3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Studiów Kulturowych)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023 - Rok akademicki 2023/24 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | |||||
520-KS1-1APK |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykłady i ćwiczenia są prezentacja najważniejszych szkół i kierunków badawczych w klasycznej antropologii. Mają służyć także zapoznaniu studentów z problemami istotnymi dla zrozumienia miejsca człowieka w kulturze, takimi jak: rozumienie pojęcia kultura, relacji natury i kultury, kultury a cywilizacji, wzoru kultury, relacji jednostki i kultury, problemu internalizacji kultury, mitu w kulturze, kulturowych modeli czasu i przestrzeni, roli ciała w kulturze, modeli kultury rycerskiej, szlacheckiej, mieszczańskiej i masowej. |
|
||
520-KS1-3DPK |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają charakter praktyczny. W ich trakcie studenci zapoznają się z podstawowymi metodami i technikami badawczymi niezbędnymi w diagnozowaniu warunków animacji społeczno-kulturowej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w umiejętności i narzędzia umożliwiające przygotowanie i przeprowadzenie wielowymiarowych badań diagnostycznych. |
|
||
520-KS1-2FWK |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci poznają informacje związane z różnorodnymi formami kina i ich przemianami stylistycznymi związanymi z rozwojem technologii i przemysłu oraz z przemianami kulturowymi, społecznymi i obyczajowymi dokonującymi się w przeciągu XX wieku i współcześnie. Uzyskują wiedzę o podstawowych artefaktach kina niemego, przełomu dźwiękowego, kina autorskiego i komercyjnego, produkcji współczesnych oraz o ich recepcji społecznej. Posiadają również wiedzę o genealogii kina oraz przemianach rodzajowych i gatunkowych na przestrzeni kina niemego, dźwiękowego i współczesnego. Po ukończeniu zajęć, student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w celu sformułowania własnej refleksji dotyczącej funkcjonowania filmu w społeczeństwie oraz posiada kompetencje oceny i wartościowania artefaktów filmowych, ich roli i miejsca w kulturze. |
|
||
520-KS1-3FKL |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas ćwiczeń nacisk zostanie położony na praktyczne aspekty animacji kultury. Pierwsze zajęcia maja charakter bardziej teoretyczny i student zostaje zapoznany z podstawowymi terminami związanymi z animacją kultury. Druga część zajęć ma charakter bardziej praktyczny. Omawiane są poszczególne projekty animacyjne w kontekście sztuki, edukacji czy nowych mediów. Następnie studenci sami tworzą scenariusz projektu kulturalnego, realizują go, by na ostatnich zajęciach poddać go ocenie i krytycznym uwagom. |
|
||
520-KS1-1HKL |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest ukazanie wybranych aspektów kształtujących kulturę i cywilizację europejską w perspektywie tzw.długiego trwania —od początków cywilizacji aż po narodziny nowoczesności.W ramach zajęć omawiane będą kluczowe procesy historyczne i kulturowe, które odegrały istotną rolę w kształtowaniu tożsamości kulturowej Europy, szczególnie wpływowi dziedzictwa cywilizacji antycznych – Mezopotamii, Egiptu, Grecji i Rzymu – oraz tradycji religijnych: chrześcijaństwa (zarówno zachodniego, jak i bizantyńskiego), judaizmu i islamu. Omówione zostaną zagadnienia związane z uniwersalizmem kultury europejskiej w średniowieczu, rozwojem miast, epoką wielkich odkryć geograficznych, reformacją oraz przemianami życia codziennego mieszkańców Starego Kontynentu. Uczestnicy kursu będą zachęcani do krytycznej analizy zjawisk kulturowych oraz do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób przeszłość kształtuje europejską teraźniejszość oraz jak w nowoczesny sposób opowiadać o przeszłości. |
|
||
520-KS1-1HSZ |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
- wykłady: omawiane są wybrane problemy sztuki europejskiej poczynając od starożytności, przez wieki średnie, skończywszy na epoce nowożytnej. Wśród omawianych problemów są między innymi takie jak traktowanie sztuki jako wyrazu myślenia religijnego, narracyjny charakter budowli sakralnych, "migracja" motywów ikonograficznych, sztuka w służbie reprezentacji władzy,; - ćwiczenia: głównymi problemami omawianymi na zajęciach są: rola nurtów awangardy I połowy XX wieku w przeobrażeniu myślenia o kształcie dzieła sztuki, modernistyczno-awangardowe próby przeobrażania rzeczywistości w imię sztuki, traktowanie sztuki jako sfery refleksji na swój własny temat, sztuka jako narzędzie przeobrażania kultury. Wszystkie wykłady i zajęcia są ilustrowane przeźroczami. |
