Prawo konstytucyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-2PKO | Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Prawo konstytucyjne | ||
Jednostka: | Wydział Prawa | ||
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty obowiązkowe PR.Stacj. 2 rok sem. Zimowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
9.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia prawa 370-PS5-1HPRW |
||
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności w zakresie rozpoznawania modeli ustrojowych współczesnego świata, klasyfikowania na tym tle ustroju RP oraz świadomości jej genezy ustrojowej; zrozumienia opisu organizacji i funkcjonowania aparatu państwa; poruszania się w sferze wzajemnych relacji pomiędzy głównymi organami państwa; znajomości praktyki ich działania, zasadniczych instytucjonalnych i materialnych i materialnych gwarancji nadrzędności konstytucji oraz praw, wolności i obowiązków jednostki; rozumienia roli poszczególnych organów ustrojowych oraz instytucji w organizacji państwa i współczesnego społeczeństwa; przyswojenia terminologii prawnokonstytucyjnej; podniesienia kultury politycznej. |
||
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia obejmujące podstawowy zakres programu nauczania przedmiotu, w tym także prezentację praktyki ustrojowej. Zachęcanie studentów do wykorzystywania różnych form samokształcenia (literatura prawnoustrojowa, publicystyka prasowa, wybrane programy telewizje - w tym relacje z posiedzeń Sejmu, internet). Wykorzystywanie platformy e-learningowej Blackboard - w zakresie zamieszczania przez prowadzących zajęcia określonych materiałów źródłowych, opracowanych zagadnień, kazusów itp. W trakcie ćwiczeń - wykorzystywanie materiału normatywnego oraz orzecznictwa zawartego w bazach danych typu LEX, zwłaszcza przy rozwiązywaniu kazusów. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3 Wymagania wstępne - Historia prawa 370-PS5-1HPR; Logika prawnicza 370-PS5-1LPA; Prawoznawstwo 370-PS5-1PWO Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: łącznie 100 godz.; 50 godz. wykładu (w tym 20 godz. e-learningu) i 50 godz. ćwiczeń (w tym 25 godz. e-learningu). Metody dydaktyczne - klasyczny wykład (możliwe prowadzenie zdalne w czasie rzeczywistym, prezentacje, możliwe przekazywanie opracowanych zagadnień za pomocą platformy e-learningowej, wypowiedzi studentów na zadany temat, dyskusja, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów prawnych, prace w grupach, zadania lub testy lub kazusy w e-learningu, konsultacje. Punkty ECTS – 9 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 100 godz. (w tym 45 godz. e-learningu); przygotowanie do zajęć i egzaminu 112,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 55,5 godz., egzamin 2 godz. Razem: 225 godz., co odpowiada 9 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 112,5 godz., co odpowiada 4,5 pkt ECTS. |
||
Literatura: |
1. S. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2020. 2. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016. 3. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 2015. 4. Z. Witkowski, A.Bień-Kacała (red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2015. 5. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015. 6. D. Górecki (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 2012. 7. R. M. Małajny (red.), Polskie prawo konstytucyjne na tle porównawczym, Warszawa 2013. 8. B. Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012. 9. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016. 10. T. Mołdawa, Konstytucje polskie 1918-2008, Warszawa 2008. 11. P. Uziębło (red.), Prawo konstytucyjne. Diagramy, Warszawa 2014. 12. G. Kryszeń, K. Prokop, Aksjologia polskiej konstytucji, Warszawa 2017. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i instytucji z zakresu prawa konstytucyjnego (KA7_WG3) - absolwent ma pogłębioną wiedzę o źródłach prawa polskiego, o procesie jego tworzenia i przeprowadzania zmian (KA7_WG6) Umiejętności: - absolwent potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach dziedziny prawa konstytucyjnego (KA7_UW1) - absolwent potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ujęciu interdyscyplinarnym (KA7_UW2) - umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z poszczególnych dziedzin prawa (KA7_UW3) - posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących materii prawnej oraz zagadnień z pogranicza prawa i wybranych innych dziedzin nauki, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę teoretyczną, korzystając z materiałów pozyskanych samodzielnie (KA7_UK1) Kompetencje społeczne: - absolwent rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (KA7_KO1) - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (KA7_KK2). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin ustny - 3 pytania z zestawu pytań problemowych na egzamin, odpowiedzi opisowe, ocena końcowa z egzaminu uzależniona od zasobu wiedzy i formy odpowiedzi, w razie wątpliwości co do oceny pytania dodatkowe. W sytuacji niemożliwości przeprowadzenia egzaminu ustnego - egzamin w formie pisemnej lub na platformie elearningowej. Ćwiczenia: system punktowy uwzględniający liczbę punktów uzyskanych z pracy pisemnej i kolokwium ustnego, z zadań w e-learningu, aktywności na zajęciach oraz frekwencji lub sprawdzian pisemny, zadania w e-learningu, ocena udziału w dyskusji, aktywność na zajęciach oraz ocena frekwencji (więcej niż dwie nieobecności wpływają negatywnie na ocenę) lub oceny z dwóch sprawdzianów pisemnych (system oceny wg przyjętych kryteriów akademickich: ponad połowa punktów możliwych do zdobycia - ocena dostateczna; 75% punktów możliwych do zdobycia - ocena dobra: 90% punktów możliwych do zdobycia - ocena bardzo dobra), punkty za aktywność (mogą podnieść ocenę końcową o pół stopnia), frekwencja (więcej niż dwie nieobecności wpływają negatywnie na ocenę), punkty uzyskane z zadań w e-learningu (więcej niż połowa punktów oznacza zaliczenie części e-learningowej) lub sprawdziany pisemne, aktywność, wynik testów i zadań lub kazusów w e-learningu (stanowią 1/3 wartości oceny końcowej), frekwencja (jedna nieobecność jest dopuszczalna). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin ![]() Wykład, 50 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Andrzej Jackiewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Alkowska, Kamila Bezubik, Jarosław Galicki, Andrzej Jackiewicz, Józefina Kupińska, Artur Olechno, Gabriela Rajecka, Ewelina Wilczewska-Furmanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin ![]() Wykład, 50 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.