Rachunek transformat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FM2-1RTR |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.104
|
Nazwa przedmiotu: | Rachunek transformat |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Fizyka medyczna - II stopień stacjonarne - obow 2018/2019 fizyka medyczna 1 rok II stopień sem.zimowy 2024/2025 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład uzupełniony jest o ćwiczenia praktyczne i odpowiednio skorelowane zajęcia w laboratorium komputerowym z wykorzystaniem środowiska obliczeń symbolicznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Krótki wstęp do analizy zespolonej. Transformata Laplace’a i transformata Z. Szeregi Fouriera i transformacja Fouriera. Dyskretna transformata Fouriera. Filtry. Transformata Radona. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 3: Metody matematyczne i komputerowe) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina matematyka. Rok studiów/semestr: 1. rok/, 1 semestr Wymagania wstępne: Rachunek Różniczkowy i Całkowy I i II, Algebra z Geometrią. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godz, konwersatorium - 30 godz., laboratorium - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w laboratorium (15 godz.), udział w konsultacjach (10 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (40 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 4.8 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.6 ECTS. Zakres tematów: Krótki wstęp do analizy zespolonej: funkcje holomorficzne, punkty osobliwe. Twierdzenie o residuach. Transformata Laplace’a i transformata Z. Szeregi Fouriera, transformacja Fouriera, transformata kosinusowa. Zasada nieoznaczoności. Dyskretna transformata Fouriera (DFT), szybka transformata Fouriera (FFT). Przestrzeń Hilberta. Bazy. Operatory. Iloczyny skalarne. Delta Diraca. Filtry dolnoprzepustowe i górnoprzepustowe i ich rola w analizie sygnałów. Transformata Radona. Zastosowania w tomografii i analizie obrazów. |
Literatura: |
P.Durka: Analiza sygnałów, https://brain.fuw.edu.pl/edu R.Kuś: Obrazowanie medyczne, https://brain.fuw.edu.pl/edu W.Krysicki, L.Włodarski: Analiza matematyczna w zadaniach, tom II, PWN, Warszawa 1998. J.Cytowski, J.Gielecki, A.Gola: Cyfrowe przetwarzanie obrazów medycznych, EXIT, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. w pogłębionym stopniu zagadnienia matematyczne niezbędne w fizyce i astronomii w zakresie przewidzianym programem kształcenia, 2. w pogłębionym stopniu współczesne teorie fizyczne oraz, w zakresie przewidzianym programem kształcenia, jej znaczenie dla ochrony zdrowia, 3. specjalistyczne narzędzia badawcze stosowane w wybranej dziedzinie fizyki. Student potrafi: 4. właściwie dobierać modele matematyczne do rozwiązywania i analizowania zagadnień fizycznych, 5. dobrać i zastosować w praktyce narzędzia badawcze właściwe dla danej dziedziny fizyki, 6. przedstawić wyniki przeprowadzonych badań w rozbudowanej formie pisemnej i w postaci wystąpienia publicznego, zachowując kontekst przeprowadzonych badań oraz wyciągać z nich wnioski, 7. pozyskiwać informację i oceniać jej wiarygodność, dokonywać jej interpretacji, wyciągać na jej podstawie wnioski i formułować opinie, 8. rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów. Student jest gotów do: 9. nieustannego podnoszenia własnych kompetencji, mając na względzie szybki postęp w dziedzinie fizyki, 10. krytycznej oceny posiadanej wiedzy mierząc się z rzeczywistymi problemami badawczymi i stosowanymi, 11. kreatywnego myślenia i działania w instytucjach badawczych, rozwojowych i usługowych wykorzystujących narzędzia i dorobek fizyki. Kody KP7_: WG1, WG2, WG4, UW1, UW2, UW4, UK2, UO1, KK1, KK2, KO1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Po zakończeniu kształcenia odbywa się egzamin pisemny i ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edward Piotrowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Jurgielewicz, Artur Kobus, Edward Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edward Piotrowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Jurgielewicz, Edward Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.