|
||
520-KS1-3JKL |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykłady są poświęcone analizie związków pomiędzy językiem, kulturą i umysłem. Ze względu na specyfikę studiów zagadnienia będą omawiane głównie z perspektywy filozofii kultury, filozofii egzystencjalnej antropologii i psychoanalizy kultury. Tym niemniej poruszone także zostaną obszary związane z lingwistyką kulturową oraz psycholingwistyką. |
|
||
520-KS1-2KKL |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu z komunikacji kulturowej składającego się z serii wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów w trakcie wykładów z najważniejszymi kierunkami i szkołami badawczymi oraz nauczenie studentów w trakcie ćwiczeń, na podstawie analizy problemów podejmowanych w omawianych artykułach, jaką rolę odgrywa język w interakcjach kulturowych, jaką rolę w komunikacji kulturowej odgrywa komunikacja niewerbalna, między innymi proksemika, a także kontekst i szum informacyjny i jak one wpływają na znaczenia w procesie komunikacji, także w kulturze popularnej oraz w komunikacji wizualnej. |
|
||
520-KS1-2KAD |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ramowy zakres tematyczny przedmiotu obejmuje wiedzę na temat kształtowania się kultury audiowizualnej o rodowodzie technicznym, a także wybranych jej dzisiejszych aspektów. Zajęcia będą prowadzone w układzie historyczno-problemowym, z perspektywy antropologii kultury i mediów. Będą one dotyczyły takich zagadnień, jak: rola fotografii w kształtowaniu się kultury audiowizualnej; kino i wyobraźnia - film w kulturze współczesnej; telewizja jako kultura; seryjność i serializacja w kulturze i w mediach; voyeuryzm – kategoria poznawcza kultury audiowizualnej; kino i telewizja a zbiorowa wyobraźnia; kultura wideo – kultura uczestnictwa; kultura konwergencji; cyberprzestrzeń i cyberkultura. |
|
||
520-KS1-1KKS |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kulturą krajów sąsiednich oraz zauważanie podobieństw i różnić we wspólnym dziedzictwie wybranych obszarów i wspólnot kulturowych. |
|
||
520-KS1-1KPO |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot Kultura Podlasia zaznajamia z wielokulturowym charakterem regionu Podlasie. W trakcie zajęć omawiamy są zagadnienia dotyczące jego materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Zajmujemy się także współczesnym obrazem kulturowym Podlasia. |
|
||
520-KS1-2KKH |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Współcześnie dominujący 'zwrot kulturowy' w humanistyce podkreśla znaczenie literatury jako źródła, które nie tylko odzwierciedla, ale również wzbogaca nasze rozumienie kultury. Antropologia kulturowa dostarczyła historii literatury nowych pojęć i paradygmatów interpretacyjnych , które nie tylko pozwoliły uchwycić w dyskursie zjawiska dotąd marginalizowane, ale także pokazały jak możemy ująć historię literatury w kategoriach kulturowych. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zgłębiać wzajemne wpływy kultury (zarówno elitarnej, jak i masowej) i literatury i poznają najważniejsze terminy i koncepcje związane z kulturową historią literatury. Studenci podejmą próbę analizy konkretnych tekstów literackich z „perspektywy kulturowej”, opierając się na różnorodnych perspektywach i teoriach, takich jak studia postkolonialne, feminizm, krytyka afektywna, postpamięć, ekokrytyka i widmontologia. |
|
||
520-KS1-2MET |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący genezy i istoty badań kulturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich interdyscyplinarnego charakteru. Podczas wykładów i ćwiczeń studenci poznają najważniejsze pojęcia z tego zakresu. Zapoznają się także z wybranymi metodami badawczymi oraz z przykładami ich zastosowania w badaniach kulturoznawczych. Ćwiczenia mają charakter praktyczny. W ich trakcie studenci poznają podstawowe zasady dotyczące przygotowywania i prowadzenia badań. Celem zajęć jest wyposażenie studentów w umiejętności i narzędzia umożliwiające zaprojektowanie i realizację wielowymiarowych badań z zakresu kultury. |
