Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 2 stopień (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Studiów Kulturowych)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022 - Rok akademicki 2022/23 2023 - Rok akademicki 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | |||||
430-KS2-2ANC | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący problemów z zakresu antropologii codzienności. Podczas ćwiczeń studenci zapoznają z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi: egzystencjalny wymiar codzienności, antropologia rzeczy i antropologia jedzenia. Omówione zostaną także przykłady praktyk kulturowych podejmowanych w ramach twórczości codziennej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w narzędzia umożliwiające interpretowanie kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego. |
|
|||
430-KS2-2APL | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Punktem wyjścia jest refleksja nad szczegółowymi dziedzinami antropologii jako nauki o człowieku; podkreślenie przydatności badań interdyscyplinarnych, zwłaszcza powinowactwa, komplementarności antropologii kultury i antropologii literatury. Dzieło literackie ujmowane jest – zgodnie z tzw. zwrotem kulturowym w humanistyce – jako źródło wiedzy antropologicznej, medium kulturowego wymiaru egzystencji człowieka. W ujęciu antropologicznym literatura potwierdza (związki z antropologią kultury) i wzbogaca (swoistość języka, konwencji) obraz różnic kulturowych (swój – obcy – inny), jest zapisem doświadczeń i zachowań kulturowych, pozwalających lepiej zrozumieć naszą ludzką rzeczywistość. Głównym celem przedmiotu jest wdrożenie umiejętności czytania tekstu literackiego jako tekstu kultury, z wykorzystaniem szczegółowych kontekstów kulturowych, antropologicznych, filozoficznych i socjologicznych. |
|
|||
430-KS2-2KON3 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
430-KS2-2DMF | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma na celu zapoznanie z historią dźwięku i muzyki w filmie, charakterystyką środków audialnych używanych w języku filmu, rolą narracyjną dźwięku i muzyki w filmie, warstwami ścieżki dźwiękowej oraz obszarami analizy dźwięku i muzyki w dziełach filmowych. Studenci mają w oparciu o materiały wykładu i prezentowane przykłady rozszerzyć kompetencje w zakresie analizy warstwy dźwiękowej w kulturowych badaniach filmu. |
|
|||
430-KS2-2FFC | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot łączy wiedzę na temat filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych ( np. Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu i konieczności samodoskonalenia się. Wprowadzenie zagadnień związanych z kinem interaktywnym, filmem w dobie konwergencji mediów, interaktywnym filmem dokumentalnym, YouTube jako medium demokratyczne i crowdfundingu. |
|
|||
430-KS2-2ITK | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami analizy tekstów kultury oraz praktyczne wykorzystanie tych metod w analizie i interpretacji wybranych materiałów – różnego typu tekstów kultury. |
|
|||
430-KS2-2KZT | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci będą czytać, analizować i omawiać teksty związane z współpracą transgraniczną w dziedzinie kultury. Zajęcia zaczną się od omówienia istoty pogranicza, potem omówienia współpracy transgranicznej w dziedzinie kultury z poziomu Polski, ale też województwa podlaskiego. W trakcie zajęć obok analizy tekstów związanych z tematem omawiane będą konkretne przykłady takiej współpracy. |
|
|||
430-KS2-2KON8 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium „Muzea współczesne – aktywne nie pasywne” to zaproszenie do dyskusji na temat muzealnictwa, jego tożsamości, strategii rozwoju i perspektyw, jakie przed nim stoją. Refleksji poddane zostaną również nowe, kulturowo wyrafinowane instytucje, powstające dziś pod nazwą – muzeum. W zakres konwersatorium wchodzić będą także zagadnienia związane z kolekcjami zabytków, ich ochroną, w tym konserwacją oraz nowoczesną metodyką pracy muzealnej, wystawiennictwem, edukacją i organizacją muzeów. |
|
|||
