Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oferta przedmiotowa jednostki Wydział Nauk o Edukacji

Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji Wymienione są te przedmioty, które są oferowane dla wybranej jednostkę oraz jej podjednostek.
wybierz inną powiązane grupy przedmiotów Kliknij powiązane grupy przedmiotów, aby wyświetlić listę grup przedmiotów zdefiniowanych przez tę jednostkę (czyli np. przedmioty obowiązkowe dla I roku).
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2023 - Rok akademicki 2023/24
2024 - Rok akademicki 2024/25
2025 - Rok akademicki 2025/26
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2023 2024 2025
380-DN5-2JAR
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 10 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 10 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 10 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest wykorzystanie znajomości prawidłowości rozwojowych dzieci u progu wieku przedszkolnego do efektywnego planowania procesu adaptacyjnego dziecka. Współpraca nauczyciela z rodziną w procesie przygotowania dziecka do życia w warunkach przedszkolnych. Zapoznanie z teoriami i modelami adaptacji. Analiza czynników warunkujących zdolności adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego. Zapoznanie z cechami dziecka zaadoptowanego do przedszkola. Organizacja i przebieg procesu adaptacyjnego dzieci. Analiza celów i zadań programów adaptacyjnych.

Strona przedmiotu
380-DS5-2JAR
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 20 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 20 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 20 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest wykorzystanie znajomości prawidłowości rozwojowych dzieci u progu wieku przedszkolnego do efektywnego planowania procesu adaptacyjnego dziecka. Współpraca nauczyciela z rodziną w procesie przygotowania dziecka do życia w warunkach przedszkolnych. Zapoznanie z teoriami i modelami adaptacji. Analiza czynników warunkujących zdolności adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego. Zapoznanie z cechami dziecka zaadoptowanego do przedszkola. Organizacja i przebieg procesu adaptacyjnego dzieci. Analiza celów i zadań programów adaptacyjnych.

Strona przedmiotu
380-DN5-3JED
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas zajęć omawiane są: podstawowe zagadnienia związane z migracją międzynarodową; uwarunkowania migracji międzynarodowych i ich typów oraz i wynikające z tego konsekwencje dla edukacji uczniów. specyfika pracy z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym; skuteczne porozumiewanie się z uczniami, rodzicami lub opiekunami uczniów z doświadczeniem migracji; działania edukacyjne wspierające uczniów z doświadczeniem migracji w

adaptacji do warunków szkolnych; zasady etycznego postępowania w procesie wychowania kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji.

Strona przedmiotu
380-DS5-3JED
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Podczas zajęć omawiane są: podstawowe zagadnienia związane z migracją międzynarodową; uwarunkowania migracji międzynarodowych i ich typów oraz i wynikające z tego konsekwencje dla edukacji uczniów; specyfika pracy z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym; skuteczne porozumiewanie się z uczniami, rodzicami lub opiekunami uczniów z doświadczeniem migracji; działania edukacyjne wspierające uczniów z doświadczeniem migracji w

adaptacji do warunków szkolnych; zasady etycznego postępowania w procesie wychowania kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji.

Strona przedmiotu
380-OU-7ASC brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Zajęcia warsztatowe - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-SS1-2GPF brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiotem analizy będą głównie wartości i ich egzystencjalny charakter. Przedstawione zostaną wybrane klasyfikacje wartości. Omówiona zostanie istota dylematu etycznego w pracy socjalnej, jak również źródła, rodzaje dylematów etycznych oraz sposoby ich rozwiązywania. Przeanalizowany zostanie Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych.

Strona przedmiotu
380-DN5-3JEC
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 14 godzin
  • Wykład - 8 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 14 godzin
  • Wykład - 8 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 14 godzin
  • Wykład - 8 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Omawiane na zajęciach zagadnienia dotyczą: koncepcji pedagogicznych i psychologicznych dotyczących aktywności poznawczej, strategii stymulowania aktywności i samodzielności poznawczej dzieci, identyfikowania oraz rozbudzania zainteresowań i zdolności poznawczych dzieci, dostosowywania sposobów i treści uczenia się do ich zasobów, diagnozowania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju, wielozmysłowego poznania świata przez dziecko, stosowania gier w rozbudzaniu aktywności intelektualnej dzieci,

przestrzeni edukacyjnej jako zewnętrznego kontekst, podejmowania przez dziecko aktywności poznawczej oraz organizowania działań edukacyjnych nastawionych na konstruowanie wiedzy przez dzieci w przedszkolu.

