Prawo konstytucyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-2PKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo konstytucyjne |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty obowiązkowe PR.Stacj. 2 rok sem. Letni PR.Stacj. 2 rok sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia prawa 370-PS5-1HPRW |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności w zakresie rozpoznawania modeli ustrojowych współczesnego świata, klasyfikowania na tym tle ustroju RP oraz świadomości jej genezy ustrojowej; zrozumienia opisu organizacji i funkcjonowania organów konstytucyjnych państwa; poruszania się w sferze wzajemnych relacji pomiędzy głównymi organami państwa; znajomości praktyki ich działania, zasadniczych instytucjonalnych i materialnych i materialnych gwarancji nadrzędności konstytucji oraz praw, wolności i obowiązków jednostki; rozumienia roli poszczególnych organów ustrojowych oraz instytucji w organizacji państwa i współczesnego społeczeństwa; przyswojenia terminologii prawnokonstytucyjnej; podniesienia kultury prawnej i politycznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia obejmujące podstawowy zakres programu nauczania przedmiotu, w tym także prezentację praktyki ustrojowej RP. Zachęcenie studentów do wykorzystywania różnych form samokształcenia (literatura prawnoustrojowa, publicystyka prasowa, wybrane programy telewizje i radiowe - w tym między innymi relacje z posiedzeń Sejmu i Senatu, zasoby internetowe). Wykorzystywanie platformy e-learningowej Eduportal - w zakresie zamieszczania przez prowadzących zajęcia określonych materiałów źródłowych, opracowanych zagadnień, kazusów itp. W trakcie ćwiczeń - wykorzystywanie aktów normatywnych oraz orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego np. przy rozwiązywaniu kazusów. |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: nauki prawne Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3 Wymagania wstępne - Prawoznawstwo (370-PN5-1PWO); Historia prawa publicznego 370-PN5-1HPA; Logika prawnicza 370-PN5-1LP Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: łącznie 100 godz.; 50 godz. wykładu (w tym 20 godz. zajęć zdalnych asynchronicznych) i 50 godz. ćwiczeń (w tym 20 godz. zajęć zdalnych asynchronicznych). Metody dydaktyczne - klasyczny wykład (możliwe prowadzenie zdalne w czasie rzeczywistym, prezentacje, możliwe przekazywanie opracowanych zagadnień za pomocą platformy e-learningowej, wypowiedzi studentów na zadany temat, dyskusja, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów prawnych, prace w grupach, zadania lub testy lub kazusy w e-learningu, konsultacje. Punkty ECTS – 9 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 100 godz. (w tym 40 godz. w zajęciach zdalnych asynchronicznych); przygotowanie do zajęć i egzaminu 112,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50,5 godz., egzamin 2 godz. Razem: 225 godz., co odpowiada 9 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2020. 2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016. 3. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2015. 4. Z. Witkowski, A. Bień-Kacała (red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2015. 5. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. 6. B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012. 7. M. Florczak-Wątor Prawo konstytucyjne. Kazusy, Warszawa 2020 8. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016. 9. B. Szmulik (red.), dr Andrzej Pogłódek (red.), Prawo konstytucyjne. Pytania. Kazusy. Tablice. Testy, Warszawa 2016 oraz Konstytucja RP i wybrane akty normatywne np. ustawy i regulaminy Sejmu i Senatu |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i instytucji z zakresu prawa konstytucyjnego (KA7_WG3) - egzamin końcowy: pisemny (I etap) i ustny (II etap); ewentualnie w formie zdalnej - absolwent ma pogłębioną wiedzę o źródłach prawa polskiego, o procesie jego tworzenia i przeprowadzania zmian (KA7_WG6) - egzamin końcowy: pisemny (I etap) i ustny (II etap); ewentualnie w formie zdalnej Umiejętności: - absolwent potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach dziedziny prawa konstytucyjnego (KA7_UW1) - egzamin końcowy: pisemny (I etap) i ustny (II etap); ewentualnie w formie zdalnej - absolwent potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ujęciu interdyscyplinarnym (KA7_UW2) - egzamin końcowy: pisemny (I etap) i ustny (II etap); ewentualnie w formie zdalnej - umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z poszczególnych dziedzin prawa (KA7_UW3) - egzamin końcowy: pisemny (I etap) i ustny (II etap); ewentualnie w formie zdalnej - posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących materii prawnej oraz zagadnień z pogranicza prawa i wybranych innych dziedzin nauki, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę teoretyczną, korzystając z materiałów pozyskanych samodzielnie (KA7_UK1) - egzamin końcowy: pisemny (I etap) i ustny (II etap); ewentualnie w formie zdalnej Kompetencje społeczne: - absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (KA7_KO1) - egzamin końcowy: pisemny (I etap) i ustny (II etap); ewentualnie w formie zdalnej - potrafi samodzielni i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (KA7_KK2) - egzamin końcowy: pisemny (I etap) i ustny (II