Elements of Classical Electrodynamics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-ERS-2EEK |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.201
|
Nazwa przedmiotu: | Elements of Classical Electrodynamics |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
ERASMUS sem. letni 2022/2023 |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Algebra 0900-FG1-1AL |
Założenia (lista przedmiotów): | Algebra 0900-FG1-1AL |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi założeniami elektrodynamiki klasycznej. Szczególny nacisk kładzie się na zrozumienie fizycznych podstaw przedmiotu. Szeroko dyskutuje się katalog zjawisk fizycznych, które dają się łatwo opisać w terminach elektrodynamiki klasycznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Elementy elektrodynamiki klasycznej są jednosemestralnym kursem przedmiotu, obejmującym 45 godzin wykładu i 45 godzin konwersatorium. Treść nauczania obejmuje: 1) Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami. 2) Analizę wektorową w 3. wymiarach. 3) Pola elektrostatyczne. 4) Pola magnetostatyczne. 5) Prawa indukcji elektromagmetycznej. 6) Równania Maxwella. 7) Fale elektromagnetyczne. 8) Optyka liniowa 9) Promieniowanie elektromagnetyczne. |
Pełny opis: |
Elementy elektrodynamiki klasycznej są jednosemestralnym kursem przedmiotu, obejmującym 45 godzin wykładu i 45 godzin konwersatorium. Treść nauczania obejmuje: 1) Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami. 2) Analizę wektorową w 3. wymiarach. 3) Pola elektrostatyczne. 4) Pola magnetostatyczne. 5) Prawa indukcji elektromagmetycznej. 6) Równania Maxwella. Elementy elektrodynamiki klasycznej są jednosemestralnym kursem przedmiotu, obejmującym 45 godzin wykładu i 45 godzin konwersatorium (3 godziny wykładu i 3 godziny konwersatorium tygodniowo). Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Moduł: fizyka teoretyczna, przedmiot obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki fizyczne, elektrodynamika klasyczna. Rok studiów, semestr: 2 rok, 4 semestr, studia I stopnia. Wymagania wstępne: kurs analizy matematycznej, kurs algebry, kurs mechaniki klasycznej. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, zadania domowe, dyskusje, konsultacje, samodzielne studiowanie. Punkty ECTS: 9. Bilans nakładu pracy studenta: wykład (45 godzin), konwersatorium (45 godzin), zadania domowe (90 godzin), dyskusje (5 godzin), konsultacje (15 godzin), samodzielne studiowanie (90 godzin). Wskaźniki ilościowe: wykład (2 punkty ECTS), konwersatorium (2 punkty ECTS), zadania domowe (2 punkty ECTS), dyskusje (0,5 punktu ECTS), konsultacje (0,5 punktu ECTS), samodzielne studiowanie (2 punkty ECTS). Treść nauczania obejmuje: 1) Prawo Coulomba dla ładunków punktowych i ciągłych rozkładów ładunku elektrycznego. 2) Prawo Gaussa w próżni w postaci różniczkowej i całkowej. Potencjał elektrostatyczny, Praca i energia w elektrostatyce. Zasada superpozycji w elektrostatyce. 3) Własności przewodników w ramach elektrostatyki. Dipole elektryczne. Polaryzacja dielektryczna, ładunki związane, pole D. Prawo Gaussa w dielektryku, ładunki swobodne. Dielektryki liniowe, energia układu dielektryków. 4) Równanie ciągłości prądu elektrycznego, prawo zachowania ładunku elektrycznego. Siła Lorentza. Prawo Biota-Savarta. 5) Prawo Ampere’a w postaci różniczkowej i całkowej. Statyczne równania Maxwella. Potencjał wektorowy pola magnetycznego. Dipole magnetyczne. 6) Zjawiska paramagnetyzmu i diamagnetyzmu. Magnetyzacja, indukowane prądy związane. Prawo Ampere’a w materiałach magnetycznych, pole H. Domeny magnetyczne, zjawisko ferromagnetyzmu, pętla histerezy. 7) Prawo Ohma, postać polowa i potencjałowa. Siła elektomotoryczna SEM, prawo strumienia. 8) Indukcja elektromagnetyczna, prawo Faradaya. Prawo Lenza - uniwersalna reguła strumienia. Indukcyjność wzajemna i własna obwodów. 9) Modyfikacja Maxwella dla prawa Ampere’a. Równania Maxwella ze źródłami w próżni i liniowym ośrodku dielektrycznym. Równania Maxwella dla potencjałów, transformacja cechowania, warunek Lorentza. 10) Fale elektromagnetyczne w próżni i liniowym ośrodku dielektrycznym. Notacja zespolona dla fal elektromagnetycznych, równania Fresnela dla fal elektromagnetycznych na granicy dwóch ośrodków. 11) Potencjały opóźnione w cechowaniu Lorentza. Potencjały Lienarda-Wiecherta dla ładunku punktowego. Pole elektromagnetyczne dla ładunku punktowego poruszającego się ze stałą prędkością. 12) Promieniowanie rozkładu ładunku elektrycznego: pole elektryczne, pole magnetyczne, pole promieniowania. |
