Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-1PPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w zakresie problematyki przedmiotu, jako dyscypliny naukowej; kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki edukacyjnej na świecie w ujęciu porównawczym. Treści zajęć: Komparatystyka oświatowa jako dyscyplina naukowa: przedmiot, cele, zadania i funkcje. Teoretyczne założenia i metodologiczne podstawy międzynarodowych analiz porównawczych. Międzynarodowe badania komparatystyczne. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Polityka oświatowa w kreowaniu nowoczesnych systemów oświatowych. Modele edukacji na świecie w zakresie szkolnictwa obowiązkowego, średniego i wyższego. Reformy edukacji na świecie – uwarunkowania, założenia, efekty. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki; Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr - 1 rok 2 stopnia/semestr zimowy; Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń; Metody dydaktyczne - wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca z tekstem ; Punkty ECTS - 7 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 45 godz. - udział w konsultacjach: 30 godz., - przygotowanie do zajęć: 45 godz., - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 55 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 176 godzin, co odpowiada 7 punktom ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 76 godz. - 3 ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 100 godz. - 4 ECTS |
Literatura: |
udowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161). Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. Białystok 2011. Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej). Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014. Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018. Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2010. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013. Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007. Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105). Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - terminologię używaną w komparatystyce oświatowej - KP7_WG1 - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki porównawczej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk - KP7_WG2 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki porównawczej, rozumie ich kulturowe uwarunkowania - KP7_WG3, - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pedagogiki porównawczej obejmującą terminologię, teorię i metodykę - KP7_WG5, - ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym - KP7_WG6 - ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów - KP7_WK6 Student potrafi: - dokonywać obserwacji, wyszukiwać i przetwarzać informacje (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretować je z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych - KP7_UW1 - wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki porównawczej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozować i projektować działania praktyczne - KP7_UW2 - w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku pedagogiki porównawczej - KP7_UK2 - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: Potrafi wykorzystać wiedzę z komparatystyki oświatowej do analizowania i interpretowania faktów oświatowo-wychowawczych na świecie w kontekście sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej różnych krajów - KP7_UO1 Student: - jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne - KP7_KR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, praca z tekstem ; Zaliczenie pisemne. Egzamin pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Cudowska | |
Prowadzący grup: | Agata Cudowska, Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Cudowska | |
Prowadzący grup: | Agata Cudowska, Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.