Oferta przedmiotowa jednostki Wydział Nauk o Edukacji
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023 - Rok akademicki 2023/24 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |||||
380-DN5-2JAR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wykorzystanie znajomości prawidłowości rozwojowych dzieci u progu wieku przedszkolnego do efektywnego planowania procesu adaptacyjnego dziecka. Współpraca nauczyciela z rodziną w procesie przygotowania dziecka do życia w warunkach przedszkolnych. Zapoznanie z teoriami i modelami adaptacji. Analiza czynników warunkujących zdolności adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego. Zapoznanie z cechami dziecka zaadoptowanego do przedszkola. Organizacja i przebieg procesu adaptacyjnego dzieci. Analiza celów i zadań programów adaptacyjnych. |
|
||
380-DS5-2JAR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wykorzystanie znajomości prawidłowości rozwojowych dzieci u progu wieku przedszkolnego do efektywnego planowania procesu adaptacyjnego dziecka. Współpraca nauczyciela z rodziną w procesie przygotowania dziecka do życia w warunkach przedszkolnych. Zapoznanie z teoriami i modelami adaptacji. Analiza czynników warunkujących zdolności adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego. Zapoznanie z cechami dziecka zaadoptowanego do przedszkola. Organizacja i przebieg procesu adaptacyjnego dzieci. Analiza celów i zadań programów adaptacyjnych. |
|
||
380-DN5-3JED |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć omawiane są: podstawowe zagadnienia związane z migracją międzynarodową; uwarunkowania migracji międzynarodowych i ich typów oraz i wynikające z tego konsekwencje dla edukacji uczniów. specyfika pracy z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym; skuteczne porozumiewanie się z uczniami, rodzicami lub opiekunami uczniów z doświadczeniem migracji; działania edukacyjne wspierające uczniów z doświadczeniem migracji w adaptacji do warunków szkolnych; zasady etycznego postępowania w procesie wychowania kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji. |
|
||
380-DS5-3JED |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć omawiane są: podstawowe zagadnienia związane z migracją międzynarodową; uwarunkowania migracji międzynarodowych i ich typów oraz i wynikające z tego konsekwencje dla edukacji uczniów; specyfika pracy z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym; skuteczne porozumiewanie się z uczniami, rodzicami lub opiekunami uczniów z doświadczeniem migracji; działania edukacyjne wspierające uczniów z doświadczeniem migracji w adaptacji do warunków szkolnych; zasady etycznego postępowania w procesie wychowania kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji. |
|
||
380-OU-7ASC |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-SS1-2GPF |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem analizy będą głównie wartości i ich egzystencjalny charakter. Przedstawione zostaną wybrane klasyfikacje wartości. Omówiona zostanie istota dylematu etycznego w pracy socjalnej, jak również źródła, rodzaje dylematów etycznych oraz sposoby ich rozwiązywania. Przeanalizowany zostanie Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych. |
|
||
380-DN5-3JEC |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omawiane na zajęciach zagadnienia dotyczą: koncepcji pedagogicznych i psychologicznych dotyczących aktywności poznawczej, strategii stymulowania aktywności i samodzielności poznawczej dzieci, identyfikowania oraz rozbudzania zainteresowań i zdolności poznawczych dzieci, dostosowywania sposobów i treści uczenia się do ich zasobów, diagnozowania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju, wielozmysłowego poznania świata przez dziecko, stosowania gier w rozbudzaniu aktywności intelektualnej dzieci, przestrzeni edukacyjnej jako zewnętrznego kontekst, podejmowania przez dziecko aktywności poznawczej oraz organizowania działań edukacyjnych nastawionych na konstruowanie wiedzy przez dzieci w przedszkolu. |
|
||
380-DS5-3JEC |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omawiane na zajęciach zagadnienia dotyczą: koncepcji pedagogicznych i psychologicznych dotyczących aktywności poznawczej, strategii stymulowania aktywności i samodzielności poznawczej dzieci, identyfikowania oraz rozbudzania zainteresowań i zdolności poznawczych dzieci, dostosowywania sposobów i treści uczenia się do ich zasobów, diagnozowania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju, wielozmysłowego poznania świata przez dziecko, stosowania gier w rozbudzaniu aktywności intelektualnej dzieci, przestrzeni edukacyjnej jako zewnętrznego kontekst, podejmowania przez dziecko aktywności poznawczej oraz organizowania działań edukacyjnych nastawionych na konstruowanie wiedzy przez dzieci w przedszkolu. |
|
||
380-DN5-4XJJD |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzenie do problematyki związanej z planowaniem i organizowaniem edukacji prozdrowotnej dzieci w przedszkolu. W ramach przedmiotu studenci pedagogiki będą mieli okazję do zdobywania wiedzy i kształtowania umiejętności w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych dzieci w przedszkolu (w tym rozwijania świadomości zdrowego stylu życia, niesienia pomocy innym, rozwijania poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim). |
|
||
380-DS5-4XJJD |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzenie do problematyki związanej z planowaniem i organizowaniem edukacji prozdrowotnej dzieci w przedszkolu. W ramach przedmiotu studenci pedagogiki będą mieli okazję do zdobywania wiedzy i kształtowania umiejętności w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych dzieci w przedszkolu (w tym rozwijania świadomości zdrowego stylu życia, niesienia pomocy innym, rozwijania poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim). |
|
||
380-ERA-7JMK | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Course overview: This course explores the integration of Artificial Intelligence (AI) tools in teaching, education, and research. Students will examine various AI applications that enhance educational practices and research methodologies, focusing on practical implementation, ethical considerations, and the future of AI in education. |
|
||
380-ERA-7JLE |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-RS5-5JJW |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów do podejmowania działań związanych z włączaniem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do aktywności ruchowej. |
