Metodyka nauczania chemii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-1PDWI-10a |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania chemii |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne I rok II stopnia Chemia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założeniem jest zapoznanie studentów z podstawami dydaktyki chemii oraz z tematem podziału, celów i zasad potrzebnych w nauczaniu chemii. Zapoznanie ze środkami dydaktycznymi i ich możliwością w wykorzystaniu do pracy w charakterze nauczyciela. Nauczenie wybranych form organizacyjnych nauczania chemii i podstawowych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania chemii. Zapoznanie ze środkami dydaktycznymi i możliwością ich wykorzystania do pracy w charakterze nauczyciela. Wykształcenie podstawowych informacji dotyczących metod sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów oraz możliwości utrwalania wiedzy i metody nauczania służące ich utrwaleniu. Realizacji w/w treści służyć ma osiągnięcia efektów w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do zawodu nauczyciela. Podczas tych zajęć omawia się zagadnienia związane z problemami dydaktyki chemii dotyczącymi wykonywania przyszłego zawodu nauczyciela chemii. Edukacja podlega ciągłym modyfikacjom związanym m.in. ze zmianami warunków zarówno społecznych i ekonomicznych. Zapewne ogromny wpływ na przebieg tego procesu ma rozwój współczesnych technologii stosowanych w nauce i w pracy. Wykorzystanie ich przez nauczyciela w procesie dydaktycznym może stanowić jeden z ważnych czynników wpływających na jakość nauczania. Uatrakcyjnienie lekcji materiałami multimedialnymi powoduje przyspieszenie i ułatwienie procesu zapamiętywania, zwiększa aktywność uczniów na lekcji, motywuje ich do samodzielnej pracy, zapewnia maksymalną indywidualizację nauczania, umożliwia rozwój nowych umiejętności. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina: nauki ścisłe, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/ semestr 1 Wykład: 30 godz. – semestr 1 Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusja, prezentacje multimedialne Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta 50 godz 2 ECTS Wykłady 30 godz. 1.2 ECTS Zajęcia pozawykładowe 0 godz. 0 ECTS Przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów 16.3 godz. 0.7 ECTS Zaliczenie/egzamin/konsultacje 3.8 godz. 0.9 ECTS Wskaźniki ilościowe: Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami 50 godz. 2.0 ECTS 1) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 33.8 godz. 1.4 ECTS 2) o charakterze praktycznym 20 godz. 0.8 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002 2. Galska-Krajewska A, Pazdro K. M., „Dydaktyka chemii”, PWN, Warszawa 1990. 3. Hebron J. D. „Lekcja chemii”, PWN, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: 1. E. Musik, "Lekcje chemii wspomagane komputerem" Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem Pana Prof. Andrzeja Góralskiego, Podyplomowe Studium Rozwoju Informatyki I Pedagogiki Zdolności, Warszawa 2002. 2. Monografia pod redakcją J. R. Paśko, Innowacja treści i metod nauczania w przedmiotach przyrodniczych, ZAKŁAD CHEMII I DYDAKTYKI CHEMII UNIWERSYTET PEDAGOGICZNY im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student 1. Zna aktualne kierunki rozwoju dydaktyki chemii i rozumie ich źródła oraz zastosowania w ich obrębie - KP7_WG6 2. Zna ogólne zasady typowych metod i dobrych praktyk do realizacji zadań potrzebnych w nauczaniu chemii - PK7_WK2 UMIEJĘTNOŚCI, student 3. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów dotyczących zajęć pozalekcyjnych uczniów, środków i narzędzi dydaktycznych potrzebnych przy prowadzeniu lekcji w szkole oraz rozwijać umiejętność samodzielnego myślenia uczniów - KP7_UO2 4. Potrafi napisać konspekt na określony temat - KP7_UK1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student: 5. Jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w zawodzie nauczyciela, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - KP7_KR2 |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład konwersatoryjny, pogadanka, dyskusja, prezentacje multimedialne Dopuszczenie do zaliczenia – obecność na zajęciach minimum w 80%, Formy oceny pracy studenta: wykonanie i przedstawienie prezentacji oraz konspektu na określony temat |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wysocka-Żołopa | |
Prowadzący grup: | Monika Wysocka-Żołopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wysocka-Żołopa | |
Prowadzący grup: | Diana Bobrowska, Monika Wysocka-Żołopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.