University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Specialization course - Education law

General data

Course ID: 370-PS5-4PSPWS
Erasmus code / ISCED: 10.004 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Specialization course - Education law
Name in Polish: Przedmiot specjalizacyjny - Prawo oświatowe
Organizational unit: Faculty of Law
Course groups: (in Polish) 5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty specjalizacyjne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) specjalizacyjne

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu prawa oświatowego, z uwzględnieniem konstytucyjnego prawa do nauki i jego gwarancji, cech i struktury prawa oświatowego, źródeł prawa oświatowego oraz szeregu szczegółowych regulacji prawnooświatowych.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu prawa oświatowego, z uwzględnieniem konstytucyjnego prawa do nauki i jego gwarancji, cech i struktury prawa oświatowego, źródeł prawa oświatowego oraz szeregu szczegółowych regulacji prawnooświatowych.

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.

Rok studiów/sem. - rok IV/sem. VII.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu, w tym 3 godz. e-learningu.

Metody dydaktyczne - Metoda konwersatoryjna, metoda pokazu, dyskusja, e-learning.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 8 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz. (w tym 3 godz. e-learningu),

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 29,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co

odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5

pkt ECTS

Bibliography: (in Polish)

Bała P., Konstytucyjne prawo do nauki a polski system oświaty, Warszawa 2009.

Gawroński K., Kwiatkowski S. (red.), Meritum. Prawo oświatowe, Warszawa 2022.

Jakubowski A., Konsekwencje zasad państwa prawnego dla prawotwórstwa w sferze edukacji, Przegląd Sejmowy nr 5(124)/2014.

Jarosz-Żukowska S., Żukowski Ł., Prawo do nauki i jego gwarancje [w:] Jabłoński M. (red.), Realizacja i ochrona konstytucyjnych wolności i praw jednostki w polskim porządku prawnym, Wrocław 2014.

Kierznowski Ł., Historia prawa do nauki w polskich konstytucjach, Miscellanea Historico-Iuridica Tom XVI, z. 2.

Kurzyna-Chmiel D., Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013.

Lachiewicz W., Pawlikowska A. (red.), Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2016.

Pierzchała J., Prawo oświaty prywatnej, Warszawa 2016.

Pilich M. (red.), Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2022.

Pilich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2015.

Piszko A., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2018.

Rudak O.M., Prawo do nauki [w:] Banaszak B., Preisner A., Prawa i wolności obywatelskie w Konstytucji RP, Warszawa 2002.

Learning outcomes: (in Polish)

KA7_WG3 - ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i instytucji z zakresu prawa karnego, cywilnego, administracyjnego, konstytucyjnego oraz procedur

sądowych i administracyjnych

KA7_WK3 - zna i rozumie terminologię właściwą dla poszczególnych dyscyplin prawa

KA7_UW1 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach określonej dziedziny prawa

KA7_UO1 - sprawnie porusza się w systemie polskiego prawa, wykorzystuje normy poszczególnych dziedzin prawa do samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów; w zależności od własnych zainteresowań (wybranych przedmiotów specjalizacyjnych) posiada rozszerzone umiejętności rozwiązywania skomplikowanych problemów praktycznych z zakresu określonej dziedziny prawa

KA7_KK2 - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pisemne w formie testu.

W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Colloquium seminar, 15 hours more information
Coordinators: Łukasz Kierznowski
Group instructors: Łukasz Kierznowski
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)