Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS1-3SEML7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 3 rok sem. letni 1 stopień Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
22.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Prace licencjackie mogą mieć postać jakościowej analizy źródeł, studiów przypadków i analizy danych (deskresearch), mających na celu wyodrębnienie i interpretację zjawisk i tendencji we współczesnej kulturze i sztuce dotyczących zastosowań nowych mediów cyfrowych oraz ich kulturowych konsekwencji. Wskazana znajomość języka angielskiego - stopień podstawowy lub średnio zaawansowany. Znajomość innych języków mile widziana. Wskazane zainteresowania i doświadczenia w zakresie wybranego obszaru sztuki, kultury, antropologii kultury, historii kultury . |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
W trakcie seminarium student pod kierunkiem promotora pracuje nad przygotowaniem pracy licencjackiej stanowiącej opracowanie zagadnienia z zakresu zjawisk kulturowych odpowiadającego profilowi i tematyce wybranego seminarium. Celem zajęć seminaryjnych jest przygotowanie bibliografii oraz stworzenie warsztatu metodologicznego umożliwiającego przeprowadzenie analizy wybranych problemów i przygotowanie prac licencjackich. W trakcie zajęć student formułuje problem badawczy, pytania badawcze, określa metodę badawczą oraz opracowuje strukturę pracy licencjackiej. Efektem końcowym seminarium jest napisanie pracy licencjackiej pozytywnie ocenionej przez promotora i dopuszczenie jej do obrony. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Wydział Studiów Kulturowych UwB Poziom kształcenia - Studia pierwszego stopnia Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - Stacjonarne Kod przedmiotu - 430-KS1-3SEML3 Język przedmiotu - Język polski Rodzaj przedmiotu/Status przedmiotu – obowiązkowy, MODUŁ 6 Przedmioty dyplomowe Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych: nauki o kulturze i religii Rok studiów/semestr - Rok 3 / semestr 5-6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa - Teoria kultury - Metodologia badań kulturoznawczych - Teoria kultury współczesnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 godzin seminarium Punkty ECTS - 22 Bilans nakładu pracy studenta udział w ćwiczeniach – 60 godzin przygotowanie do zajęć – 35 godzin udział w konsultacjach – 30 godzin przygotowanie prezentacji – 5 godzin przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 165 godzin pisanie pracy – 260 godzin Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 255 / 10,2 ECTS - o charakterze praktycznym - 300 / 12 ECTS |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Barański J., 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków. Bogunia-Borowska M. (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Kraków 2009. Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992. Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003. Celiński P. (red.) Kulturowe kody technologii cyfrowych, Lublin 2011. de Certeau M., Giard L., Mayol P., Wynaleźć codzienność. Tom 2. Mieszkać, gotować, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2011. de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2008. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, Tom I i II, Warszawa 2010. Domańska E., Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach. Poznań 1999. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2012. Frąckowiak M., Olechnicki K. (red.), Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, Warszawa: 2011. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1977. Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006. Jurek K., Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce, „Półrocznik Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2013, nr 1. Kaufman J. C., Kreatywność, tłum. M. Godyń, Warszawa 2011. Krajewski M., Brzozowska M. (red.), W stronę socjologii przedmiotów. Poznań 2005. Kuligowski W., Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007. Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006. Mateja-Jaworska B., Zawodna-Stephan M., Badania życia codziennego w Polsce. Rozmowy (nie)codzienne, Poznań 2019. Renzetti C. M., Curran D. J., 2005, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. Ewa Klekot, Warszawa 2010. Sulima R, Antropologia codzienności, Kraków 2000. Szpunar M., Kultura algorytmów, Kraków 2019. Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności, Kraków 2008. van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tłum. J. Konieczny, Warszawa 2010. Willis P., Wyobraźnia etnograficzna, tłum. E. Klekot, Kraków 2005. Zakres literatury będzie rozbudowywany w zależności od tematyki wybranej przez poszczególnych studentów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1. Student_ka zna i rozumie specyfikę kulturoznawczych badań indywidualnych, podstawowe założenia metodologii nauk humanistycznych oraz potrafi wyjaśnić znaczenie doboru źródeł, podejść i narzędzi w pracy badawczej (P6S_WG: KP6_WG1). Umiejętności: U1. Student_ka potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy, pytania badawcze i cele pracy, dobrać odpowiednią metodę oraz zaplanować i zrealizować projekt kulturoznawczy zakończony pracą licencjacką (P6S_UW: KP6_UW3; P6S_UO: KP6_UO1). U2. Student_ka potrafi analizować i interpretować wybrane teksty kultury w kontekście przyjętych założeń badawczych, wykorzystując specjalistyczną terminologię oraz narzędzia analityczne (P6S_UW: KP6_UW4; P6S_UK: KP6_UK1). Kompetencje społeczne: K1. Student_ka wykazuje gotowość do odpowiedzialnej, etycznej i rzetelnej pracy badawczej, potrafi przyjąć konstruktywną krytykę oraz respektować zasady uczciwości akademickiej w pracy własnej i cudzej (P6S_KR: KP6_KR2; P6S_KK: KP6_KK1). K2. Student_ka potrafi organizować swoją pracę, utrzymywać systematyczny kontakt z promotorem, brać udział w konsultacjach i efektywnie planować działania zmierzające do ukończenia projektu badawczego (P6S_KO: KP6_KO2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. Ocena ciągła (formative assessment) - Aktywność na seminarium: Regularne uczestnictwo i aktywny udział w dyskusjach, prezentacjach oraz warsztatach. - Postępy w pracy nad tematem: Regularne prezentacje postępów w pracy licencjackiej, zgłaszanie problemów oraz sugestii. - Konsultacje z promotorem: Udział w ustalonych konsultacjach i ich efektywność. 2. Ocena sumująca (summative assessment): - Złożenie gotowej pracy licencjackiej: Jakość i zgodność pracy z wymaganiami formalnymi oraz merytorycznymi. - Prezentacja pracy licencjackiej: Publiczna obrona pracy przed komisją, umiejętność przedstawienia wyników badań oraz odpowiedzi na pytania. -Recenzja pracy licencjackiej: Ocena dokonana przez promotora oraz recenzenta zewnętrznego. Kryteria oceniania: 1. Aktywność na seminarium: - Udział w zajęciach (10%): Obecność na minimum 80% zajęć. - Aktywność podczas zajęć (10%):Zaangażowanie w dyskusje, zadawanie pytań, udział w warsztatach. 2. Postępy w pracy nad tematem: - Przedstawienie konspektu pracy (10%):Jakość i klarowność przedstawionego planu pracy. - Etapowe raporty z postępów (10%): Regularne i szczegółowe raporty, zgodność z harmonogramem. 3. Konsultacje z promotorem: - Frekwencja na konsultacjach (10%): Regularne spotkania z promotorem i efektywne wykorzystanie czasu konsultacji. - Zaangażowanie i przygotowanie (10%): Przygotowanie do konsultacji, zgłaszanie problemów i proponowanie rozwiązań. 4. Złożenie gotowej pracy licencjackiej: - Jakość merytoryczna pracy (20%): Oryginalność badań, wnikliwość analizy, trafność wniosków. - Zgodność z wymogami formalnymi (10%): Poprawność językowa, zgodność z wytycznymi dotyczącymi formatowania. 5. Prezentacja pracy licencjackiej: - Umiejętność prezentacji (10%): Klarowność, struktura, sposób prezentacji. - Odpowiedzi na pytania (10%): Trafność i rzeczowość odpowiedzi na pytania komisji. Przykładowa skala ocen: - Bardzo dobry (5.0): 91-100% - Dobry plus (4.5): 81-90% - Dobry (4.0): 71-80% - Dostateczny plus (3.5): 61-70% - Dostateczny (3.0): 51-60% - Niedostateczny (2.0): 0-50% Harmonogram pracy: - połowa stycznia - ustalenie tematu pracy dyplomowej, - koniec stycznia - zatwierdzenie przez promotora planu pracy dyplomowej i bibliografii - koniec semestru zimowego (luty/marzec)- przesłanie do sprawdzenia I rozdziału pracy dyplomowej - koniec marca - przesłanie do sprawdzenia II rozdziału - koniec kwietnia - przesłanie do sprawdzenia III rozdziału - 15 maja - przesłanie do promotora końcowej wersji pracy dyplomowej - do 15 czerwca - wgranie ostatecznej wersji pracy dyplomowej do systemu APD W porozumieniu z prowadzącą możliwe jest wprowadzenie "zasady elastyczności" dla osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Wierel | |
Prowadzący grup: | Karolina Wierel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest napisanie pracy dyplomowej na I roku studiów z obszaru nauk o kulturze i religii. Praca będą miały charakter interdyscyplinarny, jak samo kulturoznawstwo. |
|
Pełny opis: |
