Poradnictwo wychowawcze i rodzinne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON1-3GPB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo wychowawcze i rodzinne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-N1-2YPSP |
Założenia (lista przedmiotów): | Diagnostyka pedagogiczna 0800-N1-2YDPD |
Założenia (opisowo): | Założenia przedmiotu skoncentrowane są wokół złożonej problematyki wychowawczej, głównie wokół napotykanych przez rodziców trudności wychowawczych z dziećmi, postępowania z dziećmi w różny sposób upośledzonymi lub odbiegającymi od normy w rozwoju, podejrzanymi o upośledzenie umysłowe lub wykazującymi zaburzenia zachowania, jak również wokół sprawy wyboru zawodu, takiego, który by najlepiej mógł odpowiadać zainteresowaniom dziecka jego cechom charakteru i usposobienia. Istotą poradnictwa jest takie korygowanie postępowania wychowawczego rodziców, które prowadzić będzie do rozwiązania istniejących problemów wychowawczych. Ponadto dzięki treściom omawianym w trakcie zajęć Student pozna typy specjalistycznego poradnictwa oraz zakres pomocy świadczonej w ich zakresie, a także dostarczenie podstawowych umiejętności związanych z prowadzeniem poradnictwa rodzinnego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
- Omówienie problemów współczesnej rodziny w zakresie realizowania funkcji wychowawczej. -Charakterystyka form specjalistycznego poradnictwa w Polsce. - Przybliżenie studentom idei poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego względem dziecka i jego rodziny oraz form pomocy świadczonej przez poradnie. Pkt ECTS:3=60 godz. W tym: 14-godz. ćw. 10 godz. wykłady 20 godz.-przygotowanie do testu 10godz.-przygotowanie do ćw./zapoznanie się z literaturą przedmiotu/ 6 godz.- indywidualne konsultacje/omawianie testów |
Pełny opis: |
Wykład: Charakterystyka pojęć: poradnictwo, typy poradnictwa, doradztwo, model kompetencyjny doradcy, problemy współczesnej rodziny, trudności wychowawcze, formy wsparcia. Specjalistyczne poradnictwo rodzinne w Polsce. Ćwiczenia: Przykłady oddziaływań w zakresie udzielania poradnictwa rodzinnego i wychowawczego w środowisku jednostki. Organizowanie pomocy w ramach poradnictwa rodzinnego w społeczności lokalnej. Charakterystyka poradnictwa rodzinnego i wychowawczego świadczonego przez wybrane instytucje, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ziemska M., Rola poradnictwa rodzinnego w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, Warszawa 1971. Kargulowa A.,O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Skałbania B., Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007. Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci: psychologiczny obraz sytuacji problemowych, Warszawa 2000. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków 2011. Wasilewska – Ostrowska K., Praca Socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Warszawa 2014. Ciczkowska – Giedziun M., Praca socjalna z rodziną oparta na zasobach [w:] Dysfunkcje rodziny. Roczniki socjologii rodziny XXI, Poznań 2011. Weissbrot- Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012. Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2009. Dybowska E., Wojtanowicz K., System wspierania i formy pracy z rodziną, Kraków 2013. Żukiewicz A., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011. Gray M., Webb S. A., Praca socjalna. Teorie i metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Tryjarska, B. (red.) Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa 2011, Okła, W.Poradnictwo terapeutyczne. Lublin 2013. Bandler, R., Grinder, J., Satir, V., Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk 1999. Satir, V., Terapia rodziny. Gdańsk 2000. Gladding S., Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne. Warszawa 1994. Lamb R., Poradnictwo zawodowe w zarysie. Warszawa 1998 Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Ustawa z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Literatura uzupełniająca: Gruca-Miąsik U., Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2011. Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Teoria i praktyka, Toruń 2004. Dejong P, I.K. Berg, Rozmowy o rozwiązaniach, Podręcznik, Wyd. Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. Sęk H., Wybrane koncepcje teoretyczne jako podstawa poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego, Warszawa 1985. Sokoluk W., Doradztwo i formy psychoterapii w poradnictwie małżeńskim oraz rodzinnym. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego, Warszawa 1985 Komorowski, A, Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii małżeńskiej. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego, Warszawa 1985. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_WO5 Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. K_W19 Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych obowiązujących w poradnictwie wychowawczym i rodzinnym. K_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów |ludzkich zachowań. K_U03 Potrafi posługiwać Się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do rożnych kontekstów działalności pedagogicznej. K_KO4 Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej. K_KO8 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład problemowy Wykład z prezentacją multimedialną Ćwiczenia audytoryjne: -praca w grupach -dyskusja -metody aktywizujące (metoda przypadków, burza mózgów,praca z tekstem) Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę Ocenę pozytywną z przedmiotu może uzyskać student, który zdobył min. 51% punktów z testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.