(in Polish) Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień (course group defined by (in Polish) Wydział Studiów Kulturowych)
Key
If course is offered then a registration cart will be displayed.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Use one of the "i" icons below for additional information.
2023 - Academic year 2023/2024 2024 - Academic year 2024/2025 (there could be semester, trimester or one-year classes) |
Actions | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | |||||||
520-KS1-3KON26 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Zajęcia obejmują zapoznanie się z pojęciami i teoriami dotyczącymi kategoryzacji dźwięków nas otaczających – fonosfery, sonosfery, audiosfery. Omówione zostają koncepcje ekologii akustycznej i badania pejzażu dźwiękowego, a także twórczość artystyczna w obszarze sound art. W części praktycznej konwersatorium studenci przygotowują analizy otaczających przestrzeni dźwiękowych (audiosfera natury, audiosfera prywatna/domowa, audiosfera publiczna) oraz projekty „field recording” polegające na rejestracji audialnej „spacerów dźwiękowych” i „map dźwiękowych” w wybranych przez siebie audiosferach. |
|
||||
520-KS1-3KON27 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
520-KS1-3DPK |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Zajęcia mają charakter praktyczny. W ich trakcie studenci zapoznają się z podstawowymi metodami i technikami badawczymi niezbędnymi w diagnozowaniu warunków animacji społeczno-kulturowej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w umiejętności i narzędzia umożliwiające przygotowanie i przeprowadzenie wielowymiarowych badań diagnostycznych. |
|
||||
520-KS1-3FKL |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Podczas ćwiczeń nacisk zostanie położony na praktyczne aspekty animacji kultury. Pierwsze zajęcia maja charakter bardziej teoretyczny i student zostaje zapoznany z podstawowymi terminami związanymi z animacją kultury. Druga część zajęć ma charakter bardziej praktyczny. Omawiane są poszczególne projekty animacyjne w kontekście sztuki, edukacji czy nowych mediów. Następnie studenci sami tworzą scenariusz projektu kulturalnego, realizują go, by na ostatnich zajęciach poddać go ocenie i krytycznym uwagom. |
|
||||
520-KS1-3KON36 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem zajęć jest wyposażenie studentów w pojęciowe narzędzia pozwalające badać i opisywać gry wideo jako ważny element współczesnej kultury audiowizualnej. Tematyka kursu obejmuje teoretyczne podejścia do gier, historię elektronicznej, interaktywnej rozrywki i specyficzność tego medium w relacjach z z innymi formami audiowizualnej ekspresji. |
|
||||
520-KS1-3KON30 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
520-KS1-3KON33 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
520-KS1-3KON37 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
520-KS1-3MAI |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Student poznaje elementy budowy dzieła sztuki istotne dla jego analizy i interpretacji, a także umie określić wymowę ideową i przesłanie utworu (treść, świat przedstawiony, bohaterowie i ich postawy), poznaje także podstawowe metody analityczno-interpretacyjne dzieła i uczy się zastosowania ich w praktyce, z uwzględnieniem kontekstów historycznych i społeczno-kulturowych powstania dzieła i jego recepcji przez różnorodną widownię. Zajęcia w znacznej części mają charakter praktyczny i polegają na wspólnej analizie i interpretacji wybranych dzieł (literackich, filmowych, teatralnych bądź plastycznych). W kolejnych cyklach realizacji przedmiotu, w kolejnych latach, wybierane do realizacji są metody analizy i interpretacji dzieła filmowego. Dotyczy to również obecnego cyklu uczenia. |
|
||||
520-KS1-3MAP |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem konwersatorium jest przede wszystkim analiza językowych i pozajęzykowych mechanizmów (auto)promocji we współczesnej kulturze w kontekście zjawiska autoprezentacji. |
