Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-1HWY
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia wychowania
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia jednolite magisterskie

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów,

30 godzin laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w laboratoriach- 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 18 g.

Przygotowanie do laboratoriów - 30 g.

Przygotowanie do egzaminu – 40 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 63 godz.(2,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 70 godz. (2,5 ECTS)

Literatura:

1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978.

2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student definiuje i wyjaśnia problemy wychowawcze, edukacyjne i oświatowe w aspekcie historycznym. Rozumie klasyczne teorie dotyczące oświaty i wychowania człowieka z perspektywy historycznej, a także potrafi je krytycznie oceniać. Potrafi interpretować działalność nauczycieli i wychowawców w kontekście historycznej ciągłości i zmienności ich roli dziejowej.

A.1.W1, A. 1.W2;

-KA7_WG2 - weryfikacja: dyskusja, zaliczenie końcowe,

Umiejętności:

Potrafi wykorzystać podczas dyskusji wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę źródła historycznego.

A.1U1.

Umie dokonać ogólnej analizy i interpretacji procesu rozwoju oświaty i opieki na przestrzeni dziejów. Potrafi rozpoznawać związki i współzależności myśli pedagogicznej z praktyką oraz interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z historią pedagogiki. Potrafi interpretować działalność nauczycieli w kontekstach historycznych, a także wykorzystać wiedzę z zakresu historii myśli pedagogicznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

A.1U1., A.1 U2

............ proponuję dodać KA7_UU2

KA7_UU2- współpracować z członkami zespołu badawczego na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych

Kompetencje społeczne:

Student potrafi wskazać kontynuację inicjatyw podjętych w historii we współczesnej przestrzeni wychowawczej i edukacyjnej.

A.1.K1

Potrafi wypowiadać się, uczestniczyć w dyskusji, współpracuje w grupie. Buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia

A.1.K2

- KA7_KK1 - weryfikacja:obserwacja pracy studentów,

- KA7_KK2 - weryfikacja: dyskusja, rozmowa, samoocena

stare:

Student posiada wiedzę z zakresu:

- klasycznych teorii dotyczących oświaty i wychowania człowieka z perspektywy historycznej oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać - KA7_WG2 - weryfikacja: dyskusja, egzamin końcowy,

Student w zakresie umiejętności:

- potrafi wskazać kontynuację inicjatyw podjętych w historii we współczesnej przestrzeni wychowawczej i edukacyjnej - KA7_KK1 - weryfikacja:obserwacja pracy studentów,

Student w zakresie kompetencji społecznych:

-buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia - KA7_KK2 - weryfikacja: dyskusja, rozmowa, samoocena

stare:

Student posiada wiedzę z zakresu:

- klasycznych teorii dotyczących oświaty i wychowania człowieka z perspektywy historycznej oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać - KA7_WG2

Student w zakresie umiejętności:

- potrafi wskazać kontynuację inicjatyw podjętych w historii we współczesnej przestrzeni wychowawczej i edukacyjnej - KA7_KK1

Student w zakresie kompetencji społecznych:

-buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia - KA7_KK2

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie przedmiotu:

egzamin pisemny na oceną

zaliczenie pisemne laboratoriów na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elwira Kryńska
Prowadzący grup: Elwira Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia jednolite magisterskie

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów,

30 godzin laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w laboratoriach- 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g.

Przygotowanie do laboratoriów i udział w zaliczeniu laboratoriów - 40 g.

Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie– 40 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 65 godz.(2,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 65 godz. (2,5 ECTS)

Literatura:

1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978.

2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elwira Kryńska
Prowadzący grup: Elwira Kryńska, Agnieszka Suplicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia jednolite magisterskie

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów,

30 godzin laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w laboratoriach- 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 18 g.

Przygotowanie do laboratoriów - 30 g.

Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie– 40 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 63 godz.(2,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 70 godz. (2,5 ECTS)

Literatura:

1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978.

2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia jednolite magisterskie

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów,

30 godzin laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w laboratoriach- 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 18 g.

Przygotowanie do laboratoriów - 30 g.

Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie– 40 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 63 godz.(2,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 70 godz. (2,5 ECTS)

Literatura:

1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978.

2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)