Oferta przedmiotowa jednostki Instytut Filozofii
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022 - Rok akademicki 2022/23 2023 - Rok akademicki 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | |||||
410-FS2-1AFI |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs oferuje przegląd kluczowych odpowiedzi filozoficznych na pytanie: „Kim/czym jest człowiek?” Materiał w ramach kursu zorganizowany jest chronologicznie - od starożytności po transhumanizm - jednak w zależności od specyfiki grupy przewiduje się możliwość pogłębionej refleksji nad wybranymi zagadnieniami. Kurs może mieć charakter nieco bardziej propodeutyczny w sytuacji, gdy w grupie przeważają absolwenci kierunków niefilozoficznych lub, przeciwnie, bardziej zawansowany i techniczny w sytuacji, gdy zainteresowania słuchaczy są sprecyzowane (na przykład ze względu na tematykę planowanej pracy magisterskiej). |
|
||
410-KS1-1AK1 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest omówienie podstawowych zagadnień związanych z antropologią kulturową. Studenci zapoznają się z podstawowymi kategoriami pojęciowymi tej dyscypliny wiedzy, jej zakresem problemowym, umiejscowieniem pośród innych nauk, metodami badawczymi. Porządek wykładu i ćwiczeń będzie raczej problemowy niż historyczny, ale poznanie dziejów dyscypliny będzie możliwe dzięki podręcznikowi. Zagadnienia łączące antropologie społeczno-kulturową z kognitywistyką będą tylko dotknięte, z uwagi na to, że te treści będą obecne podczas innych zajęć na tym kierunku studiów. |
|
||
410-FS1-2AR4 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach studenci poznają podstawowe narzędzia teorii argumentacji i retoryki oraz wykorzystują je w praktyce, analizując i dyskutując wybrane argumenty filozoficzne i nie tylko. |
|
||
410-KS1-2ARG4 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS1-1BHP |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-KS1-1BHP |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS1-3BE6 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami bioetyki. Bioetyka jest dziedziną interdyscyplinarną, z pogranicza biologii, medycyny, filozofii, socjologii i psychologii. W szerszym ujęciu stanowi nurt etyki ekologicznej, obejmującej w swoich rozważaniach wszelkie formy życia. W związku z tym na wykładach poruszane będą zagadnienia dotyczące praw i interesów zwierząt oraz ekologii płytkiej i ekologii głębokiej. Węższe ujęcie bioetyki stanowi nurt etyki medycznej, w ramach której obserwuje się coraz większy rozdźwięk między postępem naukowym i tradycyjną moralnością. Omawiane podczas ćwiczeń konkretne problemy, takie jak, np. aborcja, inżynieria genetyczna czy transplantacje, prezentują również nasilający się współcześnie konflikt między ujmowaniem życia ludzkiego w kategoriach wartości i w kategoriach jakości. |
|
||
410-KS1-3BIN6 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest refleksja nad wybranymi zagadnieniami bioetyki z uwzględnieniem ustaleń neuroetyki. W szczególności refleksji poddane będą źródła moralności - z perspektywy interdyscyplinarnej, zagadnienia etyki i medycyny oraz etyki ekologicznej. |
|
||
410-FS2-2CKO4 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS2-2CMD3 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-KS1-3DEL |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS2-1EFI1 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest namysł nad statusem etycznym zwierząt pozaludzkich i relacją między ludźmi a środowiskiem naturalnym. Podczas zajęć staramy się nawiązywać zarówno do klasycznych stanowisk filozofii Zachodu, jak i do nowszych, bardziej rewolucyjnych głosów, szczególnie ekologii głębokiej i ekofeminizmu. Jakie mamy powinności wobec zwierząt i środowiska naturalnego? Z czego one wynikają? Jakimi zasadami powinniśmy się kierować? Co może zrobić filozofka w obliczu kryzysu klimatycznego? Jak połączyć namysł etyczny z wiedzą społeczną i ekologiczną? |
|
||