|
||||
520-KS1-3KON19 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) W ramach konwersatorium zostanie omówione funkcjonowanie III sektora - organizacji pozarządowych (NGO). Ich rola w kreowaniu mapy wydarzeń kulturalnych z roku na rok ulega zwiększeniu. Studenci poznają zasady zakładania stowarzyszeń i fundacji. Zajęcia służą także poznaniu współczesnych obiegów kultury i różnych form oraz podstaw prawnych działalności instytucji kultury i organizacji pozarządowych. Studenci zostaną także zaznajomieni z zasadami funkcjonowania III sektora w państwach demokratycznych. Poznają metody pozyskiwania pieniędzy na działalność statutową z różnych źródeł. |
|
||||
520-KS1-3MWK |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest: - przekazanie podstawowych wiadomości z zasad, teorii i historii muzyki na tle przemian historycznych i kulturowych - rozwijanie sfery estetycznej i emocjonalnej - rozwijanie umiejętności oceny wartości dzieł muzycznych i spostrzegania zjawisk dźwiękowych muzyki |
|
||||
520-KS1-3KON42 | n/a |
![]() |
Classes
Academic year 2024/2025
Groups
Brief description
(in Polish) Kultura rozumiana jako całokształt ludzkich działań obnaża duchową rzeczywistość człowieka. Problemy współczesnej kultury, a zwłaszcza jej dość powszechnie diagnozowany kryzys powodują, że podejmowana podczas zajęć problematyka, prócz tego, że ma znaczenie teoretyczne, przekracza wymiar filozoficznych spekulacji, sięgając po wymiar praktyczny. Człowiek jest jedynym twórcą, celem i adresatem szeroko rozumianej kultury, stąd celem proponowanych zajęć jest wypracowanie w uczestniczących umiejętności refleksji i autorefleksji, rozumienia przyczyn, celów i skutków podejmowania świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w procesach kulturowych. |
|
||||
520-KS1-3PRS |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem funkcjonalnym polszczyzny, formami wypowiedzi użytkowych oraz kształcenie umiejętności tworzenia tekstów różnorodnych pod względem stylistycznym. Rozwijanie praktycznej umiejętności analizowania określonych form wypowiedz pisemnej oraz planowania i konstruowania tekstu, przetwarzania go ze względu na cel wypowiedzi i rodzaj przekazu, ugruntowanie kompetencji w świadomym stosowaniu środków stylistycznych i perswazyjnych. |
|
||||
520-KS1-3PPA |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Przekazanie wiedzy z zakresu prawa własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskiego i prasowego. |
|
||||
520-KS1-3POK |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Wykład omawia organizację kultury w państwach Unii Europejskiej i problemy związane z polityką kulturalną. Szczególną uwagę zwraca się na funkcjonowanie instytucji kulturalnych wybranych państw Unii Europejskiej. W trakcie zajęć wskazuje się na znaczenie instytucji kultury dla rozwoju społeczeństwa i poszczególnych krajów. Program wykładów obejmuje też konkretne projekty unijne w dziedzinie rozwoju i ochrony kultury w wielu jej aspektach. |
|
||||
520-KS1-3SEML |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
520-KS1-3SEML1 |
![]() |
n/a |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) W trakcie seminarium student pod kierunkiem promotora pracuje nad przygotowaniem pracy licencjackiej stanowiącej opracowanie zagadnienia z zakresu zjawisk kulturowych odpowiadającego profilowi i tematyce wybranego seminarium. Celem zajęć seminaryjnych jest przygotowanie bibliografii oraz stworzenie warsztatu metodologicznego umożliwiającego przeprowadzenie analizy wybranych problemów i przygotowanie prac licencjackich. W trakcie zajęć student formułuje problem badawczy, pytania badawcze, określa metodę badawczą oraz opracowuje strukturę pracy licencjackiej. Efektem końcowym seminarium jest napisanie pracy licencjackiej pozytywnie ocenionej przez promotora i dopuszczenie jej do obrony. |