|
||
380-ON1-2XJEI |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-OS1-2XJEI |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-SPW-3JHC |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przekazanie podstawowej wiedzy o istocie, celach i zadaniach wobec dzieci ze schorzeniami narządu wzroku. Przygotowanie do sprawowania opieki nad dzieckiem i jego rodziną z zaburzeniami wzroku. |
|
||
380-DN5-5XAND | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) 5 rok PiW NJ
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DS5-5XAND |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju nauczyciela. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście zawodu nauczyciela. Celem przedmiotu jest uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
|
||
380-ON1-1AND |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem. |
|
||
380-OS1-1AND |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem. |
|
||
380-RN1-1AND |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem. |
|
||
380-RS1-1AND |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem. |
|
||
380-SS1-2ABZ |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Przekazanie wiedzy na temat intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości i podkreślenie wagi przeszłych dokonań i obecnej sytuacji życiowej w kształtowaniu przyszłości. 2. Określenie instytucjonalnego i metodycznego wymiaru wspomagania rozwoju człowieka dorosłego. 3. Poznanie problemów późnej dorosłości i implikacji społecznych wynikających ze starzenia się populacji. 4. Uświadomienie odpowiedzialności w kształtowaniu własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych. |
|
||
380-ERA-7GHT |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Course description: 1. Knowledge about opportunities of adult people intellectual, social and cultural development. 2. Importance of past accomplishments and current life situation in shaping the future. 3. Institutional and pedagogical dimensions of human development support. 4. Understanding the problems of late adulthood and social implications arising from the aging of the population. 5. Awareness of the responsibility in shaping their own future based on biographical analysis. |
|
||
380-ERA-7JLH |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-ON2-1AKU |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia kulturowa jest nowoczesną dziedziną zajmującą się człowiekiem w aspekcie kulturowym. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury, stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Antropologia kultury porusza zagadnienia związane z genealogią pojęcia kultura i cywilizacja oraz relacje: natura - kultura, cywilizacja - kultura. Omawia szerokie i wąskie rozumienie pojęcia kultura; różne aspekty jej definiowania; kategorie i typy kultury oraz podstawowe składniki kultury (wartości, wzory, kanony, obyczaje, obrzędy, rytuały, mity, symbole); zagadnienie czasoprzestrzeni w kulturze; dominację nowego typu języka i form przekazu; podstawowe cechy kultury współczesnej oraz polskie tradycje i zwyczaje świąteczne. W obszarze jej zainteresowań znajdują się różne systemy kultury (nauka, religia, sztuka, język, komunikacja). |
|
||
380-OS2-1AKU |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia kulturowa jest nowoczesną dziedziną zajmującą się człowiekiem w aspekcie kulturowym. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury, stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Antropologia kultury porusza zagadnienia związane z genealogią pojęcia kultura i cywilizacja oraz relacje: natura - kultura, cywilizacja - kultura. Omawia szerokie i wąskie rozumienie pojęcia kultura; różne aspekty jej definiowania; kategorie i typy kultury oraz podstawowe składniki kultury (wartości, wzory, kanony, obyczaje, obrzędy, rytuały, mity, symbole); zagadnienie czasoprzestrzeni w kulturze; dominację nowego typu języka i form przekazu; podstawowe cechy kultury współczesnej oraz polskie tradycje i zwyczaje świąteczne. W obszarze jej zainteresowań znajdują się różne systemy kultury (nauka, religia, sztuka, język, komunikacja). |
|
||
380-RN2-1AKU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia kulturowa jest nowoczesną dyscypliną badającą różnorodność zachowań ludzkich. Bada wzory życia dawnych i współczesnych ludów za pomocą obserwacji i wywiadów swobodnych. Zajmuje się poszukiwaniem cech typowo ludzkich, czyli tych które wiążą się z kulturową istotą człowieka. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury. Stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Badając poszczególne kultury, zwłaszcza kulturę społeczeństw pierwotnych, jej wytwory materialne i niematerialne, a także strukturę społeczną oraz porównując zebrane dane, dąży do skonstruowania uniwersalnej teorii funkcjonowania kultury. |
|
||
380-RS2-1AKU |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia kulturowa jest nowoczesną dyscypliną badającą różnorodność zachowań ludzkich. Bada wzory życia dawnych i współczesnych ludów za pomocą obserwacji i wywiadów swobodnych. Zajmuje się poszukiwaniem cech typowo ludzkich, czyli tych które wiążą się z kulturową istotą człowieka. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury. Stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Badając poszczególne kultury, zwłaszcza kulturę społeczeństw pierwotnych, jej wytwory materialne i niematerialne, a także strukturę społeczną oraz porównując zebrane dane, dąży do skonstruowania uniwersalnej teorii funkcjonowania kultury. |
|
||
380-TN2-1AKU | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia kulturowa jest nowoczesną dziedziną zajmującą się człowiekiem w aspekcie kulturowym. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury, stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Antropologia kultury porusza zagadnienia związane z genealogią pojęcia kultura i cywilizacja oraz relacje: natura - kultura, cywilizacja - kultura. Omawia szerokie i wąskie rozumienie pojęcia kultura; różne aspekty jej definiowania; kategorie i typy kultury oraz podstawowe składniki kultury (wartości, wzory, kanony, obyczaje, obrzędy, rytuały, mity, symbole); zagadnienie czasoprzestrzeni w kulturze; dominację nowego typu języka i form przekazu; podstawowe cechy kultury współczesnej oraz polskie tradycje i zwyczaje świąteczne. W obszarze jej zainteresowań znajdują się różne systemy kultury (nauka, religia, sztuka, język, komunikacja). |
|
||