Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania komunikacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 520-KS1-2ZKM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zachowania komunikacyjne
Jednostka: Wydział Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalnościowe
Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych i społecznych studentów.


Dzięki warsztatowej formie zajęć i zastosowaniu ćwiczeń i metod aktywizujących uczestnicy zdobędą niezbędne narzędzia pomocne w codziennej komunikacji.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w kontekście interpersonalnym i społecznym, z uwzględnieniem uwarunkowań psychologicznych, kulturowych i sytuacyjnych. Studenci poznają podstawowe pojęcia związane z komunikacją, konfliktem i problemem oraz zdobędą praktyczne umiejętności niezbędne do skutecznego porozumiewania się – zarówno werbalnego, jak i niewerbalnego.

W trakcie zajęć zostaną omówione m.in. style komunikacji, zasady asertywności, zjawisko komunikatów skrzyżowanych, strategie budowania pełnych i świadomych wypowiedzi, a także wpływ emocji, intencji, potrzeb i „ukrytych programów” na przebieg rozmowy.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Status przedmiotu – obowiązkowy, Moduł 4 – przedmioty specjalnościowe

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina-nauki o poznaniu i komunikacji społecznej;

Rok studiów/semestr: Rok II / semestr 1 (Studia I stopnia)

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratorium

Metody dydaktyczne: gry dyskusyjne, dyskusja moderowana, sceny improwizowane.

Punkty ECTS: 2 punkty ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w laboratorium - 30 godz.

przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu- 25 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h/1 pkt. ECTS

- niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 h/1 pkt. ECTS

Literatura:

.

Literatura podstawowa:

Kerpen D., Dobre relacje- klucz do sukcesu, Gliwice 2017.

Lindgren P. K., Mów, słuchaj i zrozum, Kraków 2017.

Musiał M., Dobra relacja- skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny, Kraków 2017.

Żuczkowska Z. A., Dialog zamiast kar, Podkowa Leśna 2015.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk 2002

Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998.

Fisher. R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1990

Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004.

Hogan K., Sztuka porozumienia Twoją drogą na szczyty, Warszawa 2001.

Żurek E., Sztuka wystąpień, Warszawa 2004.

Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003.

Birkenbihl V.F., Komunikacja werbalna, Wrocław 1997.

Walker W., Przygoda z komunikacją, Gdańsk 2001.

Walther G. R., Mówisz, masz, Gdańsk 2007

Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2003

Literatura uzupełniająca:

Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1986

Tannen D., Ty nic nie rozumiesz, Warszawa 1994.

Wills–Brandon C., Jak mówić nie i budować udane związki, Gdańsk 2003.

Evans P., Toksyczne słowa, Warszawa 1992.

Bowkett S., Wyobraź sobie, że - ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, Warszawa 2000.

Rebel G., Naturalna mowa ciała, Wrocław 1999.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student/ka zna i rozumie:

W1. struktury i instytucje kulturowe i drogi wpływania na ludzkie zachowania (P6S_WK: KP6_WK1)

UMIEJĘTNOŚCI

Student/ka potrafi:

U1. Potrafi świadomie i skutecznie komunikować się w różnych kontekstach społeczno-kulturowych, z wykorzystaniem adekwatnej terminologii oraz narzędzi analizy komunikacji interpersonalnej. (P6S_UK: KP6_UK1)

U2. Potrafi dostosować styl i formę komunikacji do rozmówców wywodzących się z różnych środowisk i tradycji kulturowych, z uwzględnieniem zasad komunikacji międzykulturowej oraz świadomości różnic językowych, społecznych i obyczajowych. (P6S_UK: KP6_UK3)

U3. Potrafi świadomie przygotować się do dyskusji indywidualnej i zespołowej, identyfikuje kwestie sporne, analizuje intencje komunikacyjne oraz formułuje wypowiedzi z wykorzystaniem adekwatnej terminologii i zasad skutecznej, empatycznej komunikacji, także w kontekście międzykulturowym. (P6S_UO: KP6_UO2)

W zakresie kompetencji społecznych student/ka:

K1. Potrafi efektywnie współpracować w zespole, organizować działania wspólne i indywidualne, wykorzystując zasady świadomej i empatycznej komunikacji w celu wspierania dialogu społecznego i kulturowego (P6S_KO: KP6_KO2)

- Potrafi efektywnie współpracować w zespole, organizować działania wspólne i indywidualne, wykorzystując zasady świadomej i empatycznej komunikacji w celu wspierania dialogu społecznego i kulturowego (P6S_KO: KP6_KO2)

- Wykazuje odpowiedzialność za sposób przekazywania treści kulturowych i społecznych – potrafi rozpoznawać konsekwencje języka, unikać form komunikacji raniących lub wykluczających oraz działać zgodnie z zasadami etycznymi w różnych kontekstach społecznych i kulturowych (P6S_KR: KP6_KR2)

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu:

Ocena składa się z dwóch elementów:

Aktywne uczestnictwo ( zaangażowanie w pracę w grupach, zaangażowanie w pracę indywidualną, udział w dyskusjach) w zajęciach 40 %. oceny końcowej

Ocena z projektu ( wybrany problem dotyczący zachowań komunikacyjnych ) 60 %. oceny końcowej.

Projekt jest oceniany wg kryteriów merytorycznych ( umiejętność analizy wybranego zagadnienia dotyczącego zachowań komunikacyjnych , krytyczne myślenie, logiczne argumentowanie stanowiska, zastosowanie odpowiedniej metody badawczej).

Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Pozostałe nieobecności należy odrobić w czasie konsultacji.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łukasiak
Prowadzący grup: Katarzyna Łukasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Rogala
Prowadzący grup: Maja Rogala
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Status przedmiotu – obowiązkowy, Moduł 4 – przedmioty specjalnościowe

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina-nauki o poznaniu i komunikacji społecznej;

Rok studiów/semestr: Rok II / semestr 1 (Studia I stopnia)

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratorium

Metody dydaktyczne: gry dyskusyjne, dyskusja moderowana, sceny improwizowane.

Punkty ECTS: 2 punkty ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w laboratorium - 30 godz.

przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu- 25 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h/1 pkt. ECTS

- niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 h/1 pkt. ECTS

Literatura:

.

Literatura podstawowa:

Kerpen D., Dobre relacje- klucz do sukcesu, Gliwice 2017.

Lindgren P. K., Mów, słuchaj i zrozum, Kraków 2017.

Musiał M., Dobra relacja- skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny, Kraków 2017.

Żuczkowska Z. A., Dialog zamiast kar, Podkowa Leśna 2015.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk 2002

Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998.

Fisher. R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1990

Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004.

Hogan K., Sztuka porozumienia Twoją drogą na szczyty, Warszawa 2001.

Żurek E., Sztuka wystąpień, Warszawa 2004.

Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003.

Birkenbihl V.F., Komunikacja werbalna, Wrocław 1997.

Walker W., Przygoda z komunikacją, Gdańsk 2001.

Walther G. R., Mówisz, masz, Gdańsk 2007

Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2003

Literatura uzupełniająca:

Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1986

Tannen D., Ty nic nie rozumiesz, Warszawa 1994.

Wills–Brandon C., Jak mówić nie i budować udane związki, Gdańsk 2003.

Evans P., Toksyczne słowa, Warszawa 1992.

Bowkett S., Wyobraź sobie, że - ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, Warszawa 2000.

Rebel G., Naturalna mowa ciała, Wrocław 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)