etap); ewentualnie w formie zdalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach: nieobecności zaliczane są na konsultacjach osoby prowadzącej ćwiczenia, liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4 (dotyczy zawsze ćwiczeń) - Analogicznie odrabiane jest niewykonanie zadań w e-learningu - Zaliczenie końcowe (lub odpowiednio egzamin końcowy) odbędzie się w dwóch etapach: Etap I - pisemny: czas trwania: do 90 minut, rozwiązanie testu składającego się z co najmniej 40-u pytań oraz rozwiązanie minimum 3-ch kazusów. Uzyskanie co najmniej 51% punktów możliwych do zdobycia na tym etapie stanowi warunek konieczny dla dopuszczenia studenta do etapu II. Niedopuszczenie lub nieprzystąpienie przez studenta do etapu II skutkuje końcową oceną niedostateczną za dane podejście. Etap II – ustny – odpowiedź na 3 pytania sformułowane na podstawie listy zagadnień podanej studentom do wiadomości wcześniej. Za każdą odpowiedź można uzyskać max. 5 pkt Uwaga: Uzyskanie ponad 75% punktów za realizację zadań e-learningowych w ramach ćwiczeń (lub odpowiednio innych zajęć) podnosi pozytywną ocenę za II etap o 0,5 stopnia. Ogółem za II etap można uzyskać maksymalnie 15 pkt. Ocena uzyskana na II etapie równoznaczna jest z oceną końcową zaliczenia ćwiczeń (odpowiednio egzaminu). Do zaliczenia końcowego ćwiczeń/egzaminu konieczne jest uzyskanie co najmniej 8 pkt. na II etapie zaliczenia. Skala ocen pozytywnych: 8 – 9 pkt ocena 3 10 pkt ocena 3+ 11 – 12 pkt ocena 4 13 pkt ocena 4+ 14 – 15 ocena 5 W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego ćwiczeń (egzaminu) przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin
Wykład, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Jackiewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Alkowska, Kamila Bezubik, Jarosław Galicki, Andrzej Jackiewicz, Józefina Kupińska, Artur Olechno, Gabriela Rajecka, Ewelina Wilczewska-Furmanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin
Wykład, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Matwiejuk | |
Prowadzący grup: | Kamila Bezubik, Andrzej Jackiewicz, Lech Jamróz, Jarosław Matwiejuk, Renata Olesiejuk, Jan Tołwiński, Paweł Zawadzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia prawa 370-PS5-1HPRW |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia obejmujące podstawowy zakres programu nauczania przedmiotu, w tym także prezentację praktyki ustrojowej RP. Zachęcenie studentów do wykorzystywania różnych form samokształcenia (literatura prawnoustrojowa, publicystyka prasowa, wybrane programy telewizje i radiowe - w tym między innymi relacje z posiedzeń Sejmu i Senatu, zasoby internetowe). Wykorzystywanie platformy e-learningowej EduPortal - w zakresie zamieszczania przez prowadzących zajęcia określonych materiałów źródłowych, opracowanych zagadnień, kazusów itp. W trakcie ćwiczeń - wykorzystywanie aktów normatywnych oraz orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego np. przy rozwiązywaniu kazusów. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: nauki prawne Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3 Wymagania wstępne - Prawoznawstwo (370-PN5-1PWO); Historia prawa publicznego 370-PN5-1HPA; Logika prawnicza 370-PN5-1LP Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: łącznie 100 godz.; 50 godz. wykładu (w tym 20 godz. zajęć zdalnych asynchronicznych) i 50 godz. ćwiczeń (w tym 20 godz. zajęć zdalnych asynchronicznych). Metody dydaktyczne - klasyczny wykład (możliwe prowadzenie zdalne w czasie rzeczywistym, prezentacje, możliwe przekazywanie opracowanych zagadnień za pomocą platformy e-learningowej, wypowiedzi studentów na zadany temat, dyskusja, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów prawnych, prace w grupach, zadania lub testy lub kazusy w e-learningu, konsultacje. Punkty ECTS – 9 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 100 godz. (w tym 40 godz. w zajęciach zdalnych asynchronicznych); przygotowanie do zajęć i egzaminu 112,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50,5 godz., egzamin 2 godz. Razem: 225 godz., co odpowiada 9 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2020. 2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016. 3. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2015. 4. Z. Witkowski, A. Bień-Kacała (red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2015. 5. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. 6. B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012. 7. M. Florczak-Wątor Prawo konstytucyjne. Kazusy, Warszawa 2020 8. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016. 9. B. Szmulik (red.), dr Andrzej Pogłódek (red.), Prawo konstytucyjne. Pytania. Kazusy. Tablice. Testy, Warszawa 2016 oraz Konstytucja RP i wybrane akty normatywne np. ustawy i regulaminy Sejmu i Senatu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin
Wykład, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Matwiejuk | |
