Metodyka nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-2PDWIII-5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne II rok II stopień Chemia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do zawodu nauczyciela. Podczas zajęć student zapoznaje się z rolą eksperymentów chemicznych w procesie kształcenia i zasadami prezentacji. Zapoznaje się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, ze znaczeniem eksperymentów w rozwiązywaniu zadań laboratoryjnych i doskonali umiejętności projektowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych. Uatrakcyjnienie lekcji eksperymentem chemicznym powoduje przyspieszenie i ułatwienie procesu zapamiętywania i zwiększa aktywność uczniów na lekcji. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot do wyboru Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów /semestr - II rok drugiego stopnia/semestr zimowy Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin laboratorium. Metody dydaktyczne - ćwiczenia praktyczne, eksperyment, dyskusja. Punkty ECTS 3 Bilans nakładu pracy studenta Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 33,8 godz., co odpowiada 1,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002 2. Obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej. Literatura uzupełniająca: 3. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły ponadpodstawowej. 4. A. Gumowska, "Laboratorium w szufladzie Chemia" PWN 2015 5. „Chemia w szkole” – czasopism |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student zna i rozumie: - podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, KP7_WG18; - integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania –tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału, KP7_WG19; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej, KP7_WG24; - zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy potrzebne przy organizacji samodzielnego stanowiska badawczego, KP7_WG7; UMIEJĘTNOŚCI, student potrafi: - przeanalizować rozkład materiału KP7_UW16; - identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania, KP7_UW17; - planować i wykonywać naukowe eksperymenty chemiczne, KP7_UW1 - potrafi napisać kartę pracy na określony temat, KP7_UK1; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student jest gotów: - popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym, KP7_KK6; - stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę, KP7_KR8; - do pracy w zespole, weryfikuje i respektuje zdanie innych członków zespołu, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, KP7_KO2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (co najwyżej dwie nieobecności nieusprawiedliwione, ale odrobione). Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, złożenie kart pracy/sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń. Pozytywna ocena udziału w dyskusjach, aktywność na zajęciach. Skal ocen zgodna z obowiązującym Regulaminem studiów UwB. Odpracowanie nieobecności powinno nastąpić po indywidualnych ustaleniach dotyczących terminu odpracowania zajęć laboratoryjnych z prowadzącym. Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca - student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska, Anna Sankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.