Strona przedmiotu
380-DS5-3JEC
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Omawiane na zajęciach zagadnienia dotyczą: koncepcji pedagogicznych i psychologicznych dotyczących aktywności poznawczej, strategii stymulowania aktywności i samodzielności poznawczej dzieci, identyfikowania oraz rozbudzania zainteresowań i zdolności poznawczych dzieci, dostosowywania sposobów i treści uczenia się do ich zasobów, diagnozowania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju, wielozmysłowego poznania świata przez dziecko, stosowania gier w rozbudzaniu aktywności intelektualnej dzieci,

przestrzeni edukacyjnej jako zewnętrznego kontekst, podejmowania przez dziecko aktywności poznawczej oraz organizowania działań edukacyjnych nastawionych na konstruowanie wiedzy przez dzieci w przedszkolu.

Strona przedmiotu
380-DN5-4XJJD
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 7 godzin
  • Wykład - 8 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 7 godzin
  • Wykład - 8 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 7 godzin
  • Wykład - 8 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wprowadzenie do problematyki związanej z planowaniem i organizowaniem edukacji prozdrowotnej dzieci w przedszkolu.

W ramach przedmiotu studenci pedagogiki będą mieli okazję do zdobywania wiedzy i kształtowania umiejętności w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych dzieci w przedszkolu (w tym rozwijania świadomości zdrowego stylu życia, niesienia pomocy innym, rozwijania poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim).

Strona przedmiotu
380-DS5-4XJJD
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wprowadzenie do problematyki związanej z planowaniem i organizowaniem edukacji prozdrowotnej dzieci w przedszkolu.

W ramach przedmiotu studenci pedagogiki będą mieli okazję do zdobywania wiedzy i kształtowania umiejętności w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych dzieci w przedszkolu (w tym rozwijania świadomości zdrowego stylu życia, niesienia pomocy innym, rozwijania poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim).

Strona przedmiotu
380-ERA-7JMK brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Course overview:

This course explores the integration of Artificial Intelligence (AI) tools in teaching, education, and research. Students will examine various AI applications that enhance educational practices and research methodologies, focusing on practical implementation, ethical considerations, and the future of AI in education.

Strona przedmiotu
380-ERA-7JLE brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-RS5-5JJW
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów do podejmowania działań związanych z włączaniem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do aktywności ruchowej.

Strona przedmiotu
380-ON1-2XJEI
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 16 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 16 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 16 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-OS1-2XJEI brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-SPW-3JHC brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 5 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Wykład - 5 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przekazanie podstawowej wiedzy o istocie, celach i zadaniach wobec dzieci ze schorzeniami narządu wzroku. Przygotowanie do sprawowania opieki nad dzieckiem i jego rodziną z zaburzeniami wzroku.

Strona przedmiotu
380-DN5-5XAND brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 7 godzin
  • Wykład - 8 godzin
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) 5 rok PiW NJ

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-DS5-5XAND brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju nauczyciela. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście zawodu nauczyciela. Celem przedmiotu jest uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Strona przedmiotu
380-ON1-1AND
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 24 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Wykład - 24 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Wykład - 24 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na

podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem.

Strona przedmiotu
380-OS1-1AND
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na

podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem.

Strona przedmiotu
380-RN1-1AND
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 24 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Wykład - 24 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Wykład - 24 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem.

Strona przedmiotu
380-RS1-1AND
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na

podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem.

Strona przedmiotu
380-SS1-2ABZ brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

1. Przekazanie wiedzy na temat intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości i podkreślenie wagi przeszłych

dokonań i obecnej sytuacji życiowej w kształtowaniu przyszłości.

2. Określenie instytucjonalnego i metodycznego wymiaru wspomagania rozwoju człowieka dorosłego.

3. Poznanie problemów późnej dorosłości i implikacji społecznych wynikających ze starzenia się populacji.

4. Uświadomienie odpowiedzialności w kształtowaniu własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych.

Strona przedmiotu
380-ERA-7GHT
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Course description:

