Analiza dyskursu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-ON2-1ADA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dyskursu |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia obca nauczycielska 1 rok sem zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posługiwać się językiem angielskim na poziomie zaawansowanym i znać podstawy organizacji wypowiedzi ustnej oraz pisemnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy dyskursu (AD), zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i praktycznym. Podstawowym zadaniem części wykładowej jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu różnych odmian i ujęć teoretycznych w ramach współczesnych studiów nad dyskursem, prezentacja pojęć i instrumentów analizy dyskursu, wskazanie zastosowania ich w lingwistycznych i społecznych kontekstach komunikacyjnych oraz wskazanie narzędzi lingwistycznych do interdyscyplinarnej pracy badawczej. Kurs ten wyposaży studentów w wiedzę i umiejętności analizowania różnego rodzaju dyskursów, a także w praktyczny sposób ukaże, jak stosować narzędzia AD do analizowania wybranych przekazów medialnych. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą samodzielnie projektować i realizować badania nad dyskursem w wybranych przez siebie obszarach problematycznych. |
Pełny opis: |
Studia II stopnia Stacjonarne Ogólnoakademicki Fakultatywny (M_3) I rok 1 semestr, 15 godzin – wykład 15 godzin – ćwiczenia. Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach. 15x1h 15h Udział w ćwiczeniach / laboratoriach 15 x 1h 15h Przygotowanie do zajęć 7x3h 21h Dokończenie pracy domowej 7x3h 21h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10h Realizacja zadań projektowych. 20h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim. 20h + 4h 24h Razem: 126h (odpowiada 5 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 +15+10+4 = 44 Odpowiada 1,75pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. 15+20=35 Odpowiada 1, 25 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. Brown, G., Yule, G. 1983. Discourse Analysis. CUP. 2.Cook, G. 1990. Discourse. OUP. 3. Fairclough Norman, 2003. Analyzing Discourse. Routledge 4. Fox, B.A. 1995. Discourse Structure and Anaphora. Written and Conversational English, CUP 5. Halliday, M.A.K. and R. Hassan, 1976. Cohesion in English. Longman: London and New York. 6. Langford, D. 1994. Analysing Talk, Macmillan (prezentacje 2013/2014) 7. McCarthy, M. 1996. Discourse Analysis for Language Teachers. CUP. 8. Nunan,D.1993. Introducing Discourse Analysis, Penguin English. 9. Riggenbach, H. 1999. Discourse Analysis in the Language Classroom. Vol.1 The Spoken Language, Ann Arbor The University of Michigan Press. 10. Salkie, R. 1995. Text and Discourse Analysis, Routledge, London and New York 11. Schiffrin, D., Tannen, D. & H.E. Hamilton (eds.) 2001. The Handbook of Discourse Analysis. Blackwell Publishers |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: K_W02 zna i rozumie znaczenie takich terminów jak, między innymi: "dyskurs", "tekst", "kontekst", "praktyka społeczna", "ideologia", "reprezentacja znaczenia w dyskursie", "mediacja", "styl", czy "intertekstualność" K_W04, posiada wiedzę dotyczącą różnych podejść oraz metod analizy dyskursu oraz tendencji rozwojowych w tym zakresie K_W05, ma wiedzę szczegółową z zakresu analizy dyskursu w ujęciu językoznawczym K_W06, wie, w jaki sposób dyskurs jest analizowany w innych dziedzinach nauki, w szczególności w naukach społecznych UMIEJĘTNOŚCI Student: K_U01potrafi analizować dyskurs mówiony oraz pisany, K_U02 posiada umiejętności analizy dyskursu z wykorzystaniem narzędzi analizy lingwistycznej, a także zaczerpniętych z nauk społecznych K_U04badając dyskurs, potrafi czerpać z dorobku innych dziedzin naukowych, takich jak socjologia czy psychologia K_U05 posługuje się pojęciami językoznawczymi, jak i tymi, które pochodzącą z dyscypliny nauk społecznych K_U06 potrafi analizować dyskurs z wykorzystaniem źródeł werbalnych oraz niewerbalnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student: K_K04 mając wiedzę na temat analizy dyskursu, rozumie, jak bardzo złożona i wielopoziomowa jest komunikacja międzyludzka K_K05 rozumie potrzebę wykorzystania wiedzy i umiejętności analizy dyskursu w życiu zawodowym, osobistym oraz w kontaktach z innymi ludźmi |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne po 1 semestrze. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji. Zaliczenie w ocenie na podstawie przygotowanej prezentacji, aktywnego udziału w ćwiczeniach, złożenia wszystkich zadań domowych i obecności na ćwiczeniach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy dyskursu (AD), zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i praktycznym. Podstawowym zadaniem części wykładowej jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu różnych odmian i ujęć teoretycznych w ramach współczesnych studiów nad dyskursem, prezentacja pojęć i instrumentów analizy dyskursu, wskazanie zastosowania ich w lingwistycznych i społecznych kontekstach komunikacyjnych oraz wskazanie narzędzi lingwistycznych do interdyscyplinarnej pracy badawczej. Kurs ten wyposaży studentów w wiedzę i umiejętności analizowania różnego rodzaju dyskursów, a także w praktyczny sposób ukaże, jak stosować narzędzia AD do analizowania wybranych przekazów medialnych. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą samodzielnie projektować i realizować badania nad dyskursem w wybranych przez siebie obszarach problematycznych. |
|
Literatura: |
1. Brown, G., Yule, G. 1983. Discourse Analysis. CUP. 2.Cook, G. 1990. Discourse. OUP. 3. Fairclough Norman, 2003. Analyzing Discourse. Routledge 4. Fox, B.A. 1995. Discourse Structure and Anaphora. Written and Conversational English, CUP 5. Halliday, M.A.K. and R. Hassan, 1976. Cohesion in English. Longman: London and New York. 6. Langford, D. 1994. Analysing Talk, Macmillan (prezentacje 2013/2014) 7. McCarthy, M. 1996. Discourse Analysis for Language Teachers. CUP. 8. Nunan,D.1993. Introducing Discourse Analysis, Penguin English. 9. Riggenbach, H. 1999. Discourse Analysis in the Language Classroom. Vol.1 The Spoken Language, Ann Arbor The University of Michigan Press. 10. Salkie, R. 1995. Text and Discourse Analysis, Routledge, London and New York 11. Schiffrin, D., Tannen, D. & H.E. Hamilton (eds.) 2001. The Handbook of Discourse Analysis. Blackwell Publishers |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy dyskursu (AD), zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i praktycznym. Podstawowym zadaniem części wykładowej jest dostarczenie studentom wiedzy z zakresu różnych odmian i ujęć teoretycznych w ramach współczesnych studiów nad dyskursem, prezentacja pojęć i instrumentów analizy dyskursu, wskazanie zastosowania ich w lingwistycznych i społecznych kontekstach komunikacyjnych oraz wskazanie narzędzi lingwistycznych do interdyscyplinarnej pracy badawczej. Kurs ten wyposaży studentów w wiedzę i umiejętności analizowania różnego rodzaju dyskursów, a także w praktyczny sposób ukaże, jak stosować narzędzia AD do analizowania wybranych przekazów medialnych. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą samodzielnie projektować i realizować badania nad dyskursem w wybranych przez siebie obszarach problematycznych. |
|
Literatura: |
1. Brown, G., Yule, G. 1983. Discourse Analysis. CUP. 2.Cook, G. 1990. Discourse. OUP. 3. Fairclough Norman, 2003. Analyzing Discourse. Routledge 4. Fox, B.A. 1995. Discourse Structure and Anaphora. Written and Conversational English, CUP 5. Halliday, M.A.K. and R. Hassan, 1976. Cohesion in English. Longman: London and New York. 6. Langford, D. 1994. Analysing Talk, Macmillan (prezentacje 2013/2014) 7. McCarthy, M. 1996. Discourse Analysis for Language Teachers. CUP. 8. Nunan,D.1993. Introducing Discourse Analysis, Penguin English. 9. Riggenbach, H. 1999. Discourse Analysis in the Language Classroom. Vol.1 The Spoken Language, Ann Arbor The University of Michigan Press. 10. Salkie, R. 1995. Text and Discourse Analysis, Routledge, London and New York 11. Schiffrin, D., Tannen, D. & H.E. Hamilton (eds.) 2001. The Handbook of Discourse Analysis. Blackwell Publishers |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.