Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-ON2-1ADA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dyskursu
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia obca nauczycielska 1 rok sem zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posługiwać się językiem angielskim na poziomie zaawansowanym i znać podstawy organizacji wypowiedzi ustnej oraz pisemnej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy dyskursu (AD), zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i praktycznym. Podstawowym zadaniem części wykładowej jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu różnych odmian i ujęć teoretycznych w ramach współczesnych studiów nad dyskursem, prezentacja pojęć i instrumentów analizy dyskursu, wskazanie zastosowania ich w lingwistycznych i społecznych kontekstach komunikacyjnych oraz wskazanie narzędzi lingwistycznych do interdyscyplinarnej pracy badawczej.

Kurs ten wyposaży studentów w wiedzę i umiejętności analizowania różnego rodzaju dyskursów, a także w praktyczny sposób ukaże, jak stosować narzędzia AD do analizowania wybranych przekazów medialnych. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą samodzielnie projektować i realizować badania nad dyskursem w wybranych przez siebie obszarach problematycznych.

Pełny opis:

Studia II stopnia Stacjonarne Ogólnoakademicki Fakultatywny (M_3)

I rok 1 semestr, 15 godzin – wykład 15 godzin – ćwiczenia.

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach. 15x1h 15h

Udział w ćwiczeniach / laboratoriach 15 x 1h 15h

Przygotowanie do zajęć 7x3h 21h

Dokończenie pracy domowej 7x3h 21h

Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10h

Realizacja zadań projektowych. 20h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim. 20h + 4h 24h

Razem: 126h (odpowiada 5 pkt. ECTS)

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 +15+10+4 = 44 Odpowiada 1,75pkt. ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. 15+20=35 Odpowiada 1, 25 pkt. ECTS

Literatura:

1. Brown, G., Yule, G. 1983. Discourse Analysis. CUP.

2.Cook, G. 1990. Discourse. OUP.

3. Fairclough Norman, 2003. Analyzing Discourse. Routledge

4. Fox, B.A. 1995. Discourse Structure and Anaphora. Written and Conversational English, CUP

5. Halliday, M.A.K. and R. Hassan, 1976. Cohesion in English. Longman: London and New York.

6. Langford, D. 1994. Analysing Talk, Macmillan (prezentacje 2013/2014)

7. McCarthy, M. 1996. Discourse Analysis for Language Teachers. CUP.

8. Nunan,D.1993. Introducing Discourse Analysis, Penguin English.

9. Riggenbach, H. 1999. Discourse Analysis in the Language Classroom. Vol.1 The Spoken Language, Ann Arbor The University of Michigan Press.

10. Salkie, R. 1995. Text and Discourse Analysis, Routledge, London and New York

11. Schiffrin, D., Tannen, D. & H.E. Hamilton (eds.) 2001. The Handbook of Discourse Analysis. Blackwell Publishers

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student:

K_W02 zna i rozumie znaczenie takich terminów jak, między innymi: "dyskurs", "tekst", "kontekst", "praktyka społeczna", "ideologia", "reprezentacja znaczenia w dyskursie", "mediacja", "styl", czy "intertekstualność"

K_W04, posiada wiedzę dotyczącą różnych podejść oraz metod analizy dyskursu oraz tendencji rozwojowych w tym zakresie

K_W05, ma wiedzę szczegółową z zakresu analizy dyskursu w ujęciu językoznawczym

K_W06, wie, w jaki sposób dyskurs jest analizowany w innych dziedzinach nauki, w szczególności w naukach społecznych

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

K_U01potrafi analizować dyskurs mówiony oraz pisany,

K_U02 posiada umiejętności analizy dyskursu z wykorzystaniem narzędzi analizy lingwistycznej, a także zaczerpniętych z nauk społecznych

K_U04badając dyskurs, potrafi czerpać z dorobku innych dziedzin naukowych, takich jak socjologia czy psychologia

K_U05 posługuje się pojęciami językoznawczymi, jak i tymi, które pochodzącą z dyscypliny nauk społecznych

K_U06 potrafi analizować dyskurs z wykorzystaniem źródeł werbalnych oraz niewerbalnych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student:

K_K04 mając wiedzę na temat analizy dyskursu, rozumie, jak bardzo złożona i wielopoziomowa jest komunikacja międzyludzka

K_K05 rozumie potrzebę wykorzystania wiedzy i umiejętności analizy dyskursu w życiu zawodowym, osobistym oraz w kontaktach z innymi ludźmi

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne po 1 semestrze.