|
||||
520-KS1-3SEML2 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem seminarium jest przygotowanie studentów do pisania pracy licencjackiej i wsparcie indywidualnych zainteresowań studentów w ramach dyscypliny nauk o kulturze i religii. W ramach seminarium licencjackiego "Dziecko w kulturze, kultury dzieciństwa" zostaną omówione założenia interdyscyplinarnych badań kulturowych nad dzieckiem children studies. Program zajęć obejmie wieloaspektowe podejście do badania współczesnej kultury dziecięcej, uwzględniając najważniejsze zagadnienia z perspektywy antropologicznej, psychologicznej, pedagogicznej oraz socjologicznej. Studenci zdobędą kompleksową wiedzę na temat roli dziecka w społeczeństwie i kulturze oraz sposobów badań i analizy związków między dziećmi a kulturą. Szczególny nacisk położony zostanie na najnowsze tendencje w badaniach nad dziećmi, włączając eksperymentalne działania badań partycypacyjnych prowadzone wraz z dziećmi. Wskazana znajomość języka angielskiego - stopień podstawowy lub średnio zaawansowany. |
|
||||
520-KS1-3SEML6 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
520-KS1-3SEML7 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) W trakcie seminarium student pod kierunkiem promotora pracuje nad przygotowaniem pracy licencjackiej stanowiącej opracowanie zagadnienia z zakresu zjawisk kulturowych odpowiadającego profilowi i tematyce wybranego seminarium. Celem zajęć seminaryjnych jest przygotowanie bibliografii oraz stworzenie warsztatu metodologicznego umożliwiającego przeprowadzenie analizy wybranych problemów i przygotowanie prac licencjackich. W trakcie zajęć student formułuje problem badawczy, pytania badawcze, określa metodę badawczą oraz opracowuje strukturę pracy licencjackiej. Efektem końcowym seminarium jest napisanie pracy licencjackiej pozytywnie ocenionej przez promotora i dopuszczenie jej do obrony. |
|
||||
520-KS1-3SEML8 | n/a |
![]() |
Classes
Academic year 2024/2025
Groups
Brief description
(in Polish) Seminarium licencjackie poświęcone procesom, zjawiskom, obyczajom zachodzącym na pograniczu kulturowym. Szczególnie eksponowane będą osoby których zostały ukształtowane w środowisku wielokulturowym. |
|
||||
520-KS1-3SNM |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Wykład sięga początków wykorzystania mediów w sztuce oraz zmian w rozumieniu sztuki które dokonały się w XX wieku, szczególnie z perspektywy awangardy i wczesnego kina. Omawiane są podstawowe pojęcia związane ze sztuką nowych mediów. Przedstawiane są główne rodzaje sztuki nowych mediów: sztuka wideo i jej twórcy, sztuka cyfrowa, artyści i dzieła z nią związani, współczesna sztuka interaktywna oraz sztuka wirtualnej rzeczywistości. Wykład podsumowują rozważania na temat przeszłości i przyszłości sztuki sieci. |
|
||||
520-KS1-3TKW |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) W trakcie zajęć studenci zdobędą podstawową wiedzę na temat teorii kultury współczesnej. Założeniem i celem zajęć jest przedstawienie i porównanie różnorodnych sposobów ujęcia kultury. |
|
||||
520-KS1-3KON40 |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Problematyka dotyczy zróżnicowania kultury materialnej, duchowej, mentalności i postaw społecznych. Pojęcie pogranicza kulturowego jest terminem zmiennym i nieprecyzyjnym. Pojęcie to wywodzi się z rozumienia podziałów etnicznych i narodowych w Europie, przenoszone na różne terytoria państw w zależności od zmieniającej się sytuacji politycznej. Granice etniczne na pograniczu podlegały nieznacznym przesunięciom w ciągu stuleci w odróżnieniu od ciągłych zmian politycznych i państwowych. Przestrzeń pogranicza kulturowa miała swoją specyfikę historyczną, gospodarczą i religijną. |
|
||||
430-KSX-WYK |
![]() |
n/a |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||