Historia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-1HSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci winni mieć wiadomości o sztuce europejskiej - jej historii i teorii - na poziomie maturalnym, określonym przez program nauczania w szkole średniej. Ponadto winni znać zagadnienia antropologii sztuki poruszane na wykładach z antropologicznych podstaw kulturoznawstwa. |
Skrócony opis: |
Celem wykładów i zajęć jest przedstawienie wybranych problemów sztuki europejskiej od starożytności do współczesności. Głównym założeniem wykładów i ćwiczeń jest prezentacja sztuki jako podłoża współczesnych mediów obrazowych - zgodnie z założeniem m.in. Lva Manovicha - w kontekście teorii sztuki i teorii kultury. Dziedzina sztuki jest tu prezentowana w perspektywie kulturoznawczej – jako świadectwo przeobrażeń kultury z ukazaniem jej funkcji kulturowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, MODUŁ 2 Przedmioty humanistyczne i społeczne Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – historia sztuki Rok studiów/semestr: I rok/semestr II (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa, mitologie europejskie, historia filozofii. Na wykładach są omawiane wybrane problemy historii sztuki od antyku do przełomu XVIII i XIX wieku. Dopełnieniem wykładów, które dotyczą wybranych problemów sztuki europejskiej do XIX wieku, stanowią ćwiczenia poświęcone zasadniczo nowym zjawiskom w sztuce XIX wieku i nurtom awangardowym I połowy XX wieku i ich późniejszym konsekwencjom. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji z wykorzystaniem prezentacji wizualnych; konsultacje. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach – 30 godzin; – udział w ćwiczeniach – 30 godzin; – przygotowanie do ćwiczeń – 30 godzin; – przygotowanie do egzaminu i obecność na nim – 33 godziny; – konsultacje – 2 godziny; Razem 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 85 godziny, co odpowiada 3,4 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 72 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS |
Literatura: |
LITERATURA: OPRACOWANIA OGÓLNE - J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1974. - E Gombrich, O sztuce, Warszawa, 1997 - Sztuka świata, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989 - 2000, t. 2–-8, 12-13 (tamże literatura) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykłady: -M. L. Bernhard, Sztuka grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1992; - M. L. Bernhard, Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1993; - T. Wujewski, Symbolika architektury greckiej,, Poznań 1995. - U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, przeł. M. Olszewski, M. Zabłocka, Kraków 1994. - A. Eörsi, Gotyk międzynarodowy, przeł. H. Jędrzejewska, Warszawa 1984. - Gotyk. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, red. Rolf Toman, Könemann, Königswinter 2000 - P. Meyer, Historia sztuki europejskiej, Warszawa 1973, t. I i II. - A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1989 - Ch. Norberg-Schulz, Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999. - Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 r., oprac. J.Białostocki, Warszawa, 1978 - St. Parnicki-Pudełko, Architektura starożytnej Grecji, Warszawa 1985; — Pismo Święte: Stary Testament, Księgi: Rodzaju, Wyjścia, Jozuego, Sędziów 6,1 - 8,35 (historia Gedeona), 13,1 - 16,31 (historia Samsona), I Samuela, 13,1 - 31 - 13 (historia Saula i Dawida), II Samuela 11,1 - 12 ,25 (grzechy Dawida), I Królów 3,1 - 11,43 (historia Salomona), Psalmy, Księga Joba, Pieśń nad Pieśniami, Izajasza;Nowy Testament: - N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1979 - W. Sauerländer, Rzeźba średniowieczna, przeł. A. Porębska, Warszawa 1978, - Sztuka romańska. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, red. Rolf Toman, Könemann, Königswinter 2004. - Sztuka baroku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, red. Rolf Toman, Könemann, Königswinter 2004. - Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa, 2002 Zajęcia: - U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, WAiF, Warszawa 1976 - W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 lub nast. wydania. - A. Kisielewski, Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Białystok 1999 - A. Kisielewski, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie pierwotności, Białystok 2013. - M. Poprzęcka, Akademizm, w: Sztuka Świata, tom 8, Warszawa 1994. - M. Poprzęcka, Manet i impresjoniści, w: Sztuka Świata, tom 8, Warszawa 1994. - M. Porębski, Kubizm, Warszawa 1980, - H. Richter, Dadaizm, przeł. J. S. Buras, Warszawa 1983 - A. Turowski, Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910 - 1930, Warszawa 1990; |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - najważniejsze zjawiska europejskiej kultury artystycznej w ujęciu historycznym i antropologicznym ( KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG3; KA6_WG4). Absolwent potrafi: - powiązać zjawiska artystyczne z różnymi aspektami kultury w znaczeniu szerokim;- potrafią odróżnić dzieło sztuki od tego, co nim nie jest;- na podstawie cech estetycznych dzieła potrafią powiązać je z konkretną epoką historyczną;- potrafią analizować formalne cechy dzieła sztuki i interpretować jego treść;- potrafią odczytać dzieło sztuki jako charakterystyczny dla danej epoki „tekst kultury” (KA6_WK1; KA6_WK2; KA6_UW2; KA6_KK3). Absolwent jest gotów: - wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności jako podstawę swojej aktywności jako kulturoznawcy i humanisty (KA6_KK2; KA6_KR2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: obecność i udział w zajęciach świadczący o znajomości problemu i zalecanej literatury, a także przygotowanie dwóch prac pisemnych. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. Egzamin dwustopniowy: 1/. test ze znajomości ilustracji i podstawowych terminów z historii sztuki omawianych na wykładach i zajęciach; 2/. rozmowa na wybrany i samodzielnie opracowany przez słuchaczy temat dotyczący sztuki europejskiej. Kryteria oceny: ocena dotyczy znajomości problemu i poświęconej mu literatury. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kisielewski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kisielewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest przedstawienie podstawowych problemów związanych ze sztuką europejską. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów jest przedstawienie podstawowych problemów związanych ze sztuką europejską. epoki starożytnej, wieków średnich i ery nowożytnej. Dziedzina sztuki jest tu prezentowana jako świadectwo myślenia religijnego, narzędzie służące promocji władzy, sfera komunikacji, sfera doznań estetycznych, a także jako nader specyficzny rodzaj poznania. Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia. Są one poświęcone analizie kluczowych problemów sztuki XIX, XX i początków XXI wieku, takich między innymi jak nowe koncepcje estetyki dzieła sztuki, reakcje w sztuce na takie wyznaczniki nowoczesności, jak kultura mediów i kultura popularna czy inspirowanie się kulturami artystycznymi społeczności rdzennych (zjawisko „prymitywizmu” w sztuce awangardy I połowy XX wieku). Wszystkie zajęcia są ilustrowane przeźroczami. Zaliczenie: na ocenę na podstawie obecności, aktywności i prac pisemnych. |
|
Literatura: |
Jan Białostocki, Symbole i obrazy, w: tegoż, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982. Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1974 lub wydania późniejsze. Hugh Honour, John Fleming, Historia sztuki świata, Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa 2002 (2006). Sztuka romańska. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, red. Rolf Toman, Könemann, Königswinter 2004. Gotyk. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, red. Rolf Toman, Könemann, Königswinter 2000. Sztuka baroku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, red. Rolf Toman, Könemann, Königswinter 2004 David Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot, Kraków 2005. Andrzej Kisielewski, Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Trans Humana, Białystok 1999. Andrzej Kisielewski, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.