Przygotowanie i przedstawienie prezentacji. Zaliczenie w ocenie na podstawie przygotowanej prezentacji, aktywnego udziału w ćwiczeniach, złożenia wszystkich zadań domowych i obecności na ćwiczeniach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pawłowska
Prowadzący grup: Katarzyna Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pawłowska
Prowadzący grup: Katarzyna Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy dyskursu (AD), zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i praktycznym. Podstawowym zadaniem części wykładowej jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu różnych odmian i ujęć teoretycznych w ramach współczesnych studiów nad dyskursem, prezentacja pojęć i instrumentów analizy dyskursu, wskazanie zastosowania ich w lingwistycznych i społecznych kontekstach komunikacyjnych oraz wskazanie narzędzi lingwistycznych do interdyscyplinarnej pracy badawczej.

Kurs ten wyposaży studentów w wiedzę i umiejętności analizowania różnego rodzaju dyskursów, a także w praktyczny sposób ukaże, jak stosować narzędzia AD do analizowania wybranych przekazów medialnych. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą samodzielnie projektować i realizować badania nad dyskursem w wybranych przez siebie obszarach problematycznych.

Literatura:

1. Brown, G., Yule, G. 1983. Discourse Analysis. CUP.

2.Cook, G. 1990. Discourse. OUP.

3. Fairclough Norman, 2003. Analyzing Discourse. Routledge

4. Fox, B.A. 1995. Discourse Structure and Anaphora. Written and Conversational English, CUP

5. Halliday, M.A.K. and R. Hassan, 1976. Cohesion in English. Longman: London and New York.

6. Langford, D. 1994. Analysing Talk, Macmillan (prezentacje 2013/2014)

7. McCarthy, M. 1996. Discourse Analysis for Language Teachers. CUP.

8. Nunan,D.1993. Introducing Discourse Analysis, Penguin English.

9. Riggenbach, H. 1999. Discourse Analysis in the Language Classroom. Vol.1 The Spoken Language, Ann Arbor The University of Michigan Press.

10. Salkie, R. 1995. Text and Discourse Analysis, Routledge, London and New York

11. Schiffrin, D., Tannen, D. & H.E. Hamilton (eds.) 2001. The Handbook of Discourse Analysis. Blackwell Publishers

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy dyskursu (AD), zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i praktycznym. Podstawowym zadaniem części wykładowej jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu różnych odmian i ujęć teoretycznych w ramach współczesnych studiów nad dyskursem, prezentacja pojęć i instrumentów analizy dyskursu, wskazanie zastosowania ich w lingwistycznych i społecznych kontekstach komunikacyjnych oraz wskazanie narzędzi lingwistycznych do interdyscyplinarnej pracy badawczej.

Kurs ten wyposaży studentów w wiedzę i umiejętności analizowania różnego rodzaju dyskursów, a także w praktyczny sposób ukaże, jak stosować narzędzia AD do analizowania wybranych przekazów medialnych. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą samodzielnie projektować i realizować badania nad dyskursem w wybranych przez siebie obszarach problematycznych.

Literatura:

1. Brown, G., Yule, G. 1983. Discourse Analysis. CUP.

2.Cook, G. 1990. Discourse. OUP.

3. Fairclough Norman, 2003. Analyzing Discourse. Routledge

4. Fox, B.A. 1995. Discourse Structure and Anaphora. Written and Conversational English, CUP

5. Halliday, M.A.K. and R. Hassan, 1976. Cohesion in English. Longman: London and New York.

6. Langford, D. 1994. Analysing Talk, Macmillan (prezentacje 2013/2014)

7. McCarthy, M. 1996. Discourse Analysis for Language Teachers. CUP.

8. Nunan,D.1993. Introducing Discourse Analysis, Penguin English.

9. Riggenbach, H. 1999. Discourse Analysis in the Language Classroom. Vol.1 The Spoken Language, Ann Arbor The University of Michigan Press.

10. Salkie, R. 1995. Text and Discourse Analysis, Routledge, London and New York

11. Schiffrin, D., Tannen, D. & H.E. Hamilton (eds.) 2001. The Handbook of Discourse Analysis. Blackwell Publishers

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)