Patologie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-3ALS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Patologie społeczne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 0800-S1-1YBPW |
Założenia (lista przedmiotów): | Profilaktyka społeczna 0800-ZS1-3AIW |
Założenia (opisowo): | • Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami definiowania patologii społecznych • Zapoznanie studentów z podstawową terminologią z zakresu patologii społecznych • Zapozanie studentów z teoretycznymi podstawami definiowania patologii społecznych odnoszących się do identyfikacji, etiologii, symptomatologii i działań profilaktycznych w obszarach funkcjonowania jednostek, grup społecznych i szerszych zbiorowości Wiedza z podstaw prawa, filozofii psychopatologii oraz dewiacji społecznych stanowi istotną podstawę do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Treści wykładów i ćwiczeń obejmują prezentację i analizę patologii społecznych jako konsekwencji zaburzeń biopsychicznych, społeczno-ekonomicznych i kulturowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje takie zagadnienia jak: 1. Norma – dewiacja – dezorganizacja – dezintegracja – patologia – charakterystyka podstawowych pojęć 2. Biopsychiczne i socjokulturowe uwarunkowania zachowań patologicznych 3. Diagnoza symptomów i skali takich zjawisk patologii społecznej które dotyczą: a) jednostek, b) grup społecznych, c) szerszych zbiorowości: • Dewiacja samotnicza – samobójstwo, • Handel ludźmi, • Terroryzm, • Uzaleznienia: alkoholizm i narkomania, • Dewiacje życia seksualnego: prostytucja, pedofilia, dziecięca pornografia, kazirodztwo, • Wykluczenie społeczne: mobbing, bullying, bezdomność, dzieci ulicy. 4. Strategie minimalizowania skutków patologii społecznych. |
Literatura: |
• Pospiszyl, I. (2008). Patologie społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Siemaszko, A. (1993). Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN • Kozak S. Patologie wśród dzieci i młodzieży: leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007: Difin. • Urban B. (red.) Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001. • Malinowski A., Patologia z udziałem młodzieży – także akademickiej, Wychowanie na Co Dzień, 2005 nr 6. • Pierzchała K., Cekiera Cz., Człowiek a patologie społeczne, Toruń 2009. • Urban, B. (2005). Zachowanie dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego •Malesa W. Wirtualny seks za prawdziwe pieniądze : o prostytucji nieletnich, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.- 2010, nr 7 • Charkowska K. (2012) Zjawisko prostytucji w doświadczeniach prostytuujących się kobiet. Kraków: Impuls • Gardian R. (2010) Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej, Kraków: Impuls. • Lasocik Z. (2013), Niekaralność ofiar handlu ludźmi - wstępna diagnoza problemu, Ośrodek Badań Handlu Ludźmi, Warszawa: UW. • Anna Nowak, Ewa Wysocka (2001 )Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie :elementy patologii społecznej i kryminologii Katowice : Wyd. Śląsk • Dufour P. (1997), Historia prostytucji, Gdynia: Uraeus • Jarosz, M. (2004), Samobójstwa. Ucieczka przegranych. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN. • Sztompka P., (2002): Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, w: Socjologia, Znak, • Sztompka P., (2002): Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, w: Socjologia, Znak, |
Efekty uczenia się: |
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (KA6_WG1) ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (KA6_WG2) zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej (KA6_WG4) ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (KA6_WG6) ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (KA6_WK3) potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (KA6_UW1) posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów (KA6_UK3) potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (KA6_UU1) dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki (KA6_KR1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: • ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność podczas zajęć, , - 1/3 oceny końcowej • praca własna - efekt oceny pracy w zespole tematycznym opracowującym wybrane zagadnienie - 1/3 oceny końcowej • jakość blind peer review prac innych zespołów tematycznych - 1/3 oceny końcowej Wykłady: zaliczenie pisemne treści z wykładów - test wielokrotnego wyboru (na koniec cyklu zajęć) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.