Badania ilościowe z elementami statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-1GKG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Badania ilościowe z elementami statystyki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach. 2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu. 3.Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych. 4.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom. 5.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; a) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); b) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); c) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; d) graficznego ilustrowania wyników badań; e) interpretacji podstawowych statystyk opisowych (średnia, mediana, dominanta, odchylenie standardowe); f) stosowania wybranych testów statystycznych (test t-studenta, test niezależności chi-kwadrat); g) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: drugi stopień Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr 2 Przedmioty wprowadzające: pedagogika ogólna; metodologia badań społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 25g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5g. Przygotowanie do ćwiczeń – 30g. Przygotowanie do spotkań wykładowych – 13g. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 13g Zaliczenie ćwiczeń – 2g. Zaliczenie wykładów – 2g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godz.; o charakterze praktycznym - 90 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE. Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN. Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Salkind. N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE. Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentom na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych w badaniach ilościowych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) (KP7_WG2; (KP7_WG4) ; - posiada rozwinięte umiejętności badawcze w zakresie prowadzenia badań ilościowych: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski,wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KP7_UO1); - posiada umiejętność interpretacji niektórych miar z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej niezbędnych do opracowywania wyników badań (KP7_UO1); - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę (KK7_KK2); . |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów/ćwiczeń kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prymak, Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska, Tomasz Prymak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z badaniami ilościowymi, opracowywaniem narzędzi badawczych (głównie kwestionariusz ankiety), obliczaniem i interpretacją wybranych metod statystycznych. |
|
Pełny opis: |
Wyposażenie studenta w pogłębioną i rozszerzoną wiedzę: • o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami; • o strukturze koncepcji badań ilościowych; opracowaniu i wykorzystaniu online narzędzi badawczych; • o istocie, kryteriach doboru, niektórych miar z zakresu statystyki opisowej oraz indukcyjnej - wnioskowania statystycznego niezbędnych do opracowania wyników badań. Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • opracowania koncepcji badań ilościowych oraz ich przeprowadzenia online; • wprowadzania do pliku danych z badań ilościowych, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel, dysku Google; • obliczania w Excelu i interpretacji miar rozkładu jednozmiennego, współczynników korelacji miarowej r Pearsona i rangowej Spearmana; • wnioskowania statystycznego: zastosowania testów nieparametrycznych (obliczanie i interpretacja testu niezależności ꭓ2, ustalanie siły związku) oraz parametrycznych – test T-Studenta dla prób zależnych i niezależnych (obliczanie i interpretacja) Podczas zajęć zmierza się także do kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z podejmowaniem badań naukowych, ich przeprowadzaniem i opracowywaniem uzyskanych wyników. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Ferguson G. A., Yoshito Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN Warszawa, 1997. • Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. • Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. • Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, PWN, Warszawa 1985. • Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. • Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009. Literatura uzupełniająca: • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN. • Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press. • Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009, Universitas. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.