Krajobrazy wyobraźni w tekstach kultury popularnej to temat seminarium licencjackiego skierowane do studentek i studentów III roku kulturoznawstwa którzy interesują się różnymi tekstami kultury popularnej i poszukują źródeł wyobraźni popkultury. Analiza szeroko rozumianych tekstów kultury łączy różnorodne obszary kulturoznawstwa z zakresu: historii kultury, antropologii kultury, mitologii, semiotyki kultury, antropologii słowa i antropologii mediów po problemy kultury popularnej. Jednym z zadań uczestników seminarium będzie dopracowanie i utrwalenie postawy konstruktywnej krytyki w recepcji tekstów kultury. Propozycje problemów badawczych: - sposoby reprezentacji światów fikcyjnych w tekstach kultury popularnej - cechy dystynktywne wyobraźni popkulturowej - przemiany sposobów kreowania wyobrażeń światów fabularnych - interseksualność - tematy humanistyki zaangażowanej i ich reprezentacja - analiza i interpretacja tekstów kultury popularnej w kontekście ich hybrydyczności - analiza fabuł tekstów kultury charakterystyczna dla obecnych czasów obecnych – ujęcie w perspektywie historii kultury (literatura, filmy, seriale, gry komputerowe, sztuki wizualne i performatywne, takie jak teatr, wystawy - konstrukowanie pracy licencjackiej (zasady, formatowanie, stawianie tez i argumentacji, aspekty merytoryczne, konstruowanie odsyłaczy, bibliografii, filomografii i netografii) Zagadnienia: - Definicja pojęcia teksty kultury - Teksty literackie i obrazowe - Różne poziomy odczytywania i rozumienia tekstów kultury - Interpretacja tekstów kultury oraz intencji ich twórców, sposobu przekazu - Teksty kultury jako część komunikacji społecznej - Konteksty tekstów kultury (określenie klimatu kulturowego) - Podstawowe teksty kultury europejskiej i polskiej - Biblia jako najpopularniejszy religijny tekst kultury - Świat tekstów literatury pięknej - Sztuki plastyczne i ich dzieła jako teksty kultury - Muzeum jako kolekcja tekstów kultury - Imagologia - obraz świata w podróży - Język treści i znaków symbolicznych - Zjawisko i znaczenie teatru - Teksty audiowizualne - mowa współczesności - Reklama - tekst kultury masowej |
|
Literatura: |
Małgorzata Rygielska, O „tekście kultury”, Zeszyty Etnologii Wrocławskiej nr 2015/1(22), Wrocław 2015 http://www.zew.uni.wroc.pl/files/zew22_rygielska.pdf Magdalena Wołoszyn, Czy memy to teksty kultury?, TORUŃSKIE STUDIA BIBLIOLOGICZNE, 2019, nr 1 (22)2019, s. 9-28 https://sun.uwb.edu.pl/mail/?_task=mail&_action=get&_mbox=INBOX&_uid=5834&_part=2&_frame=1&_extwin=1 J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003. Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku, t. 1-2, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Lublin 2006. G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010 Teksty kultury : oblicza komunikacji XXI wieku. pod red. J. Mazura, M. Rzeszutko-Iwan, t. 1-2, Lublin 2006. - Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007. - Tradycja w tekstach kultury, pod red. J. Adamowskiego, J. Styka, Lublin 2009. - A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 1997.1. - Tajemnica w tekstach kultury, pod red. A. Borkowskiego, E. Borkowskiej, M. Pliszki, siedlce 2011 J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003. R. Barthes, Przyjemność tekstu, tł. A. Lewańska, Warszawa 1997, J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, tł. J. Faryno, [w:] Semiotyka kultury..., s S. Żółkiewski, Teksty kultury. Studia, Warszawa 1988. M. Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, tł. M. Bucholc, Warszawa 2012, M. Rygielska, O "tekście kultury".(Nie) modny tekst kultryhttp://www.zew.uni.wroc.pl/files/zew22_rygielska.pd Obserwatorium żywej kultury: hasło: tekst kultury Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007. Tradycja w tekstach kultury, pod red. J. Adamowskiego, J. Styka, Lublin 2009. http://ozkultura.pl/wpisy/1945 Teksty kultury : oblicza komunikacji XXI wieku. pod red. J. Mazura, M. Rzeszutko-Iwan, t. 1-2, Lublin 2006. M. Wołoszyn, Czy memy są tekstami kultury? file:///C:/Users/m.wierel/Downloads/mjarocki,+%7B$userGroup%7D,+wo%C5%82oszyn%20(1).pdf Twórczość słowna/literatura, performance, tekst, hipertekst / red. tomu: Grzegorz Godlewski, Instytut Kultury Polskiej. Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2017 G. Godlewski, Luneta i radar, 2016 - Katarzyna Cichocka-Segiet, Piotr Mostowski, Paweł Rutkowski, "Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych" - Ewa Domagała-Zyśk, Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, w: Oblicza życia. Księga jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli |
|
Uwagi: |
tytuł seminarium: Krajobrazy wyobraźni w tekstach kultury popularnej (od narracji do supersystemów) Udział w seminarium oznacza zgodę na pracę według kalendarium: - połowa stycznia - ustalenie tematu pracy dyplomowej, - koniec stycznia - zatwierdzenie przez promotora planu pracy dyplomowej i bibliografii - koniec semestru zimowego (luty/marzec)- przesłanie do sprawdzenia I rozdziału pracy dyplomowej - koniec marca - przesłanie do sprawdzenia II rozdziału - koniec kwietnia - przesłanie do sprawdzenia III rozdziału - koniec maja - przesłanie do promotora końcowej wersji pracy dyplomowej - do 15 czerwca - wgranie ostatecznej wersji pracy dyplomowej do systemu APD W porozumieniu z prowadzącą możliwe jest wprowadzenie "zasady elastyczności" dla osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kępa | |
Prowadzący grup: | Ewa Kępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.