Ekonomika handlu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 530-ZS1-2SEHA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika handlu |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Zarządzanie 1 stopień 2 rok Stacjonarne zima |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Głównym celem zajęć jest omówienie problematyki współczesnego handlu w warunkach gospodarki rynkowej, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej gospodarki oraz zmian zachodzących w polskim handlu. |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów zostaną omówione liczne definicje, formy oraz uwarunkowania handlu. Ponadto poruszone zostaną kwestie związane z logistyką, polityką handlową, gospodarką zapasami, ekonomiką usług czy trendami we współczesnym handlu. W trakcie ćwiczeń analizowane będą studia przypadków polskich przedsiębiorstw skutecznie działających w ramach e-commerce, handlu detalicznego, sieci franszyzowych, sieci handlowych czy na rynku usług, co pozwoli studentom na wskazanie kluczowych czynników sukcesu i połączenie teorii z praktyką gospodarczą. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Dziedzina: nauki społeczne Dyscyplina: Nauki o zarządzaniu i jakości Rodzaj przedmiotu: specjalnościowe – specjalność: Zarządzanie sprzedażą Moduł: 6b Organizacja działalności sprzedażowej Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, nauki o zarządzaniu Rok studiów /semestr: rok 2/ 3 semestr Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godz., ćwiczenia – 30 godz. Metody dydaktyczne: •Wykład- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu, •Ćwiczenia- wymagają czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim analizy wybranych przedsiębiorstw zgodnie ze wskazaną formą handlu (case study). Ćwiczenia mają także zachęcić studentów do udziału w dyskusji, zadawania pytań oraz rozwiązywania problemów. Punkty ECTS 4 Bilans nakładu pracy studenta: -Udział w wykładach -15 -Udział w ćwiczeniach -30 -Przygotowanie do ćwiczeń -10 -Przygotowanie projektu -12 - Przygotowanie do egzaminu - 15 - Studia literaturowe - 12 -Udział w konsultacjach - 4 - Egzamin -2 Liczba godz. z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego: 51h = 2,04 ECTS |
Literatura: |
Filipiak B. (red.), Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego: zarządzanie, finanse, efektywność, rozwój, CeDeWu, Warszawa 2009. Dudziński J. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Difin, Warszawa 2010 Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. . Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. Marion Jansen, Joost Pauwelyn and Theresa Carpenter, The use of economics in international trade and investment disputes, Cambridge University Press, 2017 . |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 2 SEHA _W01 posiada elementarną wiedzę o rodzajach relacji zachodzących na poszczególnych szczeblach obrotu towarowego KA6_WK4 UMIEJĘTNOŚCI 2 SEHA _U01 potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role adekwatnie do przydzielonych zagadnień tematycznych dotyczących handlu KA6_U01 2 SEHA _U02 potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, m. in. poprzez studiowanie literatury przedmiotu oraz analizę danych statystycznych KA6_UU1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: Wykład - egzamin pisemny, do którego dopuszczeni zostaną jedynie studenci posiadający zaliczenie z ćwiczeń. Egzamin uznaje się za zaliczony w przypadku uzyskania min. 51% punktacji maksymalnej. Ćwiczenia - Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie pracy na zajęciach (studia przypadków, prezentacje), aktywności oraz kolokwium. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie min. 51% punktacji maksymalnej (zgodnie z par. 23 Regulaminiu studiów UwB). 51-60% - 3,0 61-70% - 3,5 71-80% - 4,0 81-90% - 4,5 91-100% - 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Magrel | |
