Metodyka nauczania chemii
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 310-CS2-1PDWI-10a |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania chemii |
| Jednostka: | Wydział Chemii |
| Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne I rok II stopnia Chemia sem. zimowy |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
| Założenia (opisowo): | Założeniem jest zapoznanie studentów z podstawami dydaktyki chemii oraz z tematem podziału, celów i zasad potrzebnych w nauczaniu chemii. Zapoznanie ze środkami dydaktycznymi i ich możliwością w wykorzystaniu do pracy w charakterze nauczyciela. Nauczenie wybranych form organizacyjnych nauczania chemii i podstawowych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania chemii. Zapoznanie ze środkami dydaktycznymi i możliwością ich wykorzystania do pracy w charakterze nauczyciela. Wykształcenie podstawowych informacji dotyczących metod sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów oraz możliwości utrwalania wiedzy i metody nauczania służące ich utrwaleniu. Realizacji w/w treści służyć ma osiągnięcia efektów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do zawodu nauczyciela. Podczas tych zajęć omawia się zagadnienia związane z problemami dydaktyki chemii dotyczącymi wykonywania przyszłego zawodu nauczyciela chemii. Edukacja podlega ciągłym modyfikacjom związanym m.in. ze zmianami warunków zarówno społecznych i ekonomicznych. Zapewne ogromny wpływ na przebieg tego procesu ma rozwój współczesnych technologii stosowanych w nauce i w pracy. Wykorzystanie ich przez nauczyciela w procesie dydaktycznym może stanowić jeden z ważnych czynników wpływających na jakość nauczania. Uatrakcyjnienie lekcji materiałami multimedialnymi powoduje przyspieszenie i ułatwienie procesu zapamiętywania, zwiększa aktywność uczniów na lekcji, motywuje ich do samodzielnej pracy, zapewnia maksymalną indywidualizację nauczania, umożliwia rozwój nowych umiejętności. |
| Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina: nauki ścisłe, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/ semestr 1 Wykład: 30 godz. – semestr 1 Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusja, prezentacje multimedialne Punkty ECTS: 2 Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami 50 godz 2 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godz 1.3 ECTS w tym: 1) udział w wykładach 30 godz. 1.2 ECTS 2) udział w zajęciach pozawykładowych 0 godz 0 ECTS 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminach 2 godz. 0.1 ECTS Przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów (praca własna studenta) 18 godz. 0.7 ECTS % godzin pracy własnej studenta 36% |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002 2. Galska-Krajewska A, Pazdro K. M., „Dydaktyka chemii”, PWN, Warszawa 1990. 3. Hebron J. D. „Lekcja chemii”, PWN, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: 1. E. Musik, "Lekcje chemii wspomagane komputerem" Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem Pana Prof. Andrzeja Góralskiego, Podyplomowe Studium Rozwoju Informatyki I Pedagogiki Zdolności, Warszawa 2002. 2. Monografia pod redakcją J. R. Paśko, Innowacja treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych, ZAKŁAD CHEMII I DYDAKTYKI CHEMII UNIWERSYTET PEDAGOGICZNY im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2012. |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Student charakteryzuje strukturę i założenia programów nauczania chemii w szkole podstawowej oraz wyjaśnia ich powiązanie z podstawą programową i celami kształcenia chemicznego - D.1.W3. 2. Student opisuje i analizuje kompetencje merytoryczne ( np.: podstawowe pojęcia, prawa i zależności chemiczne niezbędne do nauczania przedmiotu, odnosi wiedzę akademicką do poziomu szkoły podstawowej i średniej); dydaktyczne (np.: potrafi formułować cele ogólne i szczegółowe lekcji chemii, w odniesieniu do podstawy programowej, dobiera odpowiednie metody i formy nauczania chemii, potrafi wykorzystać różnorodne środki dydaktyczne i technologie informacyjne w nauczaniu chemii, zna metody sprawdzania, oceniania i utrwalania wiedzy uczniów) oraz wychowawcze nauczyciela chemii (np.: rozumie rolę nauczyciela chemii jako wychowawcy i autorytetu moralnego, zna zasady prawidłowej komunikacji nauczyciel–uczeń, dostrzega znaczenie indywidualizacji procesu nauczania oraz potrzebę wspierania uczniów o zróżnicowanych możliwościach), interpretuje znaczenie jego autorytetu i sposobów komunikacji z uczniem, dostrzega potrzebę stałego rozwoju zawodowego - D.1.W4. 3. Student omawia metody konwencjonalne i niekonwencjonalne nauczania chemii, rozróżnia metody aktywizujące i problemowe, wyjaśnia zasady organizacji procesu dydaktycznego oraz określa rolę eksperymentu i uczenia się przez działanie - D.1.W5. UMIEJĘTNOŚCI: 4. Student potrafi podejmować współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły oraz środowiskiem pozaszkolnym - D.1.U6. 5. Student dobiera i modyfikuje metody pracy dydaktycznej oraz adaptuje środki nauczania chemii do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych i możliwości uczniów, uwzględniając cele lekcji, zasady nauczania chemii, formy organizacyjne zajęć, rolę eksperymentu chemicznego oraz wykorzystanie środków dydaktycznych i multimedialnych w procesie uczenia się przez działanie - D.1.U7. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 6. Student wykazuje gotowość do wspierania uczniów w budowaniu systemu wartości, promuje postawy etyczne, rozwija kompetencje komunikacyjne i dba o kulturę osobistą w relacjach szkolnych - D.1.K6. |
| Metody i kryteria oceniania: |
wykład konwersatoryjny, pogadanka, dyskusja, prezentacje multimedialne Dopuszczenie do zaliczenia – obecność na zajęciach minimum w 75%, Formy oceny pracy studenta: wykonanie i przedstawienie prezentacji oraz konspektu na określony temat. Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów UwB. Zakres i sposób wykorzystania narzędzi AI będzie określony w konkretnych przypadkach (zadaniach) a w przypadku braku takiego wskazania obowiązują zasady użycia AI określone w Zarządzeniu Rektora Uniwersytetu w Białymstoku w sprawie wykorzystania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Uniwersytecie w Białymstoku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Wysocka-Żołopa | |
| Prowadzący grup: | Monika Wysocka-Żołopa | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Wysocka-Żołopa | |
| Prowadzący grup: | Diana Bobrowska, Monika Wysocka-Żołopa | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Wysocka-Żołopa | |
| Prowadzący grup: | Monika Wysocka-Żołopa | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
