Postępowanie administracyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-SN2-2POA |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Postępowanie administracyjne |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L niestac.II st. studia doradztwa podatkowego i admininstracji skarbowej-przedm.obow. Doradztwo podatk.i admin.skarb.-niestacjonarne 2 rok 2 stopnia sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym założeniem wykładu jest przekazanie informacji nt. systemu procedur obowiązujących w działalności administracji publicznej oraz roli ogólnego postępowania administracyjnego i sposobu jego prowadzenia, zasad uczestnictwa poszczególnych podmiotów oraz ich praw oraz obowiązków w postępowaniu. Cel sprowadza się do osiągnięcia stanu, którym student będzie rozumiał ogólne postępowanie administracyjne i zasady jego funkcjonowania oraz będzie znał przykłady prawidłowego jego zastosowania w praktyce, co w połączeniu z zadaniami realizowanymi na ćwiczeniach, pozwoli mu na zastosowanie uzyskanych umiejętności w praktyce. |
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem wykładu jest przekazanie informacji nt. systemu procedur obowiązujących w działalności administracji publicznej oraz roli ogólnego postępowania administracyjnego i sposobu jego prowadzenia, zasad uczestnictwa poszczególnych podmiotów oraz ich praw oraz obowiązków w postępowaniu. Cel sprowadza się do osiągnięcia stanu, którym student będzie rozumiał ogólne postępowanie administracyjne i zasady jego funkcjonowania oraz będzie znał przykłady prawidłowego jego zastosowania w praktyce, co w połączeniu z zadaniami realizowanymi na ćwiczeniach, pozwoli mu na zastosowanie uzyskanych umiejętności w praktyce. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/semestr - rok II/sem. III (zimowy) wymagania wstępne: - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 10 godzin wykładu ( zdalnie w czasie rzeczywistym - 4 godzin) oraz 14 godzin ćwiczeń (w tym zdalnie w czasie rzeczywistym - 7 godzin). Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje, ćwiczenia Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach..24 godzin wykładu i ćwiczeń, przygotowanie do zajęć i egzaminu - 87,5 godz., godz., egzamin - 2 godz. Udział w konsultacjach 11. Razem 100 godzin , co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 87,5 godzin, co odpowiada 3,5 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2021 - Szubiakowski M., Wierzbowski M., Wiktorowska A., Postępowanie administracyjne – ogólne, podatkowe i egzekucyjne i przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2020. - Woś T. (Red.), Postępowanie administracyjne, Warszawa 2017 - Chróścielewski W., Tarno J.P., Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2011. - Z. Kmieciak, Zarys teorii postępowania administracyjnego, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: - D.R. Kijowski, Założenia i nowelizacja Kodeksu Postępowania Administracyjnego z 2017 r. Zagadnienia wybrane, Białystok 2020. - Ochendowski E., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Toruń 2005. - R. Suwaj, Wydawanie decyzji w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Wrocław, 2019. - G. Łaszczyca, C. Martysz, A. Matan, Postępowanie administracyjne ogólne, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: KA7_WG1 w pogłębionym stopniu zasady i instytucje prawa związanego z obszarem podatków i administracji skarbowej (materialnego, ustrojowego i procesowego) KA7_WG2, w pogłębionym stopniu zasady, instrumenty i terminologię nauk prawnych, w szczególności w obszarze prawa podatkowego i prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) absolwent potrafi: KA7_UW2, wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu nauki i prawa związanego z obszarem podatków i administracji skarbowej (materialnego, ustrojowego i procesowego) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez dobór oraz stosowanie właściwych metod wykładni prawa związanego z obszarem prawa podatkowego i prawa administracyjnego oraz narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych KA7_UO1kierować pracą zespołu absolwent jest gotów do: KA7_KK1 krytycznej oceny prezentowanych zagadnień problemowych z zakresu prawa związanego z obszarem podatków i administracji skarbowej (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania organów i sądów stosujących przepisy prawa podatkowego Weryfikacja poprzez egzamin pisemny w formie testowej zgodnie z opisem w sylabusie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki uzyskania zaliczenia ćwiczeń: - Obecność na zajęciach, nieobecności zaliczane są na konsultacjach osoby prowadzącej ćwiczenia, liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 6. - Analogicznie odrabiane jest niewykonanie zadań w e-learningu - Zaliczenie końcowe: Zaliczenie pisemne ma formę testu składającego się z 25 pytań testowych jednokrotnego wyboru, z których każde ma trzy odpowiedzi, przygotowanego na podstawie wykazu pytań i zadań egzaminacyjnych do egzaminu na doradcę podatkowego opracowanego przez Państwową Komisję Egzaminacyjną do Spraw Doradztwa Podatkowego. Test trwa 25 minut, a każde pytanie testowe oceniane jest w następujący sposób: - odpowiedź prawidłowa - dwa punkty, - odpowiedź nieprawidłowa - minus jeden punkt, - brak odpowiedzi - zero punktów. Podstawą do zaliczenia egzaminu jest uzyskanie przez studenta przynajmniej 80% maksymalnej liczby punktów (czyli 40 z 50 pkt) z testu zaliczeniowego. Skala ocen pozytywnych: 40-42 pkt - dostateczny 43-44 pkt - dostateczny + 45-46 pkt - dobry 47-48 pkt - dobry plus 49-50 pkt - bardzo dobry W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego ćwiczeń przy użyciu środków