Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S1-3YSEM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. AKzA stac. sem. letni 3 rok 1st. AKzA stac. sem. zimowy 3 rok 1st. PIW stac. sem. letni 3 rok 1st. PIW stac. sem. zimowy 3 rok 1st. POW stac. sem. letni 3 rok 1st. POW stac. sem. zimowy 3 rok 1st. RES stac. sem. letni 3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem seminarium licencjackiego jest rozwijanie wiedzy i umiejętności Studentek i Studentów w zakresie rozwiązywania problemów teoretyczno-praktycznych, niezbędnych do przygotowania pracy dyplomowej - licencjackiej. |
Pełny opis: |
Kierunek: pedagogika Profil studiów: ogólnoakademicki ECTS: 10 Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z pedagogiki oraz metodologii prowadzenia badań społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60h Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę Przewiduje się następujące rodzaje prac na studiach I stopnia: badawcze: - empiryczne badania jakościowe lub ilościowe realizowane w terenie; - badania jakościowe realizowane na podstawie analizy literatury, dokumentów, źródeł (praca badawcza z określeniem celów, problemów, hipotez, metod analizy danych, itp.) – rozdział metodologiczny w takiej pracy jest swoisty, ale konieczny. projektowe: - projekt działalności praktycznej (w tym edukacyjnej) do zrealizowania lub realizowany przez studenta w środowisku lokalnym); - kompletny projekt badań empirycznych gotowy do realizacji. Zatwierdzenie tematu pracy dyplomowej przez Radę Wydziału powinno nastąpić nie później, niż z dniem rozpoczęcia ostatniego semestru danego cyklu kształcenia. |
Literatura: |
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. Betkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin, N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (red.). (2010). Metody badań jakościowych, t. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP. Krajewska A. (2001). Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Białystok: Trans Humana. Krajewska A. (2010). Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko. Kruger, H. H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Tł. D. Sztobryn. Gdańsk: GWP. Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, Lublin: Wydawnictwo UMCS. Łobocki M. (1999). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa. Łobocki M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa. Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. tłum. S. Zabielski, Białystok: Trans Humana. Palka S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP. Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badan pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Silverman D. (2012). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. oraz literatura polecana przez Osobę prowadzącą seminarium. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych - KA6_WG1, - ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw - KA6_WG3, - zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej - KA6_WG4, - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach - KA6_WG6, - ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach - KA6_WG7, - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - KA6_WK2, - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody - KA6_WK5, - ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych - KA6_WK7, - ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej - KA6_WK8, - ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej - KA6_WK9 UMIEJĘTNOŚCI - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) - KA6_UW4, - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie - KA6_UU2, - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu - KA6_UU1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - KA6_KK1, - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej - KA6_KO2, - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych - KA6_KR2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę Do zaliczenia seminarium wymagane są: - Obecność oraz aktywność na seminariach, - Opracowanie ostatecznej wersji pracy dyplomowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.