Resocjalizacja w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-3RES |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżowe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa. W świetle tych założeń celem zajęć jest: - zapoznanie studentów z podstawami oddziaływań resocjalizacyjnych podejmowanych w środowisku otwartym, ich znaczeniu i roli w systemie nauk o wychowaniu, a w szczególności: -zapoznanie z teoretycznymi i teleologicznymi podstawami oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym - analiza doświadczeń z zakresu realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych w wymiarze wolnościowym w Polsce i za granicą - przybliżenie problematyki nieprzystosowania społecznego w wymiarze etiologii oraz symptomatologii i profilaktyki |
Skrócony opis: |
Treści wykładów obejmują analizę zagadnień z zakresu teleologicznego, teoretycznego oraz metodycznego wymiaru oddziaływań resocjalizacyjnych realizowanych w środowisku otwartym z osobami zagrożonymi nieprzystosowaniem społecznym i społecznie nieprzystosowanymi |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżówe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa. |
Literatura: |
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007 Sawicki K., Nowak J. (2022) Youth at Risk and Delinquency - Understanding, Identifying, Acting, in: K. Sawicki, I. Dychawy - Rosner (eds) , Youth Work Reader – Issues and Contexts, Toruń. Sawicki, K. (2021), (2021) Positive Approach to Youth Studies: An Educational Perspective, "Culture and Education, No 4, 139-152 J. Copik, (2013) Rola dzielnicowego w profilaktyce i probacji w środowisku lokalnym, Resocjalizacja Polska, nr 5. Merlo, Alida V., i in. (2016)The juvenile justice system: delinquency, processing, and the law. Eighth edition, Pearson Stephan, Walter G., i W. Paul Vogt, (eds.) (2004). Education programs for improving intergroup relations: theory, research, and practice. Teachers College Press. Dünkel, Frieder (2015). European Research on Restorative Juvenile Justice Vol. 1, Research and Selection of the Most Effective Juvenile Restorative Justice Practices in Europe: Snapshots from 28 EU Member States. International Juvenile Justice Observatory. Sawicki, Krzysztof (2018). Diady, kliki, gangi: młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej. Wydanie I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Gemert, Frank van, i in., (eds) (2008). Street gangs, migration and ethnicity. Willan. K.Sawicki(2017) , Migranci w Europie. Uwarunkowania i metody integracji–przykład Holandii. Pogranicze. Studia Społeczne. t.30 Bazemore, S. Gordon, i Mara Schiff. (2005)) Juvenile justice reform and restorative justice: building theory and policy from practice. Willan. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, resocjalizacyjnej, kulturalnej i pomocowej (KP6_WK8) sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zwłaszcza dotyczących profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym (KP6_WK9) Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć. Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym (KP6_UW2).Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności resocjalizacyjnej (KP6_UK4), Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku otwartym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki (KP6_KO1) Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wypadkową realizacji następujących zagadnień: 1. Aktywność podczas zajęć (do 25% oceny końcowej) 2. Wynik testu końcowego (75% - w przypadku wykładów) 3. Wynik pracy zaliczeniowej (75% - w przypadku ćwiczeń) Skala ocen: 51-60% - dst 61-70% - dst plus 71-80% - db 81-90 - db plus 91-100% - bdb |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Sawicki | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Krzysztof Sawicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Treści zajęć obejmują analizę zagadnień z zakresu teleologicznego, teoretycznego oraz metodycznego wymiaru oddziaływań resocjalizacyjnych realizowanych w środowisku otwartym z osobami zagrożonymi nieprzystosowaniem społecznym i społecznie nieprzystosowanymi |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżowe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa. |
|
Literatura: |
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007 Sawicki K., Nowak J. (2022) Youth at Risk and Delinquency - Understanding, Identifying, Acting, in: K. Sawicki, I. Dychawy - Rosner (eds) , Youth Work Reader – Issues and Contexts, Toruń. Sawicki, K. (2021), (2021) Positive Approach to Youth Studies: An Educational Perspective, "Culture and Education, No 4, 139-152 J. Copik, (2013) Rola dzielnicowego w profilaktyce i probacji w środowisku lokalnym, Resocjalizacja Polska, nr 5. Merlo, Alida V., i in. (2016)The juvenile justice system: delinquency, processing, and the law. Eighth edition, Pearson Stephan, Walter G., i W. Paul Vogt, (eds.) (2004). Education programs for improving intergroup relations: theory, research, and practice. Teachers College Press. Dünkel, Frieder (2015). European Research on Restorative Juvenile Justice Vol. 1, Research and Selection of the Most Effective Juvenile Restorative Justice Practices in Europe: Snapshots from 28 EU Member States. International Juvenile Justice Observatory. Sawicki, Krzysztof (2018). Diady, kliki, gangi: młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej. Wydanie I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Gemert, Frank van, i in., (eds) (2008). Street gangs, migration and ethnicity. Willan. K.Sawicki(2017) , Migranci w Europie. Uwarunkowania i metody integracji–przykład Holandii. Pogranicze. Studia Społeczne. t.30 Bazemore, S. Gordon, i Mara Schiff. (2005)) Juvenile justice reform and restorative justice: building theory and policy from practice. Willan. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Klonowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Klonowska, Piotr Więcławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.