komunikacji elektronicznej." Warunki zdawania egzaminu: Egzamin pisemny ma formę testu składającego się z 25 pytań testowych jednokrotnego wyboru, z których każde ma trzy odpowiedzi, przygotowanego na podstawie wykazu pytań i zadań egzaminacyjnych do egzaminu na doradcę podatkowego opracowanego przez Państwową Komisję Egzaminacyjną do Spraw Doradztwa Podatkowego. Test trwa 25 minut, a każde pytanie testowe oceniane jest w następujący sposób: - odpowiedź prawidłowa - dwa punkty, - odpowiedź nieprawidłowa - minus jeden punkt, - brak odpowiedzi - zero punktów. Podstawą do zaliczenia egzaminu jest uzyskanie przez studenta przynajmniej 80% maksymalnej liczby punktów (czyli 40 z 50 pkt) z testu zaliczeniowego. Skala ocen pozytywnych: 40-42 pkt - dostateczny 43-44 pkt - dostateczny + 45-46 pkt - dobry 47-48 pkt - dobry plus 49-50 pkt - bardzo dobry W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Modrzejewski | |
Prowadzący grup: | Dominik Kościuk, Artur Modrzejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Modrzejewski | |
Prowadzący grup: | Dominik Kościuk, Artur Modrzejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem wykładu jest przekazanie informacji nt. systemu procedur obowiązujących w działalności administracji publicznej oraz roli ogólnego postępowania administracyjnego i sposobu jego prowadzenia, zasad uczestnictwa poszczególnych podmiotów oraz ich praw oraz obowiązków w postępowaniu. Cel sprowadza się do osiągnięcia stanu, którym student będzie rozumiał ogólne postępowanie administracyjne i zasady jego funkcjonowania oraz będzie znał przykłady prawidłowego jego zastosowania w praktyce, co w połączeniu z zadaniami realizowanymi na ćwiczeniach, pozwoli mu na zastosowanie uzyskanych umiejętności w praktyce. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/semestr - rok II/sem. III (zimowy) wymagania wstępne: - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 10 godzin wykładu ( zdalnie w czasie rzeczywistym - 4 godzin) oraz 14 godzin ćwiczeń (w tym zdalnie w czasie rzeczywistym - 7 godzin). Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje, ćwiczenia Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach..24 godzin wykładu i ćwiczeń, przygotowanie do zajęć i egzaminu - 87,5 godz., godz., egzamin - 2 godz. Udział w konsultacjach 11. Razem 100 godzin , co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 87,5 godzin, co odpowiada 3,5 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2021 - Szubiakowski M., Wierzbowski M., Wiktorowska A., Postępowanie administracyjne – ogólne, podatkowe i egzekucyjne i przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2020. - Woś T. (Red.), Postępowanie administracyjne, Warszawa 2017 - Chróścielewski W., Tarno J.P., Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2011. - Z. Kmieciak, Zarys teorii postępowania administracyjnego, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: - D.R. Kijowski, Założenia i nowelizacja Kodeksu Postępowania Administracyjnego z 2017 r. Zagadnienia wybrane, Białystok 2020. - Ochendowski E., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Toruń 2005. - R. Suwaj, Wydawanie decyzji w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Wrocław, 2019. - G. Łaszczyca, C. Martysz, A. Matan, Postępowanie administracyjne ogólne, Warszawa 2003. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Modrzejewski | |
Prowadzący grup: | Dominik Kościuk, Artur Modrzejewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem wykładu jest przekazanie informacji nt. systemu procedur obowiązujących w działalności administracji publicznej oraz roli ogólnego postępowania administracyjnego i sposobu jego prowadzenia, zasad uczestnictwa poszczególnych podmiotów oraz ich praw oraz obowiązków w postępowaniu. Cel sprowadza się do osiągnięcia stanu, którym student będzie rozumiał ogólne postępowanie administracyjne i zasady jego funkcjonowania oraz będzie znał przykłady prawidłowego jego zastosowania w praktyce, co w połączeniu z zadaniami realizowanymi na ćwiczeniach, pozwoli mu na zastosowanie uzyskanych umiejętności w praktyce. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/semestr - rok II/sem. III (zimowy) wymagania wstępne: - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 10 godzin wykładu ( zdalnie w czasie rzeczywistym - 4 godzin) oraz 14 godzin ćwiczeń (w tym zdalnie w czasie rzeczywistym - 7 godzin). Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje, ćwiczenia Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach..24 godzin wykładu i ćwiczeń, przygotowanie do zajęć i egzaminu - 87,5 godz., godz., egzamin - 2 godz. Udział w konsultacjach 11. Razem 100 godzin , co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 87,5 godzin, co odpowiada 3,5 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2021 - Szubiakowski M., Wierzbowski M., Wiktorowska A., Postępowanie administracyjne – ogólne, podatkowe i egzekucyjne i przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2020. - Woś T. (Red.), Postępowanie administracyjne, Warszawa 2017 - Chróścielewski W., Tarno J.P., Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2011. - Z. Kmieciak, Zarys teorii postępowania administracyjnego, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: - D.R. Kijowski, Założenia i nowelizacja Kodeksu Postępowania Administracyjnego z 2017 r. Zagadnienia wybrane, Białystok 2020. - Ochendowski E., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Toruń 2005. - R. Suwaj, Wydawanie decyzji w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Wrocław, 2019. - G. Łaszczyca, C. Martysz, A. Matan, Postępowanie administracyjne ogólne, Warszawa 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.