Specialization course - Human Procreation in the Era of Genetic Revolution - Legal and Ethical Issues
General data
Course ID: | 370-PS5-4PSPTE |
Erasmus code / ISCED: |
10.004
|
Course title: | Specialization course - Human Procreation in the Era of Genetic Revolution - Legal and Ethical Issues |
Name in Polish: | Przedmiot specjalizacyjny - Ludzka prokreacja w dobie rewolucji genetycznej – aspekty prawne i etyczne |
Organizational unit: | Faculty of Law |
Course groups: |
(in Polish) 5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty specjalizacyjne (in Polish) PR.Stacj. 4 rok sem. Zimowy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | (in Polish) fakultatywne specjalizacyjne |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu przedstawienie wybranych problemów natury aksjologicznej i prawnej związanych z postępem biotechnologicznym w zakresie medycyny i nowymi możliwościami sztucznej prokreacji człowieka. Podstawowym zadaniem jest ukazanie dylematów, które wiążą się z ludzką biogenezą i są dziś wyzwaniem dla bioetyki, biojurysprudencji oraz bioprawa. Uzyskana wiedza powinna stać się podstawą do racjonalnej (uwolnionej od stereotypowych przekonań) refleksji nad możliwościami, które daje współczesna nauka w zakresie ludzkiej prokreacji, a także nad moralnymi i prawnymi granicami wykorzystywania niektórych technologii. Ma ułatwiać rozwiązywanie pojawiających się dylematów bioetycznych w przyszłej pracy prawnika. |
Full description: |
(in Polish) Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – konwersatorium fakultatywne, specjalizacyjne. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/semestr – rok IV/sem. VII. Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, konsultacje. Punkty ECTS – 3. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Bibliography: |
(in Polish) Bączyk-Rozwadowska K., Prokreacja medycznie wspomagana. Studium z dziedziny prawa, Toruń 2018. Bosek L., Królikowski M. (red.), Współczesne wyzwania bioetyczne, Warszawa 2010. Breczko A., Podmiotowość prawna człowieka w warunkach postępu biotechnomedycznego, Białystok 2011. Chyrowicz B. (red.), Etyka i technika w poszukiwaniu ludzkiej doskonałości, Lublin 2004. Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Warszawa 2003. Krekora-Zając D., Prawo do materiału genetycznego człowieka, Warszawa 2014. Krajewska A., Informacja genetyczna a zakres autonomii jednostki w europejskiej przestrzeni prawnej, Wrocław 2008. Klichowski M., Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierz edukacji, Poznań 2014. Nawrot O, Wnukiewicz-Kozłowska A. (red.), Temida w dobie rewolucji biotechnologicznej. Wybrane problemy bioprawa, Gdańsk 2015. Pastwa R., Bioetyka. W imię przetrwania, Kęty 2015. Pawelczyk L., Wiśniewski J. (red.), Klonowanie komórek macierzystych wyzwaniem dla medycyny, etyki, prawa i społeczeństwa, Poznań 2007. Różyńska J., Chańska W. (red.), Bioetyka, Warszawa 2013. Sandel M., Przeciwko udoskonalaniu człowieka. Etyka w czasach inżynierii genetycznej, Warszawa 2014. Soniewicka M., Selekcja genetyczna w prokreacji medycznie wspomaganej. Etyczne i prawne kryteria, Warszawa 2018 Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010. Twardowski T., Michalska A., Dylematy współczesnej biotechnologii z perspektywy biotechnologa i prawnika, Toruń 2000. Tokarczyk R., Prawa narodzin, życia i śmierci, Kraków 2010. Wojewoda E., Prawnokarne i kryminologiczne aspekty medycznie wspomaganej prokreacji, Białystok 2019. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza, absolwent: - ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i instytucji z zakresu prawa karnego, cywilnego, administracyjnego, konstytucyjnego oraz procedur sądowych i administracyjnych - K_W03, - zna i rozumie terminologię właściwą dla poszczególnych dyscyplin praw - K_W08. Umiejętności, absolwent: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach określonej dziedziny prawa - K_U01, - sprawnie porusza się w systemie polskiego prawa, wykorzystuje normy poszczególnych dziedzin prawa do samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów; w zależności od własnych zainteresowań (wybranych przedmiotów specjalizacyjnych) posiada rozszerzone umiejętności rozwiązywania skomplikowanych problemów praktycznych z zakresu określonej dziedziny prawa - K_U05. Kompetencje społeczne: - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - K_K06. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student może uzyskać zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć. Istnieje możliwość zaliczenia na podstawie eseju przesłanego drogą elektroniczną. |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Colloquium seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Anetta Breczko | |
Group instructors: | Anetta Breczko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Bialystok.