Algebra II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-MS1-2ALG2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.102
|
Nazwa przedmiotu: | Algebra II |
Jednostka: | Instytut Matematyki. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Algebra I 0600-FS1-2ALG1 |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawową wiedzę ze Wstępu do matematyki, Elementarnej teorii liczb oraz Algebry liniowej i Algebry I. |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Umiejętność stosowania twierdzeń Sylowa do opisu wybranych grup skończonych, sprawne posługiwanie się grupami permutacji i twierdzeniem klasyfikacyjnym dla skończenie generowanych grup abelowych, rozumienia związków między ideałami a zbiorami algebraicznymi, rozumienia i stosowania teorii Galois. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot do wyboru Dziedzina: nauki matematyczne, dyscyplina: matematyka Rok studiów: 2, semestr: 4 Prerekwizyty: Algebra I, Elementarna teoria liczb, Algebra liniowa I, Algebra liniowa II wykład 30 godz. ćwiczenia 30 godz. Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych, dyskusje w grupach problemowych. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach15x2h = 30h udział w ćwiczeniach 7x4h + 2h(instruktażu) = 30h przygotowanie do zajęć 7x3h = 21h dokończenie rozwiązywania zadań rozpoczętych na ćwiczeniach i opracowanie w domu notatek po odbytych zajęciach (wykładach, ćwiczeniach) 7x2h = 14h udział w konsultacjach 5x2h = 10h przygotowania do kolokwiów 2x5h = 10h przygotowanie do egzaminu i udział w nim 12h + 3h = 19h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 74 godzin, 2 ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 85 godzin, 3 ECTS |
Literatura: |
1. R. Andruszkiewicz, Wykłady z algebry ogólnej II, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016. 2. Cz. Bagiński „Wstęp do teorii grup” Wydawnictwo Script, Warszawa 2002 3. M. Bryński, J. Jurkiewicz „Zbiór zadań z algebry” PWN, Warszawa 1978 4. Paulo Ney de Souza, Jorge-Nuno Silva, Berkeley Problems in Mathematics, Berkeley, 1998. 5. K. Szymiczek „Zbiór zadań z teorii grup” PWN, Warszawa 1989 6. J. Rutkowski „Algebra abstrakcyjna w zadaniach” PWN, Warszawa 2006 7. M. Woronowicz, "Zadania z algebry ogólnej" - materiały dydaktyczne przesyłane studentom przez prowadzącego ćwiczenia. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu: Wie, że poznane struktury algebraiczne występują i mają znaczenie w różnych teoriach matematycznych; zna podstawowe pojęcia algebry ogólnej II i umie je zilustrować przykładami (działanie grupy na zbiór, grupy proste, rozwiązalne, pierścienie noetherowskie, zbiory algebraiczne); umie sformułować najważniejsze twierdzenia algebry ogólnej II (twierdzenie Sylowa, twierdzenie Galois); zna znaczenie teorii Galois w matematyce (np. nierozwiązalność w pierwiastnikach pewnych równań i niemożliwość wykonania pewnych konstrukcji geometrycznych); zna współczesne problemy algebry (np. klasyfikacja grup prostych).K_U17, K_W05, K_W04, K_W01, K_W02 Umie wykorzystać najważniejsze twierdzenia algebry ogólnej II do rozwiązywania standardowych zadań, umie klasyfikować skończone grupy abelowe, rozumie problemy sformułowane w języku algebry ogólnej i umie problemy w tym języku formułować, umie stosować pierścienie euklidesowe do rozwiązywania równań diofantycznych.K_U38, K_W02, K_W04 Umie wskazać konkretny przykład zastosowania algebry ogólnej II w rzeczywistości (np. zliczanie obiektów kombinatorycznych przy pomocy lematu Burnsie'a).K_U29, K_U25, K_W03 Potrafi przedstawić klasyczne problemy starożytności, ich znaczenie i wyjaśnić przystępnie główne idee algebraiczne, które pozwoliły je rozwiązać.K_K02, K_U36, K_W01, K_W03, K_U17 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.