Edukacja matematyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3BHL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja matematyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci/tki rozpoczynający/ce zajęcia powinni/ny posiadać podstawową wiedzę dotyczącą myślenia uczniów klas 1-3 i warunków jego rozwoju, znać determinanty kształtowania pojęć i umiejętności dzieci oraz posiadać umiejętności projektowania pracy nauczyciela i uczniów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest stworzenie możliwości do nabywania przez Studentów/tki kompetencji nauczycielskich w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć matematycznych w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Studenci/tki uzupełnią wiedzę dotycząca warunków rozwoju myślenia uczniów na zajęciach matematycznych, poznają determinanty kształtowania pojęć i umiejętności matematycznych dzieci oraz usprawnią umiejętności projektowania pracy nauczyciela i uczniów. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika wczesnoszkolna Rok studiów/semestr: III/6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, dyskusja, praca z tekstem, metoda problemowa, pokaz Punkty ECTS: 5.0; Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach - 30 godzin Udział w wykładach – 20 godzin przygotowanie do ćwiczeń - 40 godzin udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny przygotowanie do testu egzaminacyjnego - 20 godzin egzamin - 2 godziny Wskaźniki ilościowe: -Wymagającei bezpośredniego udziału nauczyciela 54 godziny; ECTS – 2 - Zajęcia niewymagające udziału bezpośredniego nauczyciela - 60 godzin; |
Literatura: |
Literatura podstawowa Braun M., Konstrukcje matematyczne. Jak sobie z nimi radzić? Gdańsk 1995. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Warszawa 2009. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć, Warszawa 2013. Dąbrowski M., Edukacja matematyczna bez matematyki (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Dudel B., Zajączkowska K., MultiZegar. Nauka pomiaru czasu., Gdańsk 2019. Dudel B., Zajączkowska K., Uczymy się matematyki z „Magicznym Drzewem”, Opole 2022. Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000. Jaworska M., Jędrzejewska M., Nawrocka K., Dziecinnie prosta matematyka., Otwieramy przed dziećmi drzwi do matematycznego świata, Warszawa 2019. Hanisz J., Matematyka w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2002. Kalinowska A., Pozwólmy dzieciom działać. Warszawa 2010. Kalinowska A. (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie, Olsztyn 2013. Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004. Krejcova E., Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej, Opole 2016. Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolne, Opole 2011. Nawolska B., Żądło-Treder J., Dziecko w świecie miary, Kraków 2020. Oszwa U., Lęk przed matematyką, Lublin, 2020. Pawlusińska L., Kierowane odkrywanie matematyki we wczesnej edukacji. Szczecin 2021. Przybyła T. (red.), Liczby w cyfrowym świecie. Rozmowy o współczesnej edukacji matematycznej dziecka, Poznań 2021. Siwek H., Nauczanie czynnościowe matematyki, Warszawa 1998. Skarbek K., Uzdolnienia matematyczne u dzieci. Co pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie? Kraków 2020. Skura M., Lisicki M., Gen liczby. Jak dzieci uczą się matematyki, Warszawa 2018. Treliński G., Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym w klasach I-III, Kielce 2004. Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków 2007. Czasopisma metodyczne : Matematyczna Edukacja Dzieci - Czasopismo dla nauczycieli i rodziców, Problemy Wczesnej Edukacji |
Efekty uczenia się: |
- interpretuje klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także krytycznie je ocenia i twórczo z nich korzysta (KA7_WG2); - wyjaśnia i stosuje metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG6); - wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3); - trafnie dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia; (KA7_UW4); - funkcjonalnie posługuje się pojęciami z zakresu metodyki edukacji matematycznej w klasach 1-3 (KA7_UW6); - dokonuje autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi (KA7_KK4) |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ustne, egzamin pisemny, poprawkowy egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dudel | |
Prowadzący grup: | Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dudel | |
Prowadzący grup: | Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.