Prowadzący grup: | Kamila Bezubik, Andrzej Jackiewicz, Lech Jamróz, Jarosław Matwiejuk, Radosław Puchta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia prawa 370-PS5-1HPRW |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia obejmujące podstawowy zakres programu nauczania przedmiotu, w tym także prezentację praktyki ustrojowej RP. Zachęcenie studentów do wykorzystywania różnych form samokształcenia (literatura prawnoustrojowa, publicystyka prasowa, wybrane programy telewizje i radiowe - w tym między innymi relacje z posiedzeń Sejmu i Senatu, zasoby internetowe). Wykorzystywanie platformy e-learningowej EduPortal - w zakresie zamieszczania przez prowadzących zajęcia określonych materiałów źródłowych, opracowanych zagadnień, kazusów itp. W trakcie ćwiczeń - wykorzystywanie aktów normatywnych oraz orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego np. przy rozwiązywaniu kazusów. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: nauki prawne Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3 Wymagania wstępne - Prawoznawstwo (370-PN5-1PWO); Historia prawa publicznego 370-PN5-1HPA; Logika prawnicza 370-PN5-1LP Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: łącznie 100 godz.; 50 godz. wykładu (w tym 20 godz. zajęć zdalnych asynchronicznych) i 50 godz. ćwiczeń (w tym 20 godz. zajęć zdalnych asynchronicznych). Metody dydaktyczne - klasyczny wykład (możliwe prowadzenie zdalne w czasie rzeczywistym, prezentacje, możliwe przekazywanie opracowanych zagadnień za pomocą platformy e-learningowej, wypowiedzi studentów na zadany temat, dyskusja, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów prawnych, prace w grupach, zadania lub testy lub kazusy w e-learningu, konsultacje. Punkty ECTS – 9 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 100 godz. (w tym 40 godz. w zajęciach zdalnych asynchronicznych); przygotowanie do zajęć i egzaminu 112,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50,5 godz., egzamin 2 godz. Razem: 225 godz., co odpowiada 9 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2020. 2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016. 3. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2015. 4. Z. Witkowski, A. Bień-Kacała (red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2015. 5. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. 6. B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012. 7. M. Florczak-Wątor Prawo konstytucyjne. Kazusy, Warszawa 2020 8. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016. 9. B. Szmulik (red.), dr Andrzej Pogłódek (red.), Prawo konstytucyjne. Pytania. Kazusy. Tablice. Testy, Warszawa 2016 oraz Konstytucja RP i wybrane akty normatywne np. ustawy i regulaminy Sejmu i Senatu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin
Wykład, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Matwiejuk | |
Prowadzący grup: | Kamila Bezubik, Andrzej Jackiewicz, Lech Jamróz, Jarosław Matwiejuk, Radosław Puchta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia prawa 370-PS5-1HPRW |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia obejmujące podstawowy zakres programu nauczania przedmiotu, w tym także prezentację praktyki ustrojowej RP. Zachęcenie studentów do wykorzystywania różnych form samokształcenia (literatura prawnoustrojowa, publicystyka prasowa, wybrane programy telewizje i radiowe - w tym między innymi relacje z posiedzeń Sejmu i Senatu, zasoby internetowe). Wykorzystywanie platformy e-learningowej EduPortal - w zakresie zamieszczania przez prowadzących zajęcia określonych materiałów źródłowych, opracowanych zagadnień, kazusów itp. W trakcie ćwiczeń - wykorzystywanie aktów normatywnych oraz orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego np. przy rozwiązywaniu kazusów. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: nauki prawne Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3 Wymagania wstępne - Prawoznawstwo (370-PN5-1PWO); Historia prawa publicznego 370-PN5-1HPA; Logika prawnicza 370-PN5-1LP Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: łącznie 100 godz.; 50 godz. wykładu (w tym 20 godz. zajęć zdalnych asynchronicznych) i 50 godz. ćwiczeń (w tym 20 godz. zajęć zdalnych asynchronicznych). Metody dydaktyczne - klasyczny wykład (możliwe prowadzenie zdalne w czasie rzeczywistym, prezentacje, możliwe przekazywanie opracowanych zagadnień za pomocą platformy e-learningowej, wypowiedzi studentów na zadany temat, dyskusja, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów prawnych, prace w grupach, zadania lub testy lub kazusy w e-learningu, konsultacje. Punkty ECTS – 9 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 100 godz. (w tym 40 godz. w zajęciach zdalnych asynchronicznych); przygotowanie do zajęć i egzaminu 112,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 50,5 godz., egzamin 2 godz. Razem: 225 godz., co odpowiada 9 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2020. 2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016. 3. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2015. 4. Z. Witkowski, A. Bień-Kacała (red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2015. 5. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. 6. B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012. 7. M. Florczak-Wątor Prawo konstytucyjne. Kazusy, Warszawa 2020 8. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016. 9. B. Szmulik (red.), dr Andrzej Pogłódek (red.), Prawo konstytucyjne. Pytania. Kazusy. Tablice. Testy, Warszawa 2016 oraz Konstytucja RP i wybrane akty normatywne np. ustawy i regulaminy Sejmu i Senatu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.