Antropologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS2-1ANM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia mediów |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem. letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Metody badań kulturoznawczych 520-KS2-1MBK |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć z antropologii mediów jest pogłębienie wiedzy studentek i studentów z zakresu antropologii mediów, która wyrasta z antropologii nowoczesnych społeczeństw i kulturowego zwrotu w studiach nad mediami. Zakres zajęć stanowią studia nad mediami dotyczące symbolicznej konstrukcji rzeczywistości. Studenci uczą się analizować media z perspektywy antropologicznej, uwzględniając różnorodność kulturową, konteksty społeczne oraz dynamiczne zmiany w świecie mediów. Problematyka zajęć obejmuje różne praktyki użytkowania mediów i przypisywanie im różnorodnych znaczeń, zrozumienie roli mediów w życiu społecznym i kulturowym, a także ich wpływu na kształtowanie się tożsamości, wartości, norm i relacji społecznych. Podstawową figurą antropologicznej refleksji nad mediami jest ich twórca i użytkownik (czasami w jednej osobie), a w konsekwencji badane będą znaczenia jakie przypisuje on/ona mediom oraz jego/jej praktyki nadawcze i odbiorcze. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie zasobu wiedzy dotyczącego wybranych aspektów antropologii mediów. W trakcie zajęć studenci będą analizować różnorodne media, takie jak telewizja, Internet, media społecznościowe, film czy fotografia, zwracając uwagę na ich rolę w życiu społecznym i kulturowym. Ramowy zakres tematyczny przedmiotu obejmuje wiedzę na temat: Podstaw antropologii wizualnej, teorii odbioru przekazu medialnego - różnych poziomów interpretacji czy "dekodowania" przekazu medialnego stanowiących podstawę różnych kierunków interpretacyjnych; Roli mediów we współczesnym domu i życiu współczesnej rodziny; Społecznego używania mediów; Kina antropologicznego; Wydarzeń medialnych i rytuałów medialnych; Roli mediów w kształtowaniu tożsamości kulturowej; Badania społeczności medialnych. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M-3: przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina nauk humanistycznych; dyscyplina - nauki o kulturze i religii 1 rok studiów drugiego stopnia (semestr 2) 30 godzin ćwiczeń 4 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 15 x 2 h = 30 h Przygotowanie studenckich projektów badawczych - 22 h Przygotowanie do ćwiczeń – 15 x 3 h = 45 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 3 h Razem: 100 h Odpowiada 4 pkt ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 + 3 = 33 - 1,3 ECTS o charakterze praktycznym: 45 + 22 = 67 - 2,7 ECTS |
Literatura: |
Literatura przedmiotu została wskazana w sekcji o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza Absolwent zna i rozumie: - szczegółową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną i etnograficzną w języku polskim i języku obcym na poziomie B2+ (KA7_WG3) - w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki nauk o kulturze i religii: antropologię kultury nauki o komunikacji społecznej i mediach (KA7_WG4) 2. Umiejętności: Absolwent potrafi: - wykorzystać pogłębione umiejętności badawcze związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy (KA7_UW2) - wykrywać złożone zależności między analizowanymi przez siebie tezami wypowiedzi kulturoznawczych pisemnych i ustnych, formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, myśleć w sposób komparatystyczny (KA7_UW4) - stworzyć artefakty artystyczne, naukowe oraz krytyczne opracowania dzieł sztuki z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz posiada umiejętności ich prezentacji (KA7_UW5) 3. Kompetencje społeczne: - przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (KA7_KK2) - organizowania pracy własnej i pracy zespołowej oraz jej krytycznej oceny i przemodelowania w sposób przedsiębiorczy (KA7_KO3) - docenienia wielokulturowości społeczności, regionu, kraju, Europy, rozumienia na poziomie rozszerzonym odmiennych stylów życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych oraz komunikowania się z nimi (KA7_KR1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: projekty badawcze, prezentacje multimedialne projektów badawczych, ćwiczenia, dyskusje, konsultacje. Formy zaliczenia przedmiotu: przygotowanie projektu badawczego i aktywność w czasie zajęć (dotycząca przeczytanej literatury przedmiotu i udziału w dyskusji) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukasiak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.