Quantitative Methods in Educational Research
General data
Course ID: | 380-OS2-1GKG |
Erasmus code / ISCED: |
05.0
|
Course title: | Quantitative Methods in Educational Research |
Name in Polish: | Badania ilościowe z elementami statystyki |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 1 rok 2st. POW stac. sem. letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Requirements: | Basics of Pedagogy 0800-S1-1YPPE |
Prerequisites: | Basics of Pedagogy 0800-S1-1YPPE |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach. 2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu. 3.Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych. 4.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom. 5.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; a) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); b) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); c) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; d) graficznego ilustrowania wyników badań; e) interpretacji podstawowych statystyk opisowych (średnia, mediana, dominanta, odchylenie standardowe); f) stosowania wybranych testów statystycznych (test t-studenta, test niezależności chi-kwadrat); g) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: drugi stopień Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr 2 Przedmioty wprowadzające: pedagogika ogólna; metodologia badań społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 25godz. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 30godz. Przygotowanie do spotkań wykładowych – 13godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 13godz. Zaliczenie ćwiczeń – 2godz. Zaliczenie wykładów – 2godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godz.; bez nauczyciela 56 godz.; razem - 90 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE. Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN. Krajewska A. (2003 )Statystyka dla pedagogów. Wybrane zagadnienia, TransHumana, Białystok. Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Salkind. N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - ma pogłębiona wiedzę w zakresie specyfiki pedagogiki jako nauki; rozróżnia metody ilościowe i jakościowe badań w naukach społecznych, opisuje metody badań stosowane w naukach społecznych; rozróżnia paradygmaty prowadzenia badań w naukach społecznych (KP7_WG2; (KP7_WG4) ; - posiada rozwinięte umiejętności badawcze w zakresie prowadzenia badań ilościowych: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski,wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KP7_UO1); - posiada umiejętność obliczania w odpowiednim programie i interpretacji niektórych miar z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej niezbędnych do opracowywania wyników badań w naukach społecznych (KP7_UO1); -wykazuje inicjatywę i kreatywność w podejmowaniu badań w naukach społecznych; odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę (KK7_KK2) . |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę, wymaga uzyskania 51% punktów z kolokwium końcowego Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów/ćwiczeń kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia ćwiczeń. |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO WYK
WYK
TU CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Group instructors: | Tomasz Prymak, Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO CW
TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Anna Krajewska | |
Group instructors: | Anna Krajewska, Tomasz Prymak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z badaniami ilościowymi, opracowywaniem narzędzi badawczych (głównie kwestionariusz ankiety), obliczaniem i interpretacją wybranych metod statystycznych. Wyposażenie studenta w pogłębioną i rozszerzoną wiedzę: • o strukturze koncepcji badań ilościowych; opracowaniu i wykorzystaniu online narzędzi badawczych; • o istocie, kryteriach doboru, niektórych miar z zakresu statystyki opisowej oraz indukcyjnej - wnioskowania statystycznego niezbędnych do opracowania wyników badań. Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • opracowania koncepcji badań ilościowych oraz ich przeprowadzenia online; • wprowadzania do pliku danych z badań ilościowych, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel, dysku Google; • obliczania w Excelu i interpretacji miar rozkładu jednozmiennego, współczynników korelacji miarowej r Pearsona i rangowej Spearmana; • wnioskowania statystycznego: zastosowania testów nieparametrycznych (obliczanie i interpretacja testu niezależności ꭓ2, ustalanie siły związku) oraz parametrycznych – test T-Studenta dla prób zależnych i niezależnych (obliczanie i interpretacja) Podczas zajęć zmierza się także do kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z podejmowaniem badań naukowych, ich przeprowadzaniem i opracowywaniem uzyskanych wyników. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: drugi stopień Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr 2 Przedmioty wprowadzające: pedagogika ogólna; metodologia badań społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 25godz. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 30godz. Przygotowanie do spotkań wykładowych – 13godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 13godz. Zaliczenie ćwiczeń – 2godz. Zaliczenie wykładów – 2godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godz.; bez nauczyciela 56 godz.; razem - 90 godz. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: • Ferguson G. A., Yoshito Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN Warszawa, 1997. • Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. • Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. • Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, PWN, Warszawa 1985. • Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. • Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009. Literatura uzupełniająca: • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN. • Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press. • Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009, Universitas. |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z badaniami ilościowymi, opracowywaniem narzędzi badawczych (głównie kwestionariusz ankiety), obliczaniem i interpretacją wybranych metod statystycznych. Wyposażenie studenta w pogłębioną i rozszerzoną wiedzę: • o strukturze koncepcji badań ilościowych; opracowaniu i wykorzystaniu online narzędzi badawczych; • o istocie, kryteriach doboru, niektórych miar z zakresu statystyki opisowej oraz indukcyjnej - wnioskowania statystycznego niezbędnych do opracowania wyników badań. Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • opracowania koncepcji badań ilościowych oraz ich przeprowadzenia online; • wprowadzania do pliku danych z badań ilościowych, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel, dysku Google; • obliczania w Excelu i interpretacji miar rozkładu jednozmiennego, współczynników korelacji miarowej r Pearsona i rangowej Spearmana; • wnioskowania statystycznego: zastosowania testów nieparametrycznych (obliczanie i interpretacja testu niezależności ꭓ2, ustalanie siły związku) oraz parametrycznych – test T-Studenta dla prób zależnych i niezależnych (obliczanie i interpretacja) Podczas zajęć zmierza się także do kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z podejmowaniem badań naukowych, ich przeprowadzaniem i opracowywaniem uzyskanych wyników. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: drugi stopień Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr 2 Przedmioty wprowadzające: pedagogika ogólna; metodologia badań społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – zaliczenie pisemne na ocenę; ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 25godz. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 30godz. Przygotowanie do spotkań wykładowych – 13godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 13godz. Zaliczenie ćwiczeń – 2godz. Zaliczenie wykładów – 2godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godz.; bez nauczyciela 56 godz.; razem - 90 godz. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: • Ferguson G. A., Yoshito Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN Warszawa, 1997. • Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. • Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. • Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, PWN, Warszawa 1985. • Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. • Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009. Literatura uzupełniająca: • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN. • Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press. • Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009, Universitas. |
Copyright by University of Bialystok.