Metody badań w językoznawstwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AG1-3MBJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań w językoznawstwie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk.z językiem niemieckim - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska z niemieckim 3 rok sem. letni 1 stopień Filologia angielska z niemieckim 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka angielskiego - semantyka 0400-AS1-2GSE |
Założenia (lista przedmiotów): | Najnowsze prądy w językoznawstwie 0400-AS1-3SNTL |
Założenia (opisowo): | 1. Student zna podstawowe zagadnienia, terminologię i metodologię z zakresu językoznawstwa. 2. Student dostrzega związki pomiędzy językoznawstwem a innymi dyscyplinami z zakresu nauk humanistycznych oraz społecznych. 3. Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą głównych kierunków w językoznawstwie. 4. Student potrafi dostrzegać zjawiska językowe, opisywać je i analizować, posługując się poznanym metajęzykiem. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań w językoznawstwie. |
Pełny opis: |
- Profil studiów: ogólnoakademicki - Forma studiów: stacjonarne - Rodzaj przedmiotu: fakultatywny specjalizacyjny - Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo - rok studiów: III - semestr: V Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych: 30 h (konwersatorium) Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda problemowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30 godz., udział w konsultacjach i korespondencji związanych z zajęciami: 15 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia: 45 godz. Razem: 90 godz. godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. co odpowiada 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz., co odpowiada 1,5 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. Litosseliti, Lia (ed.). 2010. Research Methods in Linguistics. London/New York: Continuum. 2. Gee, James Paul. 2011. How to do Discourse Analysis - A Toolkit. London/New York: Routledge 3. McEnery, Tony and Andrew Wilson. 2001. Corpus Linguistics, 2nd edition. Edinburgh: Edinburgh University Press. 4. Dawson, Catherine. 2002. Practical Research Methods. A User-Friendly Guide to Mastering Research Techniques and Projects. Cromwell Press, Trowbridge Wiltshire 4. Voekl, S. & Kretzchmar, F. 2021. Introducing Linguistic Research. Cambridge. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza - absolwent zna i rozumie: KA6_WG1 zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi w prowadzeniu badań językoznawczych KA6_WG4 terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa KA6_WG6 metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury angielskiego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii językoznawczych 2. Umiejętności, absolwent potrafi: KA6_UW1 formułować i rozwiązywać złożone problemy badawcze, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa KA6_UW7 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w czasie pracy nad projekte badawczym KA6_UK1 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KA6_UK4 brać udział w debacie w języku angielskim, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska na temat metodologii badań językoznawczych oraz dyskutować o nich 3. Kompetencje, absolwent jest gotów do: KA6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu badań językoznawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja, Praca z tekstem, Metoda projektu Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie czynnego uczestnictwa w zajęciach i końcowego projektu badawczego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć | |
Prowadzący grup: | Joanna Kuć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka angielskiego - semantyka 0400-AS1-2GSE |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Najnowsze prądy w językoznawstwie 0400-AS1-3SNTL |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań w językoznawstwie. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z głównymi metodami i procedurami badawczymi z językoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem metod współcześnie stosowanych w opisie języka. Ukształtowanie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia własnych badań oraz zastosowania poznanych metod. |
|
Literatura: |
1. Litosseliti, Lia (ed.). 2010. Research Methods in Linguistics. London/New York: Continuum. 2. Grucza, Franciszek. 2013. Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej 3. Gee, James Paul. 2011. How to do Discourse Analysis - A Toolkit. London/New York: Routledge 4. McEnery, Tony and Andrew Wilson. 2001. Corpus Linguistics, 2nd edition. Edinburgh: Edinburgh University Press. 5. Dawson, Catherine. 2002. Practical Research Methods. A User-Friendly Guide to Mastering Research Techniques and Projects. Cromwell Press, Trowbridge Wiltshire |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Sańczyk-Cruz | |
Prowadzący grup: | Anna Sańczyk-Cruz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka angielskiego - semantyka 0400-AS1-2GSE |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Najnowsze prądy w językoznawstwie 0400-AS1-3SNTL |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań w językoznawstwie. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z głównymi metodami i procedurami badawczymi z językoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem metod współcześnie stosowanych w opisie języka. Ukształtowanie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia własnych badań oraz zastosowania poznanych metod. |
|
Literatura: |
1. Litosseliti, Lia (ed.). 2010. Research Methods in Linguistics. London/New York: Continuum. 2. Gee, James Paul. 2011. How to do Discourse Analysis - A Toolkit. London/New York: Routledge 3. McEnery, Tony and Andrew Wilson. 2001. Corpus Linguistics, 2nd edition. Edinburgh: Edinburgh University Press. 4. Dawson, Catherine. 2002. Practical Research Methods. A User-Friendly Guide to Mastering Research Techniques and Projects. Cromwell Press, Trowbridge Wiltshire |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka angielskiego - semantyka 0400-AS1-2GSE |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Najnowsze prądy w językoznawstwie 0400-AS1-3SNTL |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań w językoznawstwie. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z głównymi metodami i procedurami badawczymi z językoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem metod współcześnie stosowanych w opisie języka. Ukształtowanie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia własnych badań oraz zastosowania poznanych metod. |
|
Literatura: |
1. Litosseliti, Lia (ed.). 2010. Research Methods in Linguistics. London/New York: Continuum. 2. Gee, James Paul. 2011. How to do Discourse Analysis - A Toolkit. London/New York: Routledge 3. McEnery, Tony and Andrew Wilson. 2001. Corpus Linguistics, 2nd edition. Edinburgh: Edinburgh University Press. 4. Dawson, Catherine. 2002. Practical Research Methods. A User-Friendly Guide to Mastering Research Techniques and Projects. Cromwell Press, Trowbridge Wiltshire |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.