University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Comparative Pedagogy

General data

Course ID: 380-OS2-1PPO
Erasmus code / ISCED: 05.0 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Comparative Pedagogy
Name in Polish: Pedagogika porównawcza
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1 rok 2st. POW stac. sem. zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 7.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w zakresie problematyki przedmiotu, jako dyscypliny naukowej; kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki edukacyjnej na świecie w ujęciu porównawczym.

Treści zajęć: Komparatystyka oświatowa jako dyscyplina naukowa: przedmiot, cele, zadania i funkcje. Teoretyczne założenia i metodologiczne podstawy międzynarodowych analiz porównawczych. Międzynarodowe badania komparatystyczne. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Polityka oświatowa w kreowaniu nowoczesnych systemów oświatowych. Modele edukacji na świecie w zakresie szkolnictwa obowiązkowego, średniego i wyższego. Reformy edukacji na świecie – uwarunkowania, założenia, efekty. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie.

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki;

Forma studiów - stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr - 1 rok 2 stopnia/semestr zimowy;

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń;

Metody dydaktyczne - wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca z tekstem ;

Punkty ECTS - 7

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 45 godz.

- udział w konsultacjach: 30 godz.,

- przygotowanie do zajęć: 45 godz.,

- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 55 godz.

- egzamin: 1 godz.

Razem: 176 godzin, co odpowiada 7 punktom ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 76 godz. - 3 ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 100 godz. - 4 ECTS

Bibliography: (in Polish)

udowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161).

Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. Białystok 2011.

Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej).

Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.

Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018.

Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000.

Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2010.

Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013.

Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006.

Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007.

Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105).

Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie:

- terminologię używaną w komparatystyce oświatowej - KP7_WG1

- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki porównawczej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk - KP7_WG2

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki porównawczej, rozumie ich kulturowe uwarunkowania -

KP7_WG3,

- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pedagogiki porównawczej obejmującą terminologię, teorię i metodykę - KP7_WG5,

- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym - KP7_WG6

- ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów - KP7_WK6

Student potrafi:

- dokonywać obserwacji, wyszukiwać i przetwarzać informacje (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretować je z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych - KP7_UW1

- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki porównawczej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozować i projektować działania praktyczne - KP7_UW2

- w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku pedagogiki porównawczej - KP7_UK2

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: Potrafi wykorzystać wiedzę z komparatystyki oświatowej do analizowania i interpretowania faktów oświatowo-wychowawczych na świecie w kontekście sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej różnych krajów - KP7_UO1

Student:

- jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne - KP7_KR1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca z tekstem ;

Zaliczenie pisemne.

Egzamin pisemny.

W związku z Zarządzeniem nr 31 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 11 kwietnia 2025 r. w sprawie wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Uniwersytecie w Białymstoku, zgodnie z § 5 zakazuje się korzystania z systemów SI podczas egzaminów oraz zaliczeń, a ponadto w myśl § 7 do zabronionego zakresu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych przez Studentki i Studentów należy:

1) wykorzystywanie systemów SI wbrew zakazowi, o którym mowa w § 4 pkt 3 powyższego Rozporządzenia, 2) wykorzystywanie systemów SI w innym zakresie lub w inny sposób niż przedstawiony przez prowadzącego zajęcia, 3) niewystarczająca dokumentacja wykorzystania systemów SI, 4) automatyczne wykonanie zadania w całości lub części przez systemy SI, 5) cytowanie wyników wykorzystania systemów SI jako źródła informacji bibliograficznej, 6) przedstawianie wyników wykorzystania systemów SI jako własnych wniosków badawczych.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agata Cudowska
Group instructors: Agata Cudowska, Marta Walewska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Class - Grading

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agata Cudowska
Group instructors: Agata Cudowska, Marta Walewska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Class - Grading

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Class - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)