University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Quantitative Methods in Educational Research

General data

Course ID: 380-OS2-1GKG
Erasmus code / ISCED: 05.0 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Quantitative Methods in Educational Research
Name in Polish: Badania ilościowe z elementami statystyki
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1 rok 2st. POW stac. sem. letni
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Requirements:

Basics of Pedagogy 0800-S1-1YPPE
General Didactics 0800-S1-1YDYD
General Psychology 0800-S1-1YPSO

Prerequisites:

Basics of Pedagogy 0800-S1-1YPPE
General Didactics 0800-S1-1YDYD
General Psychology 0800-S1-1YPSO

Prerequisites (description):

(in Polish) Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach.

2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu.

3.Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych.

4.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom.

5.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do:

a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych;

b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych;

a) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal);

b) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet);

c) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy;

d) graficznego ilustrowania wyników badań;

e) interpretacji podstawowych statystyk opisowych (średnia, mediana, dominanta, odchylenie standardowe);

f) stosowania wybranych testów statystycznych (test t-studenta, test niezależności chi-kwadrat);

g) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: drugi stopień

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr 2

Przedmioty wprowadzające: pedagogika ogólna; metodologia badań społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe

Formy zaliczenia przedmiotu:

wykład – zaliczenie pisemne na ocenę;

ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze.

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 25godz.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5godz.

Przygotowanie do ćwiczeń – 30godz.

Przygotowanie do spotkań wykładowych – 13godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 13godz.

Zaliczenie ćwiczeń – 2godz.

Zaliczenie wykładów – 2godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godz.; bez nauczyciela 56 godz.; razem - 90 godz.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf

Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE.

Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN.

Krajewska A. (2003 )Statystyka dla pedagogów. Wybrane zagadnienia, TransHumana, Białystok.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Literatura uzupełniająca:

Salkind. N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- ma pogłębiona wiedzę w zakresie specyfiki pedagogiki jako nauki; rozróżnia metody ilościowe i jakościowe badań w naukach społecznych, opisuje metody badań stosowane w naukach społecznych; rozróżnia paradygmaty prowadzenia badań w naukach społecznych

(KP7_WG2; (KP7_WG4) ;

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze w zakresie prowadzenia badań ilościowych: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski,wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KP7_UO1);

- posiada umiejętność obliczania w odpowiednim programie i interpretacji niektórych miar z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej niezbędnych do opracowywania wyników badań w naukach społecznych (KP7_UO1);

-wykazuje inicjatywę i kreatywność w podejmowaniu badań w naukach społecznych; odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę (KK7_KK2) .

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę, wymaga uzyskania 51% punktów z kolokwium końcowego

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę.

50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów/ćwiczeń kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.

Zaliczenie przedmiotu wymaga zaliczenia ćwiczeń.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Alicja Zawistowska-Sadowska
Group instructors: Tomasz Prymak, Alicja Zawistowska-Sadowska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Anna Krajewska
Group instructors: Anna Krajewska, Tomasz Prymak
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z badaniami ilościowymi, opracowywaniem narzędzi badawczych (głównie kwestionariusz ankiety), obliczaniem i interpretacją wybranych metod statystycznych.

Wyposażenie studenta w pogłębioną i rozszerzoną wiedzę:

• o strukturze koncepcji badań ilościowych; opracowaniu i wykorzystaniu online narzędzi badawczych;

• o istocie, kryteriach doboru, niektórych miar z zakresu statystyki opisowej oraz indukcyjnej - wnioskowania statystycznego niezbędnych do opracowania wyników badań.

Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie:

• opracowania koncepcji badań ilościowych oraz ich przeprowadzenia online;

• wprowadzania do pliku danych z badań ilościowych, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel, dysku Google;

• obliczania w Excelu i interpretacji miar rozkładu jednozmiennego, współczynników korelacji miarowej r Pearsona i rangowej Spearmana;

• wnioskowania statystycznego: zastosowania testów nieparametrycznych (obliczanie i interpretacja testu niezależności ꭓ2, ustalanie siły związku) oraz parametrycznych – test T-Studenta dla prób zależnych i niezależnych (obliczanie i interpretacja)

Podczas zajęć zmierza się także do kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z podejmowaniem badań naukowych, ich przeprowadzaniem i opracowywaniem uzyskanych wyników.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: drugi stopień

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr 2

Przedmioty wprowadzające: pedagogika ogólna; metodologia badań społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe

Formy zaliczenia przedmiotu:

wykład – zaliczenie pisemne na ocenę;

ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze.

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 25godz.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5godz.

Przygotowanie do ćwiczeń – 30godz.

Przygotowanie do spotkań wykładowych – 13godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 13godz.

Zaliczenie ćwiczeń – 2godz.

Zaliczenie wykładów – 2godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godz.; bez nauczyciela 56 godz.; razem - 90 godz.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

• Ferguson G. A., Yoshito Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN Warszawa, 1997.

• Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.

• Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.

• Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, PWN, Warszawa 1985.

• Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.

Literatura uzupełniająca:

• Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN.

• Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press.

• Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009, Universitas.

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z badaniami ilościowymi, opracowywaniem narzędzi badawczych (głównie kwestionariusz ankiety), obliczaniem i interpretacją wybranych metod statystycznych.

Wyposażenie studenta w pogłębioną i rozszerzoną wiedzę:

• o strukturze koncepcji badań ilościowych; opracowaniu i wykorzystaniu online narzędzi badawczych;

• o istocie, kryteriach doboru, niektórych miar z zakresu statystyki opisowej oraz indukcyjnej - wnioskowania statystycznego niezbędnych do opracowania wyników badań.

Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie:

• opracowania koncepcji badań ilościowych oraz ich przeprowadzenia online;

• wprowadzania do pliku danych z badań ilościowych, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel, dysku Google;

• obliczania w Excelu i interpretacji miar rozkładu jednozmiennego, współczynników korelacji miarowej r Pearsona i rangowej Spearmana;

• wnioskowania statystycznego: zastosowania testów nieparametrycznych (obliczanie i interpretacja testu niezależności ꭓ2, ustalanie siły związku) oraz parametrycznych – test T-Studenta dla prób zależnych i niezależnych (obliczanie i interpretacja)

Podczas zajęć zmierza się także do kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z podejmowaniem badań naukowych, ich przeprowadzaniem i opracowywaniem uzyskanych wyników.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: drugi stopień

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 4 – metodologiczny

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr 2

Przedmioty wprowadzające: pedagogika ogólna; metodologia badań społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe

Formy zaliczenia przedmiotu:

wykład – zaliczenie pisemne na ocenę;

ćwiczenia – zaliczenie na ocenę na podstawie zadań przedmiotowych wykonywanych przez studentów w parach na zajęciach przy komputerze.

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 25godz.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5godz.

Przygotowanie do ćwiczeń – 30godz.

Przygotowanie do spotkań wykładowych – 13godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 13godz.

Zaliczenie ćwiczeń – 2godz.

Zaliczenie wykładów – 2godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 34 godz.; bez nauczyciela 56 godz.; razem - 90 godz.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

• Ferguson G. A., Yoshito Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN Warszawa, 1997.

• Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.

• Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.

• Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, PWN, Warszawa 1985.

• Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.

Literatura uzupełniająca:

• Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN.

• Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press.

• Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009, Universitas.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)