Metodyka nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-2PDWIII-5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne II rok II stopień Chemia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie studenta do zawodu nauczyciela. Podczas zajęć omawiane są zagadnienia związane z problemami dydaktyki chemii dotyczącymi wykonywania przyszłego zawodu nauczyciela chemii. Zajęcia przeznaczone dla studentów, którzy wybrali blok dydaktyczny. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student zapoznaje się z rolą eksperymentów chemicznych w procesie kształcenia i zasadami prezentacji. Zapoznaje się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, ze znaczeniem eksperymentów w rozwiązywaniu zadań laboratoryjnych i doskonali umiejętności projektowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych. Uatrakcyjnienie lekcji eksperymentem chemicznym powoduje przyspieszenie i ułatwienie procesu zapamiętywania i zwiększa aktywność uczniów na lekcji. |
Pełny opis: |
Cele zajęć: - zapoznanie studenta z rolą eksperymentów chemicznych w procesie kształcenia, zasadami prezentacji, z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, ze znaczeniem eksperymentów w rozwiązywaniu zadań laboratoryjnych; - doskonalenie umiejętności samodzielnego projektowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych; - ćwiczenie umiejętności formułowania i zapisywania wniosków na podstawie obserwacji przebiegu doświadczenia; - poznanie treści programowych nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej, w tym proponowanych eksperymentów chemicznych. Laboratorium na poziomie szkoły ponadpodstawowej: 1. Badanie zachowania się wybranych tlenków wobec wody. Badanie charakteru chemicznego tlenków nie reagujących z wodą. Badanie amfoterycznego charakteru Al(OH)3, Cr(OH)3. 2. Reakcje kwasu solnego z metalami. Reakcje kwasu azotowego (V) z miedzią. Reakcje metali z kwasami i roztworami soli. 3. Reakcje strącania osadów. 4. Badanie wpływu rozdrobnienia, stężenia i temperatury na szybkość reakcji cynku z kwasem solnym. Badanie wpływu katalizatora na katalityczny rozkład nadtlenku wodoru. 5. Badanie właściwości utleniających manganianu (VII) potasu w zależności od środowiska. 6. Badanie właściwości utleniających dichromianu (VI) potasu. Badanie trwałości dichromianu (VI) potasu i chromianu (VI) potasu w środowisku kwasowym i zasadowym. 7. Wykrywanie węglanu wapnia w wapieniu. Reakcje kwasu octowego z zasadą sodową, tlenkiem miedzi (II), magnezem i węglanem sodu. 8. Otrzymywanie acetylenu i badanie jego właściwości. 9. Reakcja alkoholu etylowego i gliceryny z sodem i wodorotlenkiem miedzi (II). Badanie rzędowości alkoholi jednohydroksylowych. 10. Badanie właściwości fenolu. Wykrywanie fenoli. 11. Porównanie właściwości redukujących aldehydów i ketonów (próba Trommera i Tollensa). Próba jodoformowa. 12. Otrzymywanie mydła w reakcji zmydlania tłuszczy i reakcji zobojętniania. Wykrywanie tłuszczu w pestkach z dyni i orzechach. 13. Badanie wpływu różnych substancji i wysokiej temperatury na roztwór białka. Reakcje charakterystyczne białek. 14. Badanie właściwości redukujących glukozy i sacharozy. Wykrywanie obecności skrobi. Badanie właściwości amfoterycznych glicyny. |
Literatura: |
1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002 2. Obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej. 3. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły ponadpodstawowej. 4. „Chemia w szkole” - czasopism |
Efekty uczenia się: |
KP7_KR2 jest gotów na posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; KP7_KR6 jest gotów na rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; KP7_WG17 zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych wspomagających nauczanie chemii, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. KP7_WG18 zna podstawę programową, cele kształcenia i treści nauczania chemii na poszczególnych etapach edukacyjnych, KP7_WG20 zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne nauczyciela, KP7_WG24 zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej KP7_WK5 zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy; KP7_WK8 zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; KP7_UW11 potrafi projektować i realizować program nauczania chemii z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; KP7_UW22 potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, KP7_UK3 potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią chemiczną; KP7_UK5 potrafi rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym; KP7_KK5 jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; KP7_KO6 jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów; KP7_KR4 jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych; KP7_KR6 jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych: – obecność na zajęciach obowiązkowa (co najwyżej jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, ale odrobiona), - wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, - złożenie kart pracy ucznia lub sprawozdań z przeprowadzonych zajęć. Formy pomiaru/oceny pracy studenta z laboratorium: • ćwiczenia laboratoryjne • karty pracy ucznia (lub sprawozdania) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.