Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie cz.3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-5SEM3
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie cz.3
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Na studiach jednolitych magisterskich przewiduje się prace badawcze

- tworzone w oparciu o badania jakościowe lub ilościowe realizowane w terenie lub

- tworzone w oparciu o badania jakościowe realizowane na podstawie studiowania literatury naukowej, dokumentów, źródeł (praca badawcza z określeniem celów, problemów, hipotez, metod analizy danych, itp.) – rozdział metodologiczny jest konieczny, choć jego struktura jest swoista i nie musi odpowiadać strukturze typowej pracy badawczej o charakterze ilościowym.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot seminarium magisterskie służy nabyciu przez studenta kompetencji w zakresie prowadzenia badań społecznych w odniesieniu do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: studia jednolite magisterskie

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Grupa przedmiotów: M_15

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr: V/9

Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Podstawy metodologii nauk społecznych

Liczba godz.: 30h (ćwicz)

Punkty ECTS - 5

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metody praktyczne, aktywizujące, problemowe, praca z tekstem

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w ćwiczeniach - 30h

Udział w konsultacjach – 2h

Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) - 30h

Realizowane zadań zlecanych w ramach tworzenia pracy dyplomowej - 30h

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 40h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32h; 1 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 100h; 4 ECTS

Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. Betkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin, N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (red.). (2010). Metody badań jakościowych, t. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.

Grzybowski, P. P, Sawicki, K. (2013). Pisanie prac i sztuka ich prezentacji. Kraków: Wydawnictwo "Impuls".

Pozostała literatura zgodnie z tematyką prac magisterskich.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy zna i rozumie:

KA7_WG2: klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać,

KA7_WG9: metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinie nauk społecznych,

KA7_WG10: terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie pedagogiki przedszkolnej, szkolnej i alternatywnej,

KA7_WG11: zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego,

Student potrafi:

KA7_UW1: obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów.

Student jest gotów:

KA7_UU2: współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych,

KA7_UU4: rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

- przygotowanie pracy dyplomowej (w oparciu o analizę literatury przedmiotu, analizę danych wtórnych, zawierającą działania projektowe). Realizacja i analiza badań, przygotowanie pracy dyplomowej.

- obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kowalczuk-Walędziak
Prowadzący grup: Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Elżbieta Jaszczyszyn, Anna Józefowicz, Anna Karpińska, Elwira Kryńska, Katarzyna Nadachewicz, Małgorzata Niesiobędzka, Urszula Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jaszczyszyn
Prowadzący grup: Agata Cudowska, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Elżbieta Jaszczyszyn, Anna Karpińska, Alicja Korzeniecka-Bondar, Marta Kowalczuk-Walędziak, Elwira Kryńska, Małgorzata Niesiobędzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agata Cudowska, Barbara Dudel, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Emilia Jakubowska, Anna Józefowicz, Anna Karpińska, Elwira Kryńska, Małgorzata Niesiobędzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)