410-FS1-1KFS |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie początków filozofii w starożytnej Grecji i Rzymie na tle epoki, zapoznanie studentów z najistotniejszymi przedstawicielami filozofii starożytnej, najbardziej wpływowymi szkołami oraz wprowadzaną w tym okresie terminologią filozoficzną, w oparciu o teksty źródłowe i opracowania. Wybrane dzieła lub fragmenty dzieł pozwolą zilustrować najważniejsze kwestie filozoficzne podejmowane w tym okresie, ale również ukazać metody filozofowania. |
|
||
410-FS1-1KFSR |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie kształtowania się i rozwijania w okresie średniowiecza myśli filozoficznej oraz zapoznanie studentów z podstawowymi systemami, terminami i zagadnieniami filozoficznymi tej epoki na przykładzie konkretnych filozofów i ich dzieł. Wybrane dzieła lub fragmenty dzieł pozwolą zilustrować najważniejsze kwestie dyskutowane w filozofii średniowiecznej, tak aby ukazać nie tylko merytoryczne treści, ale również charakterystyczne dla średniowiecza odmiany stylu filozofowania i stosowaną przy nich metodę. |
|
||
410-KS1-3ETD6 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-KS1-3EIS5 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest analiza procesów afektywnych jako zjawiska o interdyscyplinarnym charakterze.Podczas kursu będziemy podejmować analizy związane z neurobiologią emocji i empatii oraz zastanawiać się będziemy nad ewolucyjnym rodowodem tych zjawisk. Następnie podejmiemy rozważania dotyczące umysłu ucieleśnionego, koncepcji markera somatycznego, inteligencji emocjonalnej i altruizmu. W dalszej części kursu zajmiemy się emocjami w kontekście interakcji społecznych, omówimy koncepcje dotyczące: wpływu procesów emocjonalnych na powstawanie systemów kulturowych. |
|
||
410-FS1-1EPI |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnych Ćwiczenia w formie dyskusji nad zagadnieniami poruszonymi w lekturach. Egzamin z wykładu – sprawdzian pisemny Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
||
410-KS1-2EPI3 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnej. Ćwiczenia w formie dyskusji i dodatkowych objaśnień zagadnień, na podstawie lektur. Zaliczenie wykładu – sprawdzian pisemny. Zaliczenie na ocenę (ćwiczenia) – na podstawie aktywności podczas zajęć, wyników kartkówek i pracy pisemnej. |
|
||
410-FS1-3EST6 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS1-3EEK5 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma wprowadzić słuchaczy w problematykę różnorodnych zjawisk związanych z dziedziną przedsięwzięć gospodarczych. Ma też ich uwrażliwić, że kategoria skuteczności (ekonomicznej) nie jest kategorią ostateczną, albowiem ostateczne są standardy moralne rozumiane jako sfera ocen formułowanych z punktu widzenia optymalizacji relacji społecznych. Problem ten jest wyraźnie widoczny w kontekście relacji prawo-moralność, podobnie w relacji ekonomia-etyka. Inaczej mówiąc, zagadnienia gospodarcze, analizowane w kategoriach skuteczności/efektywności muszą być przedmiotem analiz etycznych. |
|
||
410-FS1-2EPO4 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem zajęć jest związek etyki, filozofii i polityki. Na prowadzonych przeze mnie książki przekazują nam to, co mają do powiedzenia na temat życia i jego inwariantnych składników: dobra i zła, przebaczenia, pamięci, czasu, miłości, wierności i tym podobnych zjawisk. |
|
||
410-FS1-1EPR |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza w postawy teoretyczne i praktyczne interdyscyplinarnych związków etyki i prawa dotyczących pojęcia i koncepcji prawa, relacji między prawem a innymi systemami normatywnymi. Zapoznaje z problematyką dylematów etyczno-prawnych współczesności, które mogą pojawić się w przyszłej pracy osoby wykonującej zawody związane z filozofią i etyką. |
|
||
