Zachowania komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS1-2ZKM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania komunikacyjne |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalnościowe Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych i społecznych studentów. Dzięki warsztatowej formie zajęć i zastosowaniu ćwiczeń i metod aktywizujących uczestnicy zdobędą niezbędne narzędzia pomocne w codziennej komunikacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w kontekście interpersonalnym i społecznym, z uwzględnieniem uwarunkowań psychologicznych, kulturowych i sytuacyjnych. Studenci poznają podstawowe pojęcia związane z komunikacją, konfliktem i problemem oraz zdobędą praktyczne umiejętności niezbędne do skutecznego porozumiewania się – zarówno werbalnego, jak i niewerbalnego. W trakcie zajęć zostaną omówione m.in. style komunikacji, zasady asertywności, zjawisko komunikatów skrzyżowanych, strategie budowania pełnych i świadomych wypowiedzi, a także wpływ emocji, intencji, potrzeb i „ukrytych programów” na przebieg rozmowy. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Status przedmiotu – obowiązkowy, Moduł 4 – przedmioty specjalnościowe Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina-nauki o poznaniu i komunikacji społecznej; Rok studiów/semestr: Rok II / semestr 1 (Studia I stopnia) Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratorium Metody dydaktyczne: gry dyskusyjne, dyskusja moderowana, sceny improwizowane. Punkty ECTS: 2 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium - 30 godz. przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu- 25 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h/1 pkt. ECTS - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 h/1 pkt. ECTS |
Literatura: |
. Literatura podstawowa: Kerpen D., Dobre relacje- klucz do sukcesu, Gliwice 2017. Lindgren P. K., Mów, słuchaj i zrozum, Kraków 2017. Musiał M., Dobra relacja- skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny, Kraków 2017. Żuczkowska Z. A., Dialog zamiast kar, Podkowa Leśna 2015. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk 2002 Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998. Fisher. R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1990 Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004. Hogan K., Sztuka porozumienia Twoją drogą na szczyty, Warszawa 2001. Żurek E., Sztuka wystąpień, Warszawa 2004. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003. Birkenbihl V.F., Komunikacja werbalna, Wrocław 1997. Walker W., Przygoda z komunikacją, Gdańsk 2001. Walther G. R., Mówisz, masz, Gdańsk 2007 Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2003 Literatura uzupełniająca: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1986 Tannen D., Ty nic nie rozumiesz, Warszawa 1994. Wills–Brandon C., Jak mówić nie i budować udane związki, Gdańsk 2003. Evans P., Toksyczne słowa, Warszawa 1992. Bowkett S., Wyobraź sobie, że - ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, Warszawa 2000. Rebel G., Naturalna mowa ciała, Wrocław 1999. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student/ka zna i rozumie: W1. struktury i instytucje kulturowe i drogi wpływania na ludzkie zachowania (P6S_WK: KP6_WK1) UMIEJĘTNOŚCI Student/ka potrafi: U1. Potrafi świadomie i skutecznie komunikować się w różnych kontekstach społeczno-kulturowych, z wykorzystaniem adekwatnej terminologii oraz narzędzi analizy komunikacji interpersonalnej. (P6S_UK: KP6_UK1) U2. Potrafi dostosować styl i formę komunikacji do rozmówców wywodzących się z różnych środowisk i tradycji kulturowych, z uwzględnieniem zasad komunikacji międzykulturowej oraz świadomości różnic językowych, społecznych i obyczajowych. (P6S_UK: KP6_UK3) U3. Potrafi świadomie przygotować się do dyskusji indywidualnej i zespołowej, identyfikuje kwestie sporne, analizuje intencje komunikacyjne oraz formułuje wypowiedzi z wykorzystaniem adekwatnej terminologii i zasad skutecznej, empatycznej komunikacji, także w kontekście międzykulturowym. (P6S_UO: KP6_UO2) W zakresie kompetencji społecznych student/ka: K1. Potrafi efektywnie współpracować w zespole, organizować działania wspólne i indywidualne, wykorzystując zasady świadomej i empatycznej komunikacji w celu wspierania dialogu społecznego i kulturowego (P6S_KO: KP6_KO2) - Potrafi efektywnie współpracować w zespole, organizować działania wspólne i indywidualne, wykorzystując zasady świadomej i empatycznej komunikacji w celu wspierania dialogu społecznego i kulturowego (P6S_KO: KP6_KO2) - Wykazuje odpowiedzialność za sposób przekazywania treści kulturowych i społecznych – potrafi rozpoznawać konsekwencje języka, unikać form komunikacji raniących lub wykluczających oraz działać zgodnie z zasadami etycznymi w różnych kontekstach społecznych i kulturowych (P6S_KR: KP6_KR2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Ocena składa się z dwóch elementów: Aktywne uczestnictwo ( zaangażowanie w pracę w grupach, zaangażowanie w pracę indywidualną, udział w dyskusjach) w zajęciach 40 %. oceny końcowej Ocena z projektu ( wybrany problem dotyczący zachowań komunikacyjnych ) 60 %. oceny końcowej. Projekt jest oceniany wg kryteriów merytorycznych ( umiejętność analizy wybranego zagadnienia dotyczącego zachowań komunikacyjnych , krytyczne myślenie, logiczne argumentowanie stanowiska, zastosowanie odpowiedniej metody badawczej). Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Pozostałe nieobecności należy odrobić w czasie konsultacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukasiak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Rogala | |
Prowadzący grup: | Maja Rogala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Status przedmiotu – obowiązkowy, Moduł 4 – przedmioty specjalnościowe Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina-nauki o poznaniu i komunikacji społecznej; Rok studiów/semestr: Rok II / semestr 1 (Studia I stopnia) Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratorium Metody dydaktyczne: gry dyskusyjne, dyskusja moderowana, sceny improwizowane. Punkty ECTS: 2 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium - 30 godz. przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu- 25 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h/1 pkt. ECTS - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 h/1 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
. Literatura podstawowa: Kerpen D., Dobre relacje- klucz do sukcesu, Gliwice 2017. Lindgren P. K., Mów, słuchaj i zrozum, Kraków 2017. Musiał M., Dobra relacja- skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny, Kraków 2017. Żuczkowska Z. A., Dialog zamiast kar, Podkowa Leśna 2015. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk 2002 Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998. Fisher. R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1990 Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004. Hogan K., Sztuka porozumienia Twoją drogą na szczyty, Warszawa 2001. Żurek E., Sztuka wystąpień, Warszawa 2004. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003. Birkenbihl V.F., Komunikacja werbalna, Wrocław 1997. Walker W., Przygoda z komunikacją, Gdańsk 2001. Walther G. R., Mówisz, masz, Gdańsk 2007 Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2003 Literatura uzupełniająca: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1986 Tannen D., Ty nic nie rozumiesz, Warszawa 1994. Wills–Brandon C., Jak mówić nie i budować udane związki, Gdańsk 2003. Evans P., Toksyczne słowa, Warszawa 1992. Bowkett S., Wyobraź sobie, że - ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, Warszawa 2000. Rebel G., Naturalna mowa ciała, Wrocław 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.