Literatura: |
Zalecana literatura: 1) D. J. Griffiths: "Podstawy elektrodynamiki", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 2) J. D. Jackson: "Elektrodynamika klasyczna", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa1987 Literatura uzupełniająca: 1) M. Suffczyński: "Elektrodynamika", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978 2) L. Landau, E. Lifszyc: "Elektrodynamika ośrodków ciągłych", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 3) Bo Thide: "Electromagnetic Field Theory", UPSILON BOOKS - wersja elektroniczna dostępna u wykładowcy |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Rozumie rolę modelu ilościowego i abstrakcyjnego opisu obiektu fizycznego oraz zjawiska fizycznego w zakresie podstawowych działów fizyki. K_W02 2. Zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych. K_W04 3. Rozumie formalną strukturę podstawowych teorii fizycznych, potrafi użyć odpowiednich narzędzi matematycznych do ilościowego opisu zjawisk z wybranych działów fizyki. K_W09 4. Ma wiedzę z zakresu podstaw elektrodynamiki klasycznej, formalizmu oraz interpretacji teorii, zna teoretyczny opis oraz narzędzia matematyczne do analizy wybranych układów elektromagnetycznych. K_W05 5. Umie ze zrozumieniem i krytycznie korzystać z zasobów literatury oraz zasobów Internetu w odniesieniu do problemów elektrodynamiki klasycznej. K_U10 6. Rozumie strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej, uzyskuje świadomość powiązań poszczególnych dziedzin i teorii, zna przykłady błędnych hipotez fizycznych i błędnych teorii fizycznych. K_W02 7. Umie stosować poznane narzędzia matematyki do formułowania i rozwiązywania wybranych problemów z zakresu fizyki teoretycznej i doświadczalnej. K_W11 8. Umie przedstawić teoretyczne sformułowanie elektrodynamiki klasycznej oraz używając odpowiednich narzędzi matematycznych przeprowadzić teoretyczną analizę wybranych układów elektromagnetycznych. K_U08 9. Zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych. K_K02 10. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych. K_U42 Treści kształcenia. I. Pojęcia podstawowe. 1) Pola wektorowe w przestrzeni 3. wymiarowej. 2) Zasada superpozycji. 3) Zasady zachowania i wiekości zachowane. 4) Wielkości mierzalne. II. Pojęcia zaawansowane. 1) Potencjały pola elektromagnetycznego. 2) Fale elektromagnetyczne. 3) Promieniowanie. 4) Transformacja cechowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci uczestniczą w wykładzie wzbogaconym o symulacje komputerowe ilustrujące przekazywane treści. Są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji. Egzamin o zakończeniu kształcenia z przedmiotu elektrodynamika klasyczna odbywa się egzamin pisemny i ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę. Studenci otrzymują listy zadań do samodzielnego rozwiązania, których treść jest skorelowana z treścią wykładu. Podczas zajęć przedstawiają ich rozwiązania. Prowadzący zwraca szczególną uwagę na rozumienie używanych pojęć, klarowność prezentacji, stymuluje grupę do zadawania pytań i dyskusji. Prowadzący stara się wytworzyć w grupie ćwiczeniowej poczucie odpowiedzialności za zespół i zachęca do pracy zespołowej. Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie oceny, która uwzględnia: 1. Umiejętność rozwiązywania zadań z określonych działów elektrodynamiki klasycznej. 2. Umiejętność prezentacji rozwiązań. 3. Umiejętność dyskusji na tematy związane z przedmiotem. 4. Umiejętność korzystania z zasobów literatury i Internetu. 5. Zdolność do współpracy w grupie. 6. Kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów. Ocenianie ciągłe przez prowadzącego zajęcia. Ocena końcowa wyrażona liczbą przewidzianą w regulaminie studiów, która uwzględnia ocenę wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Przeszowski | |
Prowadzący grup: | Artur Kobus, Jerzy Przeszowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Przeszowski | |
Prowadzący grup: | Artur Kobus, Jerzy Przeszowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Przeszowski | |
Prowadzący grup: | Artur Kobus, Jerzy Przeszowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.