410-FS1-3EZ6 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są wybranym zagadnieniom z zakresu etyk zawodowych. W szczególności: roli moralności w społeczeństwie, kwestii norm moralnych w sferze prywatnej i publicznej, "kodeksowości" moralności, etycznym wyzwaniom współczesności, specyfice etyki zawodowej; etyce w biznesie czy polityce, a także analizom wybranych zawodowych kodeksów etycznych (np. nauczycieli, lekarzy, dziennikarzy). |
|
||
410-KS1-2EPK3 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-KS1-2FEB |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone feministycznej bioetyce będą rozwijały się w 3 nurtach tematycznych. 1. przyjrzymy się wybranym koncepcjom z zakresu feministycznej filozofii nauki (obiektywność, relatywizm, wiedze usytuowane, rola rozumu i emocji w uprawianiu nauki) oraz relacjom między teoriami feministycznymi a wybranymi dziedzinami nauki (biologia, fizyka, genetyka, epigenetyka, neuronauki). 2. poddamy analizie szczegółowe zjawiska poruszane w ramach bioetyki takie między innymi jak transseksualność (transgender studies), rasa, kwestie związane z prawami reprodukcyjnymi i technologiami reprodukcyjnymi, technologiami ciała, rak piersi, HIV oraz AIDS, etyka życia i umierania w kontekście bio- i nekropolityki oraz podejście do zwierząt oraz do środowiska (zagadnienie antropocenu). 3. zapoznamy się ze specyfiką feministycznego podejścia do etyki (tu zwłaszcza z koncepcjami etyki troski – jej konceptualizacjami począwszy od lat 80. XX wieku oraz najnowszymi – posthumanistycznymi ujęciami). |
|
||
410-ks1-3FEB |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone feministycznej bioetyce będą rozwijały się w 3 nurtach tematycznych. 1. przyjrzymy się wybranym koncepcjom z zakresu feministycznej filozofii nauki (obiektywność, relatywizm, wiedze usytuowane, rola rozumu i emocji w uprawianiu nauki) oraz relacjom między teoriami feministycznymi a wybranymi dziedzinami nauki (biologia, fizyka, genetyka, epigenetyka, neuronauki). 2. poddamy analizie szczegółowe zjawiska poruszane w ramach bioetyki takie między innymi jak transseksualność (transgender studies), rasa, kwestie związane z prawami reprodukcyjnymi i technologiami reprodukcyjnymi, technologiami ciała, rak piersi, HIV oraz AIDS, etyka życia i umierania w kontekście bio- i nekropolityki oraz podejście do zwierząt oraz do środowiska (zagadnienie antropocenu). 3. zapoznamy się ze specyfiką feministycznego podejścia do etyki (tu zwłaszcza z koncepcjami etyki troski – jej konceptualizacjami począwszy od lat 80. XX wieku oraz najnowszymi – posthumanistycznymi ujęciami). |
|
||
410-KS1-1FNU1 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Centralnym problemem kursu powinno być to, co we współczesnych naukach o poznaniu nazywa się często "trudnym problemem świadomości". Punktem wyjścia byłaby fenomenologiczna idea świadomości, którą można znaleźć przede wszystkim w filozofii Husserla, ale także jego nieortodoksyjnych uczniów i następców: Sartre'a, Merleau-Ponty'ego, Heideggera, punktem dojścia zaś próba łączenia podejścia fenomenologicznego z podejściem naturalistycznym ilustrowana np. propozycjami Dana Zahaviego. |
|
||
410-FS1-3FG5 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs filozofii gospodarki ma na celu zaznajomienie studentów z najważniejszymi problemami, jakie z perspektywy filozoficznej wiążą się z życiem gospodarczym i rozwinięcie w nich zdolności do jego krytycznej analizy. |
|
||
410-FS1-3PRL5 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omawiam ikony humanistyki polskiej 2 połowy XX – na ich dzieła oraz ich życie patrzę poprzez pewne wyrazy, pojęcia, idee, które nabierają rozpędu wraz z lekturą najważniejszych prac myślicieli wymienionych w dziale "Literatura". |
|
||
410-FS2-2FIL3 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem zajęć jest przedstawienie związków moralności, filozofii i literatury. Chciałbym oderwać twórczość literacką od łatwych skojarzeń i osadzić ją w myśli filozoficznej, w której kształtują się podstawowe pojęcia nowoczesności. |
|
||