430-KS2-2KON11 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach studenci podejmują dyskusję nad różnorodnymi problemami świata współczesnego, związanymi z zagrożeniami związanymi z dehumanizacją i depersonalizacją kultury, degradacją środowiska, konfliktami zbrojnymi i wojnami, upadkiem tradycyjnych wartości i przemianami sfery aksjologicznej, totalitaryzmem, globalnymi kryzysami gospodarczymi i finansowymi, pandemiami, migracjami dużych skupisk ludności - w oparciu o przygotowane przez studentów prezentacje multimedialne. |
|
|||
430-KS2-2KON9 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
430-KS2-2REM | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dotyczą profesjonalnych i oddolnych praktyk medialnych, które ogniskują się wokół województwa podlaskiego i szeroko rozumianego regionu. Ćwiczenia umożliwiają zapoznanie się z różnymi tekstami (pojawiającymi się w telewizji, Internecie) i perspektywami patrzenia na region z perspektywy mieszkańców, turystów, zewnętrznych obserwatorów. |
|
|||
430-KS2-2KON12 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium zaznajamia studentów z podstawami wiedzy o regionie Podlasia, jego historią, zróżnicowaniem kulturowo-etnicznym, językowym i religijnym. Uczestnicy zajęć poznają wybrane zagadnienia z zakresu kultury ludowej, a w tym zwłaszcza dotyczące obrzędowości dorocznej, zwyczajów i wierzeń. |
|
|||
430-KS2-2SEMM | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
430-KS2-2SEMM2 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
430-KS2-2SEMM3 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ramowy zakres tematyczny seminariów magisterskich na kulturoznawstwie mieści się w problematyce związanej z wybranymi przez studentów w danym cyklu kształcenia specjalnościami. Proponujemy na studiach drugiego stopnia trzy specjalności - do wyboru: filmoznawstwo - medioznawstwo, komunikowanie w mediach cyfrowych, kultura Podlasia. Student pod kierunkiem promotora pisze swoją pracę magisterską. W trakcie konsultacji grupowych lub indywidualnych omawiane są rozwijane przez studenta w pracy koncepcje teoretyczne, pomysły interpretacyjne, a także popełnione błędy. Formą zaliczenia seminarium jest napisanie pracy magisterskiej, która powinna być przyjęta przez promotora. |
|
|||
430-KS2-2SEMM4 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
430-KS2-2SEMM5 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest analiza wypracowanych zagadnień badawczych, umiejętność prowadzenia kwerendy bibliograficznej oraz redagowania tekstu naukowego, i przygotowanie pracy magisterskiej. Zajęcia zdalne, synchroniczne, prowadzone poprzez Microsoft Teams, zgodnie z planem zajęć. |
|
|||
430-KS2-2SEMM6 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium jest analiza wypracowanych zagadnień badawczych i przygotowanie prac magisterskich. |
|
|||
430-KS2-2SEMM7 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
430-KS2-2SEMM8 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ramowy zakres tematyczny seminariów magisterskich na kulturoznawstwie mieści się w zakresie problematyki związanej z wybranymi prze studentów w danym cyklu kształcenia specjalnościami. Proponujemy na studiach drugiego stopnia trzy specjalności do wyboru: filmoznawstwo – medioznawstwo, komunikowanie w nowych mediach i kultura Podlasia. Student/studentka pod kierunkiem promotora pisze swoją pracę magisterską. W trakcie konsultacji grupowych i/lub indywidualnych omawiane są rozwijane przez studentów w pracy koncepcje teoretyczne, pomysły interpretacyjne, a także popełniane błędy. |
|
|||
430-KS2-2SEMM9 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
430-KS2-2KON10 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem zajęć jest tematyka związków między sztuką a kinem w perspektywie jej odmian cyfrowych. Przedstawia głosy polemiczne, krytykę i filozofię nowych mediów w nawiązaniu do jej najważniejszych form i praktyk artystycznych. Podstawowym elementem zajęć jest uświadomienie zmian zachodzących w sztuce począwszy od zerwania z miejscem i czasem jego powstania w erze technicznej reprodukcji i sztuce cyfrowej. |