1. Knowledge about opportunities of adult people intellectual, social and cultural development.

2. Importance of past accomplishments and current life situation in shaping the future.

3. Institutional and pedagogical dimensions of human development support.

4. Understanding the problems of late adulthood and social implications arising from the aging of the population.

5. Awareness of the responsibility in shaping their own future based on biographical analysis.

Strona przedmiotu
380-ERA-7JLH brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
380-ON2-1AKU
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 16 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Wykład - 16 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Wykład - 16 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Antropologia kulturowa jest nowoczesną dziedziną zajmującą się człowiekiem w aspekcie kulturowym. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury, stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Antropologia kultury porusza zagadnienia związane z genealogią pojęcia kultura i cywilizacja oraz relacje: natura - kultura, cywilizacja - kultura. Omawia szerokie i wąskie rozumienie pojęcia kultura; różne aspekty jej definiowania; kategorie i typy kultury oraz podstawowe składniki kultury (wartości, wzory, kanony, obyczaje, obrzędy, rytuały, mity, symbole); zagadnienie czasoprzestrzeni w kulturze; dominację nowego typu języka i form przekazu; podstawowe cechy kultury współczesnej oraz polskie tradycje i zwyczaje świąteczne. W obszarze jej zainteresowań znajdują się różne systemy kultury (nauka, religia, sztuka, język, komunikacja).

Strona przedmiotu
380-OS2-1AKU
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Antropologia kulturowa jest nowoczesną dziedziną zajmującą się człowiekiem w aspekcie kulturowym. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury, stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Antropologia kultury porusza zagadnienia związane z genealogią pojęcia kultura i cywilizacja oraz relacje: natura - kultura, cywilizacja - kultura. Omawia szerokie i wąskie rozumienie pojęcia kultura; różne aspekty jej definiowania; kategorie i typy kultury oraz podstawowe składniki kultury (wartości, wzory, kanony, obyczaje, obrzędy, rytuały, mity, symbole); zagadnienie czasoprzestrzeni w kulturze; dominację nowego typu języka i form przekazu; podstawowe cechy kultury współczesnej oraz polskie tradycje i zwyczaje świąteczne. W obszarze jej zainteresowań znajdują się różne systemy kultury (nauka, religia, sztuka, język, komunikacja).

Strona przedmiotu
380-RN2-1AKU brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Wykład - 16 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Antropologia kulturowa jest nowoczesną dyscypliną badającą różnorodność zachowań ludzkich. Bada wzory życia dawnych i współczesnych ludów za pomocą obserwacji i wywiadów swobodnych. Zajmuje się poszukiwaniem cech typowo ludzkich, czyli tych które wiążą się z kulturową istotą człowieka. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury. Stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Badając poszczególne kultury, zwłaszcza kulturę społeczeństw pierwotnych, jej wytwory materialne i niematerialne, a także strukturę społeczną oraz porównując zebrane dane, dąży do skonstruowania uniwersalnej teorii funkcjonowania kultury.

Strona przedmiotu
380-RS2-1AKU brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
  • Ćwiczenia - 15 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Antropologia kulturowa jest nowoczesną dyscypliną badającą różnorodność zachowań ludzkich. Bada wzory życia dawnych i współczesnych ludów za pomocą obserwacji i wywiadów swobodnych. Zajmuje się poszukiwaniem cech typowo ludzkich, czyli tych które wiążą się z kulturową istotą człowieka. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury. Stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Badając poszczególne kultury, zwłaszcza kulturę społeczeństw pierwotnych, jej wytwory materialne i niematerialne, a także strukturę społeczną oraz porównując zebrane dane, dąży do skonstruowania uniwersalnej teorii funkcjonowania kultury.

Strona przedmiotu
380-TN2-1AKU brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
  • Wykład - 14 godzin
Rok akademicki 2025/26
  • Wykład - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Antropologia kulturowa jest nowoczesną dziedziną zajmującą się człowiekiem w aspekcie kulturowym. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury, stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Antropologia kultury porusza zagadnienia związane z genealogią pojęcia kultura i cywilizacja oraz relacje: natura - kultura, cywilizacja - kultura. Omawia szerokie i wąskie rozumienie pojęcia kultura; różne aspekty jej definiowania; kategorie i typy kultury oraz podstawowe składniki kultury (wartości, wzory, kanony, obyczaje, obrzędy, rytuały, mity, symbole); zagadnienie czasoprzestrzeni w kulturze; dominację nowego typu języka i form przekazu; podstawowe cechy kultury współczesnej oraz polskie tradycje i zwyczaje świąteczne. W obszarze jej zainteresowań znajdują się różne systemy kultury (nauka, religia, sztuka, język, komunikacja).

Strona przedmiotu
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)