Teoria prawa i demokracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-5TPD |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.005
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria prawa i demokracji |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty obowiązkowe PR.Stacj. 5 rok sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Prawo konstytucyjne 0700-PS5-2PKO |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: Ukazanie złożoności problematyki demokracji jako systemu politycznego i społecznego oraz podstawowych problemów współczesnej teorii prawa. Charakterystyka pojęcia, koncepcji i modeli państwa prawnego, rządów prawa, znaczenia konstytucji, roli sądownictwa konstytucyjnego i sądów powszechnych w realizacji rządów prawa w tym problemu bezpośredniego stosowania konstytucji. Omówienie zagadnień: władzy politycznej, legitymacji i legitymizacji władzy, współczesnych funkcji państwa, suwerenności ludu/narodu, sposobów wykonywania władzy przez suwerena i pojęcia suwerennej władzy państwowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok V/sem. IX. Wymagania wstępne – osiągnięte efekty uczenia się z zakresu przedmiotów: Prawoznawstwo, Prawo konstytucyjne. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium: 40 godz., ( w tym 20 w formie zdalnej asynchronicznej). Metody dydaktyczne –metoda konwersatoryjna, dyskusja heurystyczna, metoda problemowa, metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych), dyskusja moderowana (również w ramach konsultacji). Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 40 godz. (w tym 20 zdalnie asynchronicznie), przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., egzamin 2 godz., konsultacje związane z przedmiotem 18 godz. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP. Komentarz, Tom I, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2016 (wybrane artykuły). A. Chmielarz, Funkcja prawna konstytucji na przykładzie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2011 L. Morawski, Główne problemy współczesnej filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Wyd. 4, Warszawa 2005 (rozdział trzeci; część czwarta). A. Jamróz, Demokracja współczesna. Wprowadzenie, Temida 2. A. Antoszewski, Demokracja nieliberalna jako projekt polityczny, „Przegląd Europejski” 2018, nr 2 A. Krzynówek-Arndt, Państwo prawa w klasycznej tradycji zachodniej i późnej nowoczesności w kontekście sporów wokół klauzuli demokratycznego państwa prawnego, „Przegląd Sejmowy” nr 3(146)/2018 G. Sartori, Teoria demokracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 37-57, 449-488. W. Ciszewski, Czy demokracja to rządy większości wyłonionej w wyborach? ”AVANT” vol. IX, nr 1/2018 S. Łojek, Kłopoty pojęciowe z demokracją. Ujęcie opisowe, semantyczne i normatywne, „Politeja” 1(23)/2013, s. 275-288. M. Zmierczak, Demokracja a liberalizm – uwagi z perspektywy XXI w., „ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE – SKŁODOWSKA” Sectio G, vol. LXVI, 1 2019, s. 465-474. Literatura dodatkowa: S. Oliwniak, Jürgen Habermas o kryzysie uprawomocnienia we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, [w:] A. Jamróz, S. Bożyk (red. nauk.), Z zagadnień współczesnych społeczeństw demokratycznych, Białystok 2006. Z. Kmieciak, O pojęciu rządów prawa, „Państwo i Prawo” 9/2016. A. Kotowski, Zjawisko multicentryczności systemu prawa z perspektywy koncepcji integracyjnej, „Studia Prawnicze” 2/2015 A. Kotowski, Operatywna wykładnia prawa w warunkach multicentryzmu, „Przegląd Prawa i Administracji” CIV, 2016 A.Lewandowski, Endogenne źródła kryzysu demokracji liberalnej jako przedmiot badań, „Horyzonty Polityki” 2022, Vol. 13, N° 44 B. Liżewski, Cecha jednolitości systemu prawa w warunkach multicentryzmu, „ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE – SKŁODOWSKA” Lublin, Sectio G VOL. LXVI, 1 2019 J. Scott, Władza, Warszawa 2006 (rozdział 1) M. Augustyniak, Prawa jednostki a dobro wspólne – powracający dylemat, „Studia Prawnoustrojowe” 9/2009 M. Potz, Fikcje polityczne i legitymizacja władzy w demokracji, „Wrocławskie Studia Politologiczne” Tom 17 (2014) R. Wonicki, Spór o demokratyczne państwo prawa. Teoria Jürgena Habermasa wobec liberalnej, republikańskiej i socjalnej wizji państwa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 (część II). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KA7_WG2: ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawniczych dyscyplin ogólnych (prawoznawstwo, logika prawnicza, teoria i filozofia prawa, doktryny polityczno-prawne, teoria prawa i demokracji), prawniczych dyscyplin historycznych (historia prawa polskiego, powszechna historia prawa, prawo rzymskie) KA7_WG5: ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych dziedzin prawa i wybranych zagadnień z innych nauk społecznych Umiejętności: KA7_UW3: umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z poszczególnych dziedzin prawa KA7_UW4: wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie; potrafi wskazać możliwe rozwiązania, z zachowaniem norm etycznych Kompetencje społeczne: KA7_KO2: umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności KA7_KK2: potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny lub ustny uwzględniający wykonanie zadań w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych. W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
KON
PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Oliwniak | |
Prowadzący grup: | Sławomir Oliwniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT KON
ŚR KON
CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Aleksandrowicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Aleksandrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.