Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia specjalizacyjne (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane) 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-ON2-2SJR1
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia specjalizacyjne (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane) 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia obca nauczycielska 1 rok sem letni 2 stopień
Filologia obca nauczycielska 1 rok sem zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Ogólne założenia zajęć to: (1) umiejętność definiowania i rozpoznawania oraz analizowania pojęć i zagadnień językoznawczych; (2) poszerzenie wiedzy studentów w zakresie procesów psycholingwistycznych; (3) wzbogacenie warsztatu dydaktycznego studentów pod kątem nauczania języka rosyjskiego jako obcego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Ćwiczenia poświęcone interferencji językowej w zakresie fonetyki pomiędzy językiem rosyjskim i polskim, zagadnieniom z zakresu praktycznej fonetyki języka rosyjskiego (artykulacja i akcentuacja) oraz różnicom fonetycznym pomiędzy j. polskim i rosyjskim. W trakcie zajęć studenci zdobywają wiedzę na temat nowych technologii w doskonaleniu językowympod kątem nauczania języka rosyjskiego jako obcego.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki.

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy do wyboru, grupa zajęć_7.

Dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne, językoznawstwo.

Rok studów: II, semestr: I

Wymagania wstępne: wiedza z zakresu fonetyki języka rosyjskiego i językoznawstwa ogólnego.

Lczba godzin dydaktycznych: 30h ćwiczeń.

Metody dydaktyczne: praca w grupie, dyskusja, mini wykłady, prezentacje, prezentacje studentów - mini lekcje, omówienie ćwiczeń zaprojektowanych przez studentów.

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach - 30h, samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć - 15h, konsultacje - 2h, projekty i zadania - 15h, przygotowanie do testu pisemnego i obecność na nim - 15h

Razem 77h=3 pkt ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30+2+15=h 2 pkt ECTS

Literatura:

W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa 1983;

S. Grzybowski, Podstawy fonetyki rosyjskiej dla Polaków, Warszawa 1983;

M. Marciszewska, Ż. Sładkiewicz, Ćwiczenia z fonetyki języka rosyjskiego dla początkujących, Gdańsk 2014;

D. Dziewanowska, Akcent w języku rosyjskim. Ćwiczenia praktyczne. Część 1,. Czasownik, Warszawa 2000;

D. Dziewanowska, Akcent w języku rosyjskim. Ćwiczenia praktyczne. Część 2. Rzeczownik, Warszawa 2000;

D. Dziewanowska, Akcent w języku rosyjskim. Ćwiczenia praktyczne. Część 3. Przymiotnik, liczebnik, zaimek, imiesłów, Warszawa 2000;

M. Olechnowicz, Akcent rosyjski, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1977;

E. Wołodźko, T. Żeberek, Materiały do ćwiczeń z akcentologii języka rosyjskiego, Kraków 1973;

Черкес Т. В., Марцишевска М., (2018). О фонетических трудностях при обучении РКИ: из опыта работы. Studia Rossica Gedanensia, 115–130. https://doi.org/10.26881/srg.2018.5.10;

Wójcik T., (1972). O językoznawcze podstawy nauczania języka rosyjskiego. Studia Rossica Posnaniensia 3, 163-192;

Nowak I. (2019). Drewniany język, czyli o trudnościach w opanowaniu prawidłowej wymowy rosyjskiej. W: D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz

(red.), "Jakość w kształceniu językowym : rozważania teoretyczne i praktyczne

rozwiązania" (s. 197-211).

Efekty uczenia się:

KA7_WG1, KA7_WG2, KA7_WG4, KA7_WG5, KA7_WG7,

KA7_UW2, KA7_UW5, KA7_UW6, KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK4, KA7_UK5,

KA7_UU1, KA7_KK2

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), czynny udział w zajęciach, przygotowanie się do zajęć.

Zaliczenie na ocenę po semestrze. Formy ewaluacji: przygotowanie prezentacji/projektu - ćwiczenia na podstawie omawianego materiału (przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń), ocenianie ciągłe, samoocena.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Grabowska
Prowadzący grup: Katarzyna Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)