|
|||
430-KS2-2TST | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykłady i zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z różnymi sposobami myślenia o sztukach wizualnych w różnych okresach historycznych. Wykłady i zajęcia są jej przekrojowym przedstawieniem teorii sztuki od momentu narodzin akademickiej historii sztuki (Winckelmann), przez teorie będące kultywacją formalistycznego rozmienia sztuki (Wollflin, Riegl) aż po koncepcje sztuki najnowszej (Arthur Danto). |
|
|||
430-KS2-2TET | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nazwa przedmiotu: Teoria telewizji (430-KS2-2TET) Name (nazwa przedmiotu w języku angielskim): Theory of Television Jednostka oferująca przedmiot: Instytut Studiów Kulturowych UwB Przedmiot dla jednostki: Instytut Studiów Kulturowych UwB Domyślny typ protokołu: egzamin, zaliczenie na ocenę Język wykładowy: polski |
|
|||
430-KS2-2TUK | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przybliżenie fenomenu turystyki kulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem Podlasia. Wykłady i ćwiczenia mają za zadanie umożliwić studentom zrozumienie podstawowych kierunków i uwarunkowań rozwoju turystyki kulturowej w regionie w perspektywie Polski oraz Europy. |
|
|||
430-KS2-2KON5 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest przekazanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień dotyczących fotografii ( historia, teoria, estetyka). Zostanie też omówiona polska fotografia stanowiąca znaczący wkład w fotografię światową. Przedmiotem refleksji będzie też fotografia między innymi socjologiczna, chłopska, wernakularna i rodzinna. Celem zajęć jest także teoretyczne przygotowanie uczestniczących w nich studentów do umiejętnego wykorzystania wiedzy w praktyce zawodowej . Wstęp do historii fotografii Wstęp do historii polskiej fotografii Przypadek polskiej fotografii chłopskiej Fotografia: wybrane teorie Fotografia: prawda i fikcja Fotografia: pomiędzy dokumentem a sztuką Fotografia : estetyka Fotografia: proteza pamięci Fotografia socjologiczna- przypadek Zofii Rydet Fotografia wernakularna i rodzinna |
|
|||
430-KSX-WYK |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
430-KS2-2ZNM | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot w formie laboratoriów łączy wiedzę na temat strategii i procedur zachowań komunikacyjnych w mediach cyfrowych, osadzoną w kontekstach poszczególnych dyscyplin naukowych (semiologia nowych mediów, lingwistyka i mediolingwistyka, netnografia, antropologia i socjologia mediów) w oparciu o wybrane teksty i działania praktyczne. Materiał teoretyczny ma zainspirować studentów do krytycznej analizy strategii komunikowania w mediach cyfrowych oraz ich schematów i skutków działania, a także do tworzenia kreatywnych rozwiązań praktycznych związanych z wykorzystaniem tychże strategii nowych mediów: kultura narcystyczna, kultura memów, praktyki tożsamościowe, a także polisensoryczność. Literatura przedmiotu jest konfrontowana z krytyczną analizą (case studies) przykładów wspomnianych strategii komunikowania w postaci indywidualnych i/lub grupowych prac praktycznych studentów. |
|
|||
430-KS2-2ZFW | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć studenci pod okiem prowadzącego podejmują różnorodną analizę filmów współczesnych, zarówno problematyki w nich poruszonej, jak i środków wyrazowych i językowych zastosowanych w produkcjach. Zajęcia prowadzone są w oparciu o najnowszą wybraną literaturę przedmiotową oraz o fragmenty filmów ilustrujące omawianą tematykę. |
|
|||
520-KS2-2ANC | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają z genezą, istotą i wybranymi przykładami badań nad codziennością. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi: egzystencjalny wymiar codzienności, antropologia rzeczy, antropologia jedzenia, czy płeć i codzienność. Omówione zostaną także przykłady praktyk kulturowych podejmowanych w ramach twórczości codziennej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w narzędzia umożliwiające interpretowanie kulturowego wymiaru praktyk życia codziennego. |
|
|||