Prowadzący grup: | Ewa Magrel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów zostaną omówione liczne definicje, formy oraz uwarunkowania handlu. Ponadto poruszone zostaną kwestie związane z logistyką, polityką handlową, gospodarką zapasami, ekonomiką usług czy trendami we współczesnym handlu. W trakcie ćwiczeń analizowane będą studia przypadków polskich przedsiębiorstw skutecznie działających w ramach e-commerce, handlu detalicznego, sieci franszyzowych, sieci handlowych czy na rynku usług, co pozwoli studentom na wskazanie kluczowych czynników sukcesu i połączenie teorii z praktyką gospodarczą. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Dziedzina: nauki społeczne Dyscyplina: Nauki o zarządzaniu i jakości Rodzaj przedmiotu: specjalnościowe – specjalność: Zarządzanie sprzedażą Moduł: 6b Organizacja działalności sprzedażowej Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, nauki o zarządzaniu Rok studiów /semestr: rok 2/ 3 semestr Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godz., ćwiczenia – 30 godz. Metody dydaktyczne: •Wykład- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu, •Ćwiczenia- wymagają czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim analizy wybranych przedsiębiorstw zgodnie ze wskazaną formą handlu (case study). Ćwiczenia mają także zachęcić studentów do udziału w dyskusji, zadawania pytań oraz rozwiązywania problemów. Punkty ECTS 4 Bilans nakładu pracy studenta: -Udział w wykładach -15 -Udział w ćwiczeniach -30 -Przygotowanie do ćwiczeń -10 -Przygotowanie projektu -12 - Przygotowanie do egzaminu - 15 - Studia literaturowe - 12 -Udział w konsultacjach - 4 - Egzamin -2 Liczba godz. z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego: 51h = 2,04 ECTS |
|
Literatura: |
Filipiak B. (red.), Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego: zarządzanie, finanse, efektywność, rozwój, CeDeWu, Warszawa 2009. Dudziński J. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Difin, Warszawa 2010 Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. Marion Jansen, Joost Pauwelyn and Theresa Carpenter, The use of economics in international trade and investment disputes, Cambridge University Press, 2017 . Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Magrel | |
Prowadzący grup: | Ewa Magrel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów zostaną omówione liczne definicje, formy oraz uwarunkowania handlu. Ponadto poruszone zostaną kwestie związane z logistyką, polityką handlową, gospodarką zapasami, ekonomiką usług czy trendami we współczesnym handlu. W trakcie ćwiczeń analizowane będą studia przypadków polskich przedsiębiorstw skutecznie działających w ramach e-commerce, handlu detalicznego, sieci franszyzowych, sieci handlowych czy na rynku usług, co pozwoli studentom na wskazanie kluczowych czynników sukcesu i połączenie teorii z praktyką gospodarczą. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Dziedzina: nauki społeczne Dyscyplina: Nauki o zarządzaniu i jakości Rodzaj przedmiotu: specjalnościowe – specjalność: Zarządzanie sprzedażą Moduł: 6b Organizacja działalności sprzedażowej Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, nauki o zarządzaniu Rok studiów /semestr: rok 2/ 3 semestr Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godz., ćwiczenia – 30 godz. Metody dydaktyczne: •Wykład- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu, •Ćwiczenia- wymagają czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim analizy wybranych przedsiębiorstw zgodnie ze wskazaną formą handlu (case study). Ćwiczenia mają także zachęcić studentów do udziału w dyskusji, zadawania pytań oraz rozwiązywania problemów. Punkty ECTS 4 Bilans nakładu pracy studenta: -Udział w wykładach -15 -Udział w ćwiczeniach -30 -Przygotowanie do ćwiczeń -10 -Przygotowanie projektu -12 - Przygotowanie do egzaminu - 15 - Studia literaturowe - 12 -Udział w konsultacjach - 4 - Egzamin -2 Liczba godz. z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego: 51h = 2,04 ECTS |
|
Literatura: |
Filipiak B. (red.), Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego: zarządzanie, finanse, efektywność, rozwój, CeDeWu, Warszawa 2009. Dudziński J. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Difin, Warszawa 2010 Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. Marion Jansen, Joost Pauwelyn and Theresa Carpenter, The use of economics in international trade and investment disputes, Cambridge University Press, 2017 . Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.