Lingwistyka tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1LNGT |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Lingwistyka tekstu |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Semantyka i pragmatyka językowa 0400-PS1-3SIPJ |
Założenia (lista przedmiotów): | Praktyczna stylistyka cz. 2 0400-PS1-3PST |
Założenia (opisowo): | Student powinien być wdrożony do samodzielnej refleksji nad znaczeniem słów i wypowiedzi jako podstawy efektywnego porozumiewania się; umieć dokonywać analizy stylistycznej tekstu oraz logicznej i semantyczno-pragmatycznej interpretacji aktów mowy; znać zasady redagowania tekstów w poszczególnych odmianach stylowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami językoznawczej teorii tekstu i zasadami analizy tekstologicznej oraz kształcenie praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznawania cech gatunkowo-stylistycznych różnego rodzaju tekstów; ich redagowania i przetwarzania Wykład (14 godz.) dotyczy gatunkowego zróżnicowania wypowiedzi w ramach stylów funkcjonalnych polszczyzny; funkcji tekstów jako złożonych aktów mowy; struktury tematyczno-rematycznej wypowiedzi; spójności treściowej, gramatycznej i stylistycznej tekstu; problematyki intertekstualności; zasad przekształcania tekstów. Ćwiczenia (15 godz.) uczą rozpoznawania wyznaczników gatunku, wskazywania w tekście funkcji elementów kompozycyjnych i metatekstowych; identyfikowania intencji i strategii komunikacyjnych nadawców; kształcą umiejętność analizy wskaźników koherencji treściowej, korygowania błędów w zakresie spójności wypowiedzi; redagowania planu tekstu; streszczeń i abstraktów. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: filologia polska Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Kod modułu/przedmiotu: 340-PS2-1LNGT Język modułu/przedmiotu: język polski Status przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne; językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok, semestr I Wymagania wstępne (zajęcia wprowadzające na studiach licencjackich): Praktyczna stylistyka; Semantyka i pragmatyka językowa Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 14; ćwiczenia – 15 Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, heureza, dyskusja. Sposoby weryfikacji: egzamin pisemny, referat/prezentacja, aktywność podczas zajęć, ćwiczenia warsztatowe (indywidualne i zespołowe), test sprawdzający, egzamin pisemny Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta (liczba godz.): 60 udział w wykładach i ćwiczeniach – 29; przygotowanie do ćwiczeń (lektura, wykonanie zleconych zadań) – 11; indywidualne konsultacje – 2,5 udział w zaliczeniach i egzaminach – 2,5; przygotowanie do egzaminu – 15. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34, ECTS: 1,5 o charakterze praktycznym: 27,5, ECTS: 1 |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009 [lub: U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005; R.-A. de Beaugrande, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa 1990; B. Boniecka, Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka, Lublin 1999] 2) Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2008. 3) Tekstologia. Część pierwsza i druga [w:] Seria: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 4 i 5, red. J. Bartmiński, B. Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004. 4) A. Wilkoń, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków 2002. 5) S. Gajda, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993. 6) Akty i gatunki mowy, w: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 3, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004 7) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca B. Witosz, Genologia lingwistyczna, Katowice 2005. M. R. Mayenowa (red.), O spójności tekstu, Wrocław 1971. T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993. T.A. van Dijk 2001, Badania nad dyskursem, w: tegoż /red./, Dyskurs jako struktura i proces. Praca zbiorowa, tłum. G. Grochowski, Warszawa 2001, s. 9-44. A. Duszak, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. S. Gajda, M. Balowski (red.), Styl a tekst. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Opole 1995. Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, D. Ostaszewska /red./ Katowice 2004. E. Malinowska, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001. K. Ożóg, Leksykon metatekstowy współczesnej polszczyzny mówionej. Wybrane zagadnienia, Kraków 1990. M. Wojtak, Gatunki prasowe, Lublin 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (W), umiejętności (U) i kompetencje społeczne (K) studenta: W1) zna zakres badań tekstologii językoznawczej i jej związki z innymi dyscyplinami naukowymi; W2) rozpoznaje wyznaczniki gatunku (funkcjonalne, kompozycyjne, stylowe) w tekstach użytkowych U1) umie dokonywać interpretacji komunikatów z uwzględnieniem komponentu pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego. U2) potrafi analizować wypowiedzi pod względem spójności, komunikatywności oraz tworzyć komunikaty realizujące określony cel nadawcy U3) umie dokonywać transformacji tekstów ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności sporządzania planów tekstu, abstraktów, streszczeń i podsumowań K) uczestniczy w dyskursie publicznym, tworząc różnego rodzaju komunikaty użytkowe z nastawieniem na potrzeby odbiorców wypowiedzi i z uwzględnieniem ich kompetencji Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się KA7_WG2 KA7_WGK2 KA7_UWKOU 2 KA7_KOR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie na bieżąco przygotowania do ćwiczeń; kolokwium sprawdzające - końcowe; egzamin pisemny na ocenę. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń (na ocenę). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć, Irena Szczepankowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kuć, Irena Szczepankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Student powinien być wdrożony do samodzielnej refleksji nad znaczeniem słów i wypowiedzi jako podstawy efektywnego porozumiewania się; umieć dokonywać analizy stylistycznej tekstu oraz logicznej i semantyczno-pragmatycznej interpretacji aktów mowy; znać zasady redagowania tekstów w poszczególnych odmianach stylowych. |
|
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: filologia polska Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Kod modułu/przedmiotu: 340-PS2-1LNGT Język modułu/przedmiotu: język polski Status przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne; językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok, semestr I Wymagania wstępne (zajęcia wprowadzające na studiach licencjackich): Praktyczna stylistyka; Semantyka i pragmatyka językowa Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 14; ćwiczenia – 15 Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, heureza, dyskusja. Sposoby weryfikacji: egzamin pisemny, referat/prezentacja, aktywność podczas zajęć, ćwiczenia warsztatowe (indywidualne i zespołowe), test sprawdzający, egzamin pisemny Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta (liczba godz.): 60 udział w wykładach i ćwiczeniach – 29; przygotowanie do ćwiczeń (lektura, wykonanie zleconych zadań) – 11; indywidualne konsultacje – 2,5 udział w zaliczeniach i egzaminach – 2,5; przygotowanie do egzaminu – 15. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34, ECTS: 1,5 o charakterze praktycznym: 27,5, ECTS: 1 |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009 [lub: U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005; R.-A. de Beaugrande, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa 1990; B. Boniecka, Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka, Lublin 1999] 2) Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2008. 3) Tekstologia. Część pierwsza i druga [w:] Seria: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 4 i 5, red. J. Bartmiński, B. Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004. 4) A. Wilkoń, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków 2002. 5) S. Gajda, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993. 6) Akty i gatunki mowy, w: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 3, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004 7) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca B. Witosz, Genologia lingwistyczna, Katowice 2005. M. R. Mayenowa (red.), O spójności tekstu, Wrocław 1971. T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993. T.A. van Dijk 2001, Badania nad dyskursem, w: tegoż /red./, Dyskurs jako struktura i proces. Praca zbiorowa, tłum. G. Grochowski, Warszawa 2001, s. 9-44. A. Duszak, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. S. Gajda, M. Balowski (red.), Styl a tekst. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Opole 1995. Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, D. Ostaszewska /red./ Katowice 2004. E. Malinowska, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001. K. Ożóg, Leksykon metatekstowy współczesnej polszczyzny mówionej. Wybrane zagadnienia, Kraków 1990. M. Wojtak, Gatunki prasowe, Lublin 2004. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Szczepankowska | |
Prowadzący grup: | Irena Szczepankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Student powinien być wdrożony do samodzielnej refleksji nad znaczeniem słów i wypowiedzi jako podstawy efektywnego porozumiewania się; umieć dokonywać analizy stylistycznej tekstu oraz logicznej i semantyczno-pragmatycznej interpretacji aktów mowy; znać zasady redagowania tekstów w poszczególnych odmianach stylowych. |
|
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: filologia polska Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Kod modułu/przedmiotu: 340-PS2-1LNGT Język modułu/przedmiotu: język polski Status przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne; językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok, semestr I Wymagania wstępne (zajęcia wprowadzające na studiach licencjackich): Praktyczna stylistyka; Semantyka i pragmatyka językowa Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 14; ćwiczenia – 15 Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, heureza, dyskusja. Sposoby weryfikacji: egzamin pisemny, referat/prezentacja, aktywność podczas zajęć, ćwiczenia warsztatowe (indywidualne i zespołowe), test sprawdzający, egzamin pisemny Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta (liczba godz.): 60 udział w wykładach i ćwiczeniach – 29; przygotowanie do ćwiczeń (lektura, wykonanie zleconych zadań) – 11; indywidualne konsultacje – 2,5 udział w zaliczeniach i egzaminach – 2,5; przygotowanie do egzaminu – 15. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34, ECTS: 1,5 o charakterze praktycznym: 27,5, ECTS: 1 |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009 [lub: U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005; R.-A. de Beaugrande, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa 1990; B. Boniecka, Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka, Lublin 1999] 2) Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2008. 3) Tekstologia. Część pierwsza i druga [w:] Seria: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 4 i 5, red. J. Bartmiński, B. Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004. 4) A. Wilkoń, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków 2002. 5) S. Gajda, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993. 6) Akty i gatunki mowy, w: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 3, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004 7) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca B. Witosz, Genologia lingwistyczna, Katowice 2005. M. R. Mayenowa (red.), O spójności tekstu, Wrocław 1971. T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993. T.A. van Dijk 2001, Badania nad dyskursem, w: tegoż /red./, Dyskurs jako struktura i proces. Praca zbiorowa, tłum. G. Grochowski, Warszawa 2001, s. 9-44. A. Duszak, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. S. Gajda, M. Balowski (red.), Styl a tekst. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Opole 1995. Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, D. Ostaszewska /red./ Katowice 2004. E. Malinowska, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001. K. Ożóg, Leksykon metatekstowy współczesnej polszczyzny mówionej. Wybrane zagadnienia, Kraków 1990. M. Wojtak, Gatunki prasowe, Lublin 2004. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Student powinien być wdrożony do samodzielnej refleksji nad znaczeniem słów i wypowiedzi jako podstawy efektywnego porozumiewania się; umieć dokonywać analizy stylistycznej tekstu oraz logicznej i semantyczno-pragmatycznej interpretacji aktów mowy; znać zasady redagowania tekstów w poszczególnych odmianach stylowych. |
|
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: filologia polska Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Kod modułu/przedmiotu: 340-PS2-1LNGT Język modułu/przedmiotu: język polski Status przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne; językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok, semestr I Wymagania wstępne (zajęcia wprowadzające na studiach licencjackich): Praktyczna stylistyka; Semantyka i pragmatyka językowa Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 14; ćwiczenia – 15 Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, heureza, dyskusja. Sposoby weryfikacji: egzamin pisemny, referat/prezentacja, aktywność podczas zajęć, ćwiczenia warsztatowe (indywidualne i zespołowe), test sprawdzający, egzamin pisemny Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta (liczba godz.): 60 udział w wykładach i ćwiczeniach – 29; przygotowanie do ćwiczeń (lektura, wykonanie zleconych zadań) – 11; indywidualne konsultacje – 2,5 udział w zaliczeniach i egzaminach – 2,5; przygotowanie do egzaminu – 15. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34, ECTS: 1,5 o charakterze praktycznym: 27,5, ECTS: 1 |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009 [lub: U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005; R.-A. de Beaugrande, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa 1990; B. Boniecka, Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka, Lublin 1999] 2) Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2008. 3) Tekstologia. Część pierwsza i druga [w:] Seria: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 4 i 5, red. J. Bartmiński, B. Niebrzegowska-Bartmińska, Lublin 2004. 4) A. Wilkoń, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków 2002. 5) S. Gajda, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993. 6) Akty i gatunki mowy, w: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 3, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004 7) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca B. Witosz, Genologia lingwistyczna, Katowice 2005. M. R. Mayenowa (red.), O spójności tekstu, Wrocław 1971. T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993. T.A. van Dijk 2001, Badania nad dyskursem, w: tegoż /red./, Dyskurs jako struktura i proces. Praca zbiorowa, tłum. G. Grochowski, Warszawa 2001, s. 9-44. A. Duszak, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. S. Gajda, M. Balowski (red.), Styl a tekst. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Opole 1995. Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, D. Ostaszewska /red./ Katowice 2004. E. Malinowska, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001. K. Ożóg, Leksykon metatekstowy współczesnej polszczyzny mówionej. Wybrane zagadnienia, Kraków 1990. M. Wojtak, Gatunki prasowe, Lublin 2004. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.