|
||
520-KS1-3MAI |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poznaje elementy budowy dzieła sztuki istotne dla jego analizy i interpretacji, a także umie określić wymowę ideową i przesłanie utworu (treść, świat przedstawiony, bohaterowie i ich postawy), poznaje także podstawowe metody analityczno-interpretacyjne dzieła i uczy się zastosowania ich w praktyce, z uwzględnieniem kontekstów historycznych i społeczno-kulturowych powstania dzieła i jego recepcji przez różnorodną widownię. Zajęcia w znacznej części mają charakter praktyczny i polegają na wspólnej analizie i interpretacji wybranych dzieł (literackich, filmowych, teatralnych bądź plastycznych). W kolejnych cyklach realizacji przedmiotu, w kolejnych latach, wybierane do realizacji są metody analizy i interpretacji dzieła filmowego. Dotyczy to również obecnego cyklu uczenia. |
|
||
520-KS1-1MEU |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi mitologiami Europy oraz ich strukturą, funkcją kulturową i recepcją we współczesnej kulturze. Zajęcia rozwijają umiejętność analizy mitów jako złożonych kodów kulturowych oraz wspierają refleksję nad ich rolą w kształtowaniu zbiorowej wyobraźni. Uwzględnione zostają zarówno konteksty historyczne, jak i współczesne formy oddziaływania mitów. |
|
||
520-KS1-3MWK |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest: - przekazanie podstawowych wiadomości z zasad, teorii i historii muzyki na tle przemian historycznych i kulturowych - rozwijanie sfery estetycznej i emocjonalnej - rozwijanie umiejętności oceny wartości dzieł muzycznych i spostrzegania zjawisk dźwiękowych muzyki |
|
||
520-KS1-1ONK1 |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają charakter praktyczny. W ich trakcie studenci zrealizują temat „Podlasie - na szlaku wielu kultur”. Wielokulturowość regionu - jako jeden z najistotniejszych jego wyróżników - zostanie rozpoznana poprzez odwiedzenie 4 ważnych miejscowości i istotnych w nich miejsc (m. in.monasteru, synagogi, meczetu, kościoła w Sokółce, Muzeum Ziemi Sokólskiej, lodziarni Stara Szkoła). Supraśl, Kruszyniany, Krynki, Sokółka są miejscami, w których od wieków katolicyzm spotyka się z prawosławiem, islamem i judaizmem. Ta mozaika religijna i etniczna jest bogactwem regionu, jego kulturowym dziedzictwem, kulturową wizytówką. Dialog kulturowy i inspiracje z niego wynikające są obecne w literaturze przedmiotowej. W przypadku objazdu istotne jest doświadczenie jego obecności w rzeczywistości dziejącej się tu i teraz. Spotkanie z Innym ma charakter zarówno empirycznego doświadczenia, jak i intelektualnej refleksji. |
|
||
520-KS1-2ONK2 |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają charakter praktyczny. Objazd naukowy dotyczy związków Podlasia z szeroko rozumianą kulturą filmową. Studenci konfrontują zdobytą wiedzę z wybranymi przestrzeniami. Poznają miejsca będące inspiracją twórców filmowych. Zajęcia obejmują zarówno przygotowanie merytoryczne (analiza filmów, lektura publikacji, konteksty historyczne i społeczne), jak i refleksje w trakcie objazdu. |
|
||
520-KS1-3ONK3 |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają charakter praktyczny. W ich trakcie studenci zrealizują temat „Korelacja kultury i natury na Podlasiu”. Przeciwieństwo kultura/natura (w ramach różnych systemów ideologicznych, kulturowych, światopoglądowych) przyjmuje różne rozwiązania. W coraz większym stopniu staje się ono również tematem refleksji związanej z kwestiami równowagi środowiska, stylów życia, koncepcji rozwoju. Dlatego coraz więcej działań kulturalnych i artystycznych eksploruje ten temat poszukując w nim ważnych społecznie kontekstów. Natura (jako część rozumienia słowa kultura) staje się ważnym polem eksploracji i animacji kultury. |
|
||
520-KS1-2OWI |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu prawa autorskiego oraz wybranymi aspektami prawa własności przemysłowej. Szczególny nacisk położony zostanie na praktyczne zastosowanie omawianych przepisów w działalności kulturalnej, artystycznej i medialnej. |
|
||
520-KS1-1PAM |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia mediów jest związana z jednej strony z antropologią nowoczesnych społeczeństw, a z drugiej powiązana jest z przełomem jakim dokonał się w badaniach komunikacji medialnej za sprawą badaczy skupionych w ośrodku studiów kulturowych (cultural studies) w Birmingham. Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący teorii mediów, perspektyw analizy przekazów medialnych oraz wybranych zjawisk związanych z mediami w kulturze współczesnej. Kurs ma na celu uświadomienie studentkom i studentom symbolicznej konstrukcji rzeczywistości oraz roli mediów w reprodukcji kultury i formowaniu tożsamości zbiorowej. Ponadto celem przedmiotu jest zapoznanie uczestniczek i uczestników kursu z różnymi praktykami użytkowania mediów i przypisywania im znaczeń. |
|
||
520-KS1-2PKM |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia wprowadzają w problematykę międzykulturowości i komunikacji poprzez analizę teorii i koncepcji współistnienia różnych systemów kulturowych, dynamiki ich przenikania i konstruowania tzw. "trzeciej drogi". Analizy teorii semiotycznych oraz praca z teoria Gudykunsta wprowadzaja studentów w zagadnienie komunikacji na pograniczu kulturowym. |
|
||
520-KS1-3PZ |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Praktyka zawodowa służy przygotowaniu do wykonywania zawodu i wykorzystywania zdobytej wiedzy w pracy zawodowej. |
|
||
520-KS1-1PKP |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot koncentruje się na analizie i krytycznym rozumieniu kluczowych zjawisk kultury popularnej w kontekście współczesnych przemian społecznych, technologicznych i kulturowych. Przedmiot łączy teoretyczne podstawy z praktyczną analizą konkretnych przykładów, takich jak filmy, muzyka, seriale czy fenomeny internetowe. |
|
||
520-KS1-3POK |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład omawia organizację kultury w państwach Unii Europejskiej i problemy związane z polityką kulturalną. Szczególną uwagę zwraca się na funkcjonowanie instytucji kulturalnych wybranych państw Unii Europejskiej. W trakcie zajęć wskazuje się na znaczenie instytucji kultury dla rozwoju społeczeństwa i poszczególnych krajów. Program wykładów obejmuje też konkretne projekty unijne w dziedzinie rozwoju i ochrony kultury w wielu jej aspektach. |
|
||
520-KS1-3SEML |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
520-KS1-3SEML1 |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie seminarium student pod kierunkiem promotora pracuje nad przygotowaniem pracy licencjackiej stanowiącej opracowanie zagadnienia z zakresu zjawisk kulturowych odpowiadającego profilowi i tematyce wybranego seminarium. Celem zajęć seminaryjnych jest przygotowanie bibliografii oraz stworzenie warsztatu metodologicznego umożliwiającego przeprowadzenie analizy wybranych problemów i przygotowanie prac licencjackich. W trakcie zajęć student formułuje problem badawczy, pytania badawcze, określa metodę badawczą oraz opracowuje strukturę pracy licencjackiej. Efektem końcowym seminarium jest napisanie pracy licencjackiej pozytywnie ocenionej przez promotora i dopuszczenie jej do obrony. |
|
||
520-KS1-3SEML2 |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do pisania pracy licencjackiej i wsparcie indywidualnych zainteresowań studentów w ramach dyscypliny nauk o kulturze i religii. W ramach seminarium licencjackiego "Dziecko w kulturze, kultury dzieciństwa" zostaną omówione założenia interdyscyplinarnych badań kulturowych nad dzieckiem children studies. Program zajęć obejmie wieloaspektowe podejście do badania współczesnej kultury dziecięcej, uwzględniając najważniejsze zagadnienia z perspektywy antropologicznej, psychologicznej, pedagogicznej oraz socjologicznej. Studenci zdobędą kompleksową wiedzę na temat roli dziecka w społeczeństwie i kulturze oraz sposobów badań i analizy związków między dziećmi a kulturą. Szczególny nacisk położony zostanie na najnowsze tendencje w badaniach nad dziećmi, włączając eksperymentalne działania badań partycypacyjnych prowadzone wraz z dziećmi. Wskazana znajomość języka angielskiego - stopień podstawowy lub średnio zaawansowany. |
|
||
520-KS1-3SEML3 |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
520-KS1-3SEML4 |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||