WG2); - wyjaśnia i stosuje metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG6); - wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3); - trafnie dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia; (KA7_UW4); - funkcjonalnie posługuje się pojęciami z zakresu metodyki edukacji matematycznej w klasach 1-3 (KA7_UW6); - dokonuje autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi (KA7_KK4) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - obecność na zajęciach (ćwiczenia) min 90%; - znajomość omawianych zagadnień teoretycznych (odpowiedzi ustne); - przygotowanie do zajęć (prezentacja ćwiczeń z uczniami); - aktywność na zajęciach (wypowiedzi studenta w toku zajęć); - uczestnictwo w pracach indywidualnych i grupowych; - pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (punktacja: 91% -100% bdb; 81% - 90% db+; 71% - 80% db; 61% - 70 % dst+; 51% - 60% dst; 50 % - ndst ). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dudel | |
Prowadzący grup: | Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dudel | |